• Посилання скопійовано

Як скласти ПН на аванс, а потім РК під час відвантаження продукції зі зміною її номенклатури?

Виробниче підприємство отримало аванс за продукцію, яка знаходиться на стадії виробництва та яка відвантажуватиметься протягом 1,5 місяця за номенклатурою 100-150 позицій. На дату отримання коштів повний перелік номенклатури не відомий. Як скласти ПН на аванс, а потім РК під час відвантаження продукції зі зміною її номенклатури?

У ситуації, що розглядається, насамперед необхідно керуватися умовами договору щодо його предмету та порядку визначення переліку номенклатури продукції, яка постачатиметься.

Частиною 1 ст. 656 ЦКУ передбачено, що предметом договору купівлі-продажу може бути товар, який на момент укладення цього договору буде створений (придбаний, набутий) продавцем у майбутньому.

Положення ч. 1 ст. 662 ЦКУ зобов'язують продавця передати покупцю товар, визначений договором купівлі-продажу.

Обов'язок продавця передати товар покупцю вважається виконаним у момент, зазначений в ч. 1 ст. 664 ЦКУ, а саме:

  • вручення товару покупцю, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар;
  • надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцю за місцезнаходженням товару.

Договором купівлі-продажу також може бути встановлений інший момент виконання продавцем обов'язку передати товар.

Якщо договором купівлі-продажу асортимент товару не встановлений або асортимент не був визначений у порядку, встановленому договором, але із суті зобов'язання випливає, що товар підлягає переданню покупцю в асортименті, то продавець має право передати товар в асортименті виходячи з потреб покупця, які були йому відомі на момент укладення договору, або відмовитися від договору (ч. 2 ст. 671 ЦКУ).

 

Заповнення в ПН обов'язкового реквізиту «Номенклатура товарів/послуг»

Щодо зазначення номенклатури товару у податковій накладній не настільки все гнучко.

Згідно з п. 201.1 ПКУ в окремих рядках ПН зазначаються обов'язкові реквізити, зокрема, опис (номенклатура) товарів/послуг, їх кількість та обсяг.

Відповідно до п. 201.7 ПКУ та п. 18 Порядку №1307, ПН складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Усі останні зміни з ПДВ
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

В п. 16 Порядку №1307 передбачено внесення до розд. Б ПН даних у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 2 – номенклатури товарів/послуг постачальника (продавця). При цьому кількість найменувань поставлених товарів/послуг у одній ПН не може перевищувати 9999 позицій.

ДФС у листі від 02.03.2017 р. №4344/6/99-99-15-03-02-15 та ІПК від 05.07.2018 р. №2979/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомила, що відповідно до пп. «е» п. 201.1 ПКУ одним із обов'язкових реквізитів, який зазначається у ПН, є опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг. При цьому обов'язковий реквізит «Номенклатура товарів/послуг» має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання товарів або надання послуг.

ДФС у Запорізькій області в ІПК від 26.07.2018 р. №3293/ІПК/08-01-12-01-10 щодо внесення даних у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг повідомила, що до графи 2 ПН вноситься номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця), а саме – повинен бути відображений перелік товарів/послуг згідно з укладеним договором, який після фактичного постачання товару може бути відкоригований.

При цьому ПН, що складені на попередню оплату із зазначенням номенклатури товарів, яка не відповідає первинним документам, не дає можливості ідентифікувати господарську операцію та не дає підстави покупцю щодо включення зазначених у них сум ПДВ до податкового кредиту.

ДФС у Херсонській області в п. 2 ІПК від 16.11.2017 р. №2628/ІПК/21-22-12-01 звертає увагу на те, що реквізит «Номенклатура товарів/послуг продавця», який віднесено до складу обов'язкових, має відповідати формулюванню у первинних документах та не повинен містити інших даних, зокрема щодо виду та номера цивільно-правового договору.

Щодо визнання первинним документом рахунку-фактури, то у цьому питанні позиції Мінфіну та ДФС розбіглися.

Мінфін у листі від 16.02.2017 р. №31-11410-06-5/4339 повідомляє, що оформлений належним чином рахунок-фактура (інвойс) може бути підставою для відображення в бухобліку господарської операції з постачання товарів, робіт (послуг) без складання акта приймання-передачі тільки у разі його оплати, що підтверджується відповідними документами.

ДФС в ІПК від 14.11.2017 р. № 2608/О/99-99-13-01-02-14/ІПК зазначає, що рахунок-фактура за своїм призначенням не відповідає ознакам первинного документа (оскільки ним не фіксується будь-яка господарська операція, розпорядження або дозвіл на проведення господарської операції), а має лише інформаційний характер.

Про рахунок-фактуру як первинний документ читайте тут>>>

 

Складання РК при постачанні

Особливості складання РК до ПН, що видаються покупцям – платникам ПДВ, ДФС виклала у листі від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

За загальними правилами, наведеними в пп. 2.1 р. І листа ДФС від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17, у РК, що складається у зв'язку зі зміною кількості або ціни товарів, кожному рядку ПН, що коригується, відповідає два рядки РК:

  • у першому з них (зі знаком «-») «обнуляється» рядок ПН, кількість або ціна за яким змінюється;
  • у другому «парному» йому рядку, який додається та є новим для ПН, зазначаються правильні показники.

При цьому обидва рядки не можуть мати один і той ж номер. Другому з «парних» рядків (новому рядку) може бути присвоєно тільки новий номер рядка, тобто, номер, якого не було в ПН.

У разі, якщо після отримання попередньої оплати змінюється (у т. ч. частково) номенклатура товарів/послуг в межах отриманого авансу, то необхідно керуватися п. 3. р. І листа ДФС від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

У цьому випадку постачальник (продавець) на дату постачання товарів складає РК до ПН, складеної на дату отримання авансу.

У рядку 1 табличної частини (розд. Б) РК зі знаком «-» зазначаються показники рядка ПН, номенклатура товарів за яким змінюється. У графі 1 цього рядка в обов'язковому порядку зазначається порядковий номер (№ за порядком) рядка ПН, що коригується.

Показники номенклатури товарів, які постачаються на заміну раніше зазначених у ПН, у РК зазначаються новими рядками як одна або декілька нових (змінених) товарних позицій (номенклатури).

Додавання однієї або декількох нових (змінених) товарних позицій (номенклатури) в здійснюється в окремих рядках РК:

  • у графі 1 кожного з нових рядків табличної частини (розд. Б) РК новим товарним позиціям присвоюються нові чергові порядкові номери рядків, яких не було в ПН, що коригується;
  • у графі 2 табличної частини (розділ Б) РК у всіх рядках, які заповнюються у зв'язку із зміною номенклатури товарів, зазначається причина коригування «Зміна номенклатури», яка вказується без лапок та інших додаткових розділових знаків. При цьому запис у графі 2 першого і кожного наступного з нових рядків не повинен відрізнятися.

 

Висновки:

У ситуації, що розглядається, при складанні ПН на суму отриманого авансу зазначаються позиції номенклатури продукції, передбачені договором та вказані у рахунку-фактурі. На думку автора, можливий варіант щодо зазначення лише певних позицій номенклатури, які обов’язково постачатимуться.

Найбільший Telegram-канал для бухгалтерів в Україні

При складанні наступних РК слід пам’ятати, що кожен з них складається до ПН, виписаної на суму отриманого авансу, з урахуванням попередньо складених РК. Тобто, новим товарним позиціям присвоюються нові чергові порядкові номери рядків, яких не було в ПН, що коригується, звісно з урахуванням доданих рядків у попередньо складених РК.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024934
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249115
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435