• Посилання скопійовано

Витрати на відрядження компенсує приймаюча сторона: як оформити таку операцію?

За договором з нерезидентом погоджено, що витрати на проїзд відряджених працівників компенсує приймаюча сторона. Квитки придбавав роботодавець-резидент в Україні за гривні, компенсація надійде в іноземній валюті. Як правильно оформити таку операцію і чи виникнуть при цьому курсові різниці?

Зауважимо одразу, що діюче законодавство не встановлює обов’язку приймаючої сторони фінансувати відрядження працівників іншого підприємства. Тим більше, якщо йдеться про закордонні відрядження, де приймаючою стороною є нерезидент. Отже, встановити такий обов’язок приймаюча сторона і особа, яка спрямовує працівників у відрядження, можуть тільки договором між собою. 

Відсутність законодавчого врегулювання такої ситуації означає ще одне – немає встановленого порядку сплати такої компенсації або її документального оформлення. Тут навіть не йдеться про посередницькі відносини, коли одна сторона договору несе витрати, але діє в інтересах іншої сторони, а отже, її витрати компенсуються. Тут мова йде про отримання компенсації витрат на добровільних засадах. Отже, як оформити цю компенсацію, повинні встановити самі сторони договору. 

Оскільки ми не маємо на руках договору і не можемо проаналізувати, що саме в ньому написано , спробуємо розглянути кілька варіантів, які умови могли б там бути:

1) витрати на проїзд компенсуються підприємству окремою сумою (скоріш за все, саме цей варіант був у випадку, зазначеному у запитанні). У цьому випадку суми на придбання квитків придбаних підприємством будуть відноситись до складу витрат (напрямок витрат залежить від зв’язку відрядження з госпдіяльністю, єдине що, реалізації послуги з перевезення пасажирів від одержувача компенсації нерезиденту в цьому випадку не буде, а отже, такі витрати не відображатимуться у складі собівартості реалізованих робіт, послуг). 

Суми ПДВ, сплаченого при їх придбанні, є складовою ПК з ПДВ за нормами п. 198.1 ПКУ.

Далі при виставлені рахунку нерезиденту на погашення компенсації витрат придбаних квитків, отримана сума буде відноситься до складу доходу (наприклад відображатись на субрахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності").

На нашу думку, така операція з відшкодування понесених витрат не є оподаткованою ПДВ. Робимо такий висновок по аналогії із ситуацією, наведеною у  листі ДФСУ від 19.04.2016 р. №8815/6/99-99-19-03-02-15, де зазначалося – оскільки немає факту поставки послуг від одержувача компенсації, то її сума не є об’єктом оподаткування ПДВ.  Але одержувач компенсації повинен звернути увагу на п. 198.5 ПКУ. Якщо придбання квитків було з ПДВ, як наслідок суми податку відносились до ПК з ПДВ а далі відшкодування нерезидентом є не оподаткованою операцією, платник ПДВ нараховує ПЗ з ПДВ та складає не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду ПН.

У випадку відшкодування витрат у валюті виникає питання, як виставити рахунок і визначити суму компенсації? Якщо витрати підприємство понесло у гривнях, а сплата компенсації очікується у іноземній валюті, на наш погляд, рахунок слід скласти у такій іноземній валюті. А ось який курс використовувати для перерахунку понесених витрат в гривні у таку валюту, слід діяти, знову ж таки, за умовами договору (оскільки компенсація сплачується за домовленістю сторін). Наприклад,  такий перерахунок можна домовитися здійснити за курсом НБУ на дату придбання квитків. 

Далі, облік операції в іноземній валюті здійснюється відповідно до П(С)БО 21;

2) витрати на проїзд компенсуються окремо працівнику (цей варіант можна розглядати у тому випадку, коли фізособа придбаває квитки на проїзд за власні кошти без залучення підприємтсва). У цьому випадку приймаюча сторона компенсує витрати не підприємству працівника а фізособі-відрядженому. У такій ситуації оригінали проїзних документів фізособа передає приймаючій стороні.

В українського підприємства така операція в обліку не відображається, адже у випадку відшкодування витрат нерезидентом, підприємство не несе жодних витрат пов’язаних з проїздом і не отримує суми такої компенсації;

3) витрати на проїзд окремою сумою не компенсуються. Якщо таке відрядження пов’язано з виконанням робіт (послуг) для приймаючої сторони, при складанні кошторису витрати на відрядження працівників закладаються до нього. Як наслідок оплачуючи виконання робіт (послуг) замовник компенсує понесені виконавцем витрати в сумі собівартості таких робіт, в тому числі, і на відрядження таких працівників. 

В такому випадку окремого відображення у обліку резидента операції з компенсації проїзду працівників немає, а є звичайна операція з реалізації робіт (послуг) з оплатою в іноземній валюті, у вартості якої міститься і сама сума цієї компенсації. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202488
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202449
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202434
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024364
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426