• Посилання скопійовано

Документи, за якими можуть визнати трудові відносини з директором

Директор (засновник 95%) управляє підприємством без оформлення із ним трудових відносин. Які документи він вправі підписувати? ТОВ займається торгівлею (РКО, накази, затверджує акти, авансові звіти, акти списання, ОЗ, звітність, договори з контрагентами). За якими документами можуть признати з директором трудові відносини?

Якщо власник підприємства особисто виконує функції директора, то таким чином він хоче оптимізувати витрати свого бізнесу. Адже, в такий спосіб, керування підприємством не потребує себе працевлаштовувати, сплачувати собі заробітну плату та здійснювати відрахування до бюджету ПДФО, ЄСВ та ВЗ.

Для цього слід привести статутні документи у відповідність до вимог чинного законодавства і врахувати поради, викладені нижче.

Слід розуміти, що юридично засновник виконує не обов’язки директора підприємства, а лише покладені на нього певні управлінські функції. І це головна його відмінність від директора — найманого працівника.

Засновник при виконанні обов’язків директора відповідно до норм законодавства:

  • може здійснювати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи на основі статуту або інших установчих документів (ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ);
  •  вести бухгалтерський облік, а отже, підписувати фінансову, податкову та іншу звітність  (ч. 3 та ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік);
  • особисто  підписувати податкову декларацію (п. 48.5.1 ПКУ).

Із вищезазначеного випливає, що засновник може підписувати будь-які документи без винятку, що надходять на підприємство.

При цьому укладати трудовий договір із директором-засновником не потрібно, відповідно і не потрібно нараховувати або виплачувати засновнику заробітну плату. Тим більше жодна законодавча норма не зобов’язує власника підприємства укладати угоди з самим собою, в т. ч. і трудовий договір. Тому при оформленні повноважень засновника як директора питання про оплату його праці не ставиться.

Виконання функцій директора відображається у статуті підприємства, де зазначається порядок управління підприємством засновником (без оформлення із ним трудових відносин). Таке право засновника оформляється рішенням загальних зборів, в якому слід передбачити пункт, що дозволяє виконувати управління підприємством одному з його учасників.

Для того, щоб не визнали з директором-засновником трудових відносин потрібно дотримуватися таких правил. А саме, на директора-засновника:

1. не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку;

2. не нараховується винагорода за виконання представницьких функцій;

3. у протоколі рішення загальних зборів та статуті підприємства обов’язково вказується, що:

  • керівник може діяти від імені підприємства без довіреності;
  • із керівником не укладається трудовий договір;
  • керівник не отримує винагороди за виконання своїх обов’язків.

Якщо таких положень у статуті підприємства немає, слід внести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом, та подати зміни до державного реєстратора.

4. не видається наказ (розпорядження) про призначення засновника на посаду директора;

5. не робиться запис у трудовій книжці;

6. не надсилається повідомлення до територіальних органів ДПС про початок роботи на посаді директора; 

7. не розробляється посадова інструкція;

8. не оформляються службові відрядження та різного види відпустки;

9. не компенсуються витрати;

10. не оплачуються листки непрацездатності. 

Недотримання цих правил лише підтвердить перебування директора-засновника у трудових відносинах із підприємством. Варто пам’ятати про головний принцип роботи директора-засновника — він виконує управлінські повноваження, а не трудові. Не слід давати контролюючим органам зайвий привід визнати діяльність директора-засновника виконанням трудових обов’язків, за що передбачено оплату праці та, відповідно, сплату податків та зборів.

Виходячи з обсягу роботи, яку фактично виконує засновник за умовами запитання, це вже можна трактувати як трудову діяльність директора з управління поточною діяльністю підприємства – ТОВ веде активну торгову діяльність, має документооборот та регулярно приймаються управлінські рішення.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024307
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024576
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202495
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024113
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023135