• Посилання скопійовано

Документи, за якими можуть визнати трудові відносини з директором

Директор (засновник 95%) управляє підприємством без оформлення із ним трудових відносин. Які документи він вправі підписувати? ТОВ займається торгівлею (РКО, накази, затверджує акти, авансові звіти, акти списання, ОЗ, звітність, договори з контрагентами). За якими документами можуть признати з директором трудові відносини?

Якщо власник підприємства особисто виконує функції директора, то таким чином він хоче оптимізувати витрати свого бізнесу. Адже, в такий спосіб, керування підприємством не потребує себе працевлаштовувати, сплачувати собі заробітну плату та здійснювати відрахування до бюджету ПДФО, ЄСВ та ВЗ.

Для цього слід привести статутні документи у відповідність до вимог чинного законодавства і врахувати поради, викладені нижче.

Слід розуміти, що юридично засновник виконує не обов’язки директора підприємства, а лише покладені на нього певні управлінські функції. І це головна його відмінність від директора — найманого працівника.

Засновник при виконанні обов’язків директора відповідно до норм законодавства:

  • може здійснювати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи на основі статуту або інших установчих документів (ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ);
  •  вести бухгалтерський облік, а отже, підписувати фінансову, податкову та іншу звітність  (ч. 3 та ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік);
  • особисто  підписувати податкову декларацію (п. 48.5.1 ПКУ).

Із вищезазначеного випливає, що засновник може підписувати будь-які документи без винятку, що надходять на підприємство.

При цьому укладати трудовий договір із директором-засновником не потрібно, відповідно і не потрібно нараховувати або виплачувати засновнику заробітну плату. Тим більше жодна законодавча норма не зобов’язує власника підприємства укладати угоди з самим собою, в т. ч. і трудовий договір. Тому при оформленні повноважень засновника як директора питання про оплату його праці не ставиться.

Виконання функцій директора відображається у статуті підприємства, де зазначається порядок управління підприємством засновником (без оформлення із ним трудових відносин). Таке право засновника оформляється рішенням загальних зборів, в якому слід передбачити пункт, що дозволяє виконувати управління підприємством одному з його учасників.

Для того, щоб не визнали з директором-засновником трудових відносин потрібно дотримуватися таких правил. А саме, на директора-засновника:

1. не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку;

2. не нараховується винагорода за виконання представницьких функцій;

3. у протоколі рішення загальних зборів та статуті підприємства обов’язково вказується, що:

  • керівник може діяти від імені підприємства без довіреності;
  • із керівником не укладається трудовий договір;
  • керівник не отримує винагороди за виконання своїх обов’язків.

Якщо таких положень у статуті підприємства немає, слід внести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом, та подати зміни до державного реєстратора.

4. не видається наказ (розпорядження) про призначення засновника на посаду директора;

5. не робиться запис у трудовій книжці;

6. не надсилається повідомлення до територіальних органів ДПС про початок роботи на посаді директора; 

7. не розробляється посадова інструкція;

8. не оформляються службові відрядження та різного види відпустки;

9. не компенсуються витрати;

10. не оплачуються листки непрацездатності. 

Недотримання цих правил лише підтвердить перебування директора-засновника у трудових відносинах із підприємством. Варто пам’ятати про головний принцип роботи директора-засновника — він виконує управлінські повноваження, а не трудові. Не слід давати контролюючим органам зайвий привід визнати діяльність директора-засновника виконанням трудових обов’язків, за що передбачено оплату праці та, відповідно, сплату податків та зборів.

Виходячи з обсягу роботи, яку фактично виконує засновник за умовами запитання, це вже можна трактувати як трудову діяльність директора з управління поточною діяльністю підприємства – ТОВ веде активну торгову діяльність, має документооборот та регулярно приймаються управлінські рішення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20252 138
  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202534
  • Які терміни зберігання документів для фізособи-підприємця?
    Які обов'язкові строки зберігання первинних документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів, для ФОПа з урахуванням норм ПКУ щодо зупинення строків давності?
    01.09.2025512
  • Яке документальне оформлення давальницької сировини?
    Як документально оформити операції з давальницькою сировиною між двома ФОПами: замовником, який закуповує сировину, і виконавцем, який виготовляє з неї готову продукцію? Які первинні документи необхідні для податкової, щоб підтвердити передачу, виробництво та повернення готової продукції?
    29.08.202578
  • Заповнення ТТН при доставці товару через перевізника "Нова пошта"
    Постачальник доставляє товар покупцю, використовуючи змішану схему: власним авто везе вантаж до відділення "Нової пошти", а вже "Нова пошта" здійснює адресну доставку покупцю. Постачальник оформив єдину ТТН, де вказав своє авто, але перевізником зазначив "Нову пошту", а пунктом розвантаження – адресу покупця. Який правильний порядок заповнення ТТН, зокрема, полів "Автомобільний перевізник" та "Пункт розвантаження"?
    25.08.20251 771