• Посилання скопійовано

Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях

ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?

Однозначної відповіді на це питання немає. Давайте поміркуємо.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону № 1887-IX "Про мультимодальні перевезення" мультимодальне перевезення – перевезення вантажів двома або більше видами транспорту на підставі договору мультимодального перевезення, що здійснюється за документоммультимодального перевезення.

Документ мультимодального перевезення вантажів –перевізний документ (транспортна накладна, коносамент тощо), що підтверджує укладення договору мультимодального перевезення та прийняття вантажу під свою відповідальність оператором мультимодального перевезення від замовника, який оформлюється оператором мультимодального перевезення та за яким здійснюється перевезення вантажу.

Єдиний перевізний документ – документ мультимодального перевезення вантажів встановленої форми, за яким може здійснюватися мультимодальне перевезення вантажу на всьому маршруті мультимодального перевезення.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону № 1887-IX форма єдиного перевізного документа затверджується КМУ.

Але до сьогодні такого документа не затверджено.

Тому можемо міркувати таким чином, що за буквального розуміння виконати норми Закону № 1887-IX поки що неможливо. За буквального розуміння немає підстав вважати перевезення мультимодальним, адже відсутній єдиний перевізний документ, затверджений КМУ. А без оформлення такого документа перевезення не є мультимодальним.

Разом з тим про єдиний міжнародний перевізний документ сказано в п. «а» пп. 195.1.3 ПКУ (при міжнародних перевезеннях пасажирів, вантажу, що підтверджено єдиним міжнародним перевізним документом, застосовується ставка ПДВ 0%). Про єдиний транспортний документ сказано в ст. 9 Закону № 1955-IV"Про транспортно-експедиторську діяльність".

В цьому останньому Законі зазначено, що перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.

Такими документами можуть бути:

  • авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
  • міжнародна автомобільна накладна (CMR);
  • накладна СМГС (накладна УМВС);
  • коносамент (Bill of Lading);
  • накладна ЦІМ (CIM);
  • вантажна відомість (Cargo Manifest);
  • інші документи, визначені законами України.

Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.

Тобто, якщо між пунктом відправлення і пунктом призначення перевозять одним видом транспорту, то застосовується один перевізний документ для відповідного транспорту. А якщо перевозять кількома видами транспорту, то перевезення різними видами транспорту оформляють окремими документами для такого виду транспорту. 

Наприклад, якщо спершу перевозять залізницею, а потім автомобільним транспортом, то оформляють комплектом документів, який складається з:

  1. накладної СМГС (накладної УМВС);
  2. міжнародної автомобільної накладної (CMR).

Причому в УПК № 610 зазначено, що законодавством не передбачено оформлення міжнародного перевезення різними документами, в залежності від відрізка маршруту.

Зауважмо: різні документи оформляються залежно від виду транспорту, а не залежно від виду маршруту!

На наш погляд, з наведеного випливає, що в розглядуваній ситуації перевезення є міжнародним і на відрізку шляху від перевантаження із залізничного вагону у автомобіль і перевезення автомобілем до пункту вивантаження в Житомирі має оформлятися міжнародною автомобільною накладною (CMR).

Але дивимося далі.

Щодо ТТН, то її форма затверджена Правилам № 363. У преамбулі до цих Правил зазначено, що вони не регламентують перевезення вантажів у міжнародному сполученні.

Разом з тим згідно із ст. 1 Закону "Про автомобільний транспорт" міжнародні перевезення пасажирів і вантажів –перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону.

Окрім того, відповідно до ч. 1 ст. 1 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, від 19.05.1956 р., яка встановлює особливості застосування CMR, ця Конвенція застосовується до будь-якого договору автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами за винагороду, коли зазначені в договорі місце прийняття вантажу для перевезення і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах, з яких принаймні одна є договірною країною, незважаючи на місце проживання і громадянство сторін.

З урахуванням цих норм Закону і Конвенції, трактувати розглядувану ситуації можна таким чином, що якщо відрізок шляху автомобільного перевезення припадає виключно на територію України, оформляти його слід ТТН, а не CMR

Як бачимо, норми чинного законодавства дещо суперечливі і не дають можливості однозначно визначити, яким документом оформляти перевезення в розглядуваній ситуації.

Але в Україні центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах автомобільного, залізничного, морського та внутрішнього водного транспорту, є Мінінфраструктури (див. ч. 2 ст. 5 Закону № 1887-IX, п. 1 Положення № 460 від 30.06.2015 р.). Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним звернутися до Мінінфраструктури за консультацією щодо цього питання.

 

Якщо таки складається CMR

Яке місце завантаження та розвантаження слід зазначати в CMR?

Про окремі аспекти заповнення CMR ми писали туттуттуттут.

Загальні особливості складання CMR встановлені Конвенцією про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, від 19.05.1956 р.

Зразок заповнення і форми CMR наводиться в листі ДПАУ від 20.02.97 р. № 16-2217/10-1300.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Конвенції вантажна накладна містить такі дані: 

    a) дата і місце складання вантажної накладної; 

    b) ім'я та адреса відправника

    c) ім'я та адреса перевізника

    d) місце і дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки тощо.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Конвенції сторони можуть внести у вантажну накладну будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають корисною.

Таким чином, в CMR мають зазначатися тільки місце завантаження у Львові із залізничного вагону і місце вивантаження (Житомир). Але сторони можуть додати будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають корисною. На наш погляд, в розглядуваній ситуації доречно зазначити про первинне місце завантаження (Польща), первинного перевізника (залізничний перевізник), вказівку про те, що це мультимодальне перевезення, яке здійснюється за відповідним договором тощо.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024307
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024576
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202495
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024113
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023135