• Посилання скопійовано

Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?

Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?

Спочатку розберемося з термінами.

Поняття транспортної етикетки не визначено законодавством України, але на практиці вона широко використовується для маркування вантажу. 

Відповідно до ст. 9 Закону №1955, перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.

Такими документами можуть бути:

  • авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
  • міжнародна автомобільна накладна (CMR);
  • накладна СМГС (накладна УМВС);
  • коносамент (Bill of Lading);
  • накладна ЦІМ (CIM);
  • вантажна відомість (Cargo Manifest);
  • інші документи, визначені законами України.

Оскільки транспортні етикетки не визначені законами України, вони не можуть підтверджувати міжнародне перевезення.

CMR — це міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.  CMR є первинним доказом укладання договору перевезення, умов цього договору і прийняття вантажу перевізником 

Вона, зокрема, містить такі дані:

  • дата і місце складання вантажної накладної;
  • ім'я та адреса відправника;
  • ім'я та адреса перевізника;
  • місце і дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки;
  • ім'я та адреса одержувача;
  • прийняте позначення характеру вантажу і спосіб його упакування та, у випадку перевезення небезпечних вантажів, їх загальновизнане позначення;
  • кількість вантажних місць, їх спеціальне маркування і нумерація місць;
  • вага вантажу брутто чи виражена в інших одиницях виміру кількість вантажу;
  • платежі, пов'язані з перевезенням (провізна плата, додаткові платежі, митні збори, а також інші платежі, що стягуються з моменту укладання договору до доставки вантажу);
  • інструкції, необхідні для виконання митних та інших формальностей;
  • заява про те, що перевезення здійснюється, незалежно від будь-яких умов, згідно з положеннями дійсної Конвенції.

Тобто саме СМR має бути складена на маршрут міжнародного перевезення товару від пункту А до пункту В. 

Вантажна накладна (CMR) складається в трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником і перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника і перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складена вантажна накладна. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.

Тобто штамп/печатка перевізника містить дані, які ідентифікують перевізника, і проставляється при відсутності даних в CMR і є обов’язковою лише у разі якщо це передбачено законодавством країни, в якій складена вантажна накладна

Таким чином, транспортна етикетка не належить до документів, які підтверджують міжнародне вантажне перевезення. А CMR є підтвердженням факту прийняття товару перевізником та доставки його отримувачу. Тому перевізник має надати CMR.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Печатка на різних примірниках ТТН перевізника
    Підприємство-перевізник після виконання послуг з перевезення проставляє печатку «для документів» на своєму примірнику ТТН, але не на примірнику замовника. Чи обов'язково повідомляти замовника про печатку і проставляти її на його примірнику? Чи є порушенням відсутність печатки на примірнику замовника, коли вона є на примірнику перевізника? Чи вважаються такі примірники неідентичними? Чи достатньо співпадіння обов'язкових реквізитів?
    06.11.2025592
  • Форма зазначення коду ЄДРПОУ у товарно-транспортній накладній
    Чи є обов'язковим написання слова "ЄДРПОУ" (літерами) перед цифровим кодом у графах «Автомобільний перевізник», «Відправник», «Вантажоодержувач» ТТН, чи достатньо вказати лише найменування юридичної особи та сам цифровий код? Наприклад, чи буде помилкою замість «Товариство з обмеженою відповідальністю "ХХХХ", ЄДРПОУ хххххххх», зазначити «Товариство з обмеженою відповідальністю "ХХХХ", хххххххх»?
    04.11.202535
  • Визнання рахунку-фактури первинним документом для обліку послуг
    Постачальник послуг надає тільки рахунок-фактуру. Чи правомірно врахувати рахунок-фактуру, як первинний документ, для підтвердження факту отримання послуг?
    17.10.2025114
  • Форма подорожнього листа для роботи автомобіля
    Яку форму подорожнього листа (самостійно розроблену чи скасовану типову) може використовувати підприємство для обліку роботи автотранспорту та підтвердження витрат пального у бухгалтерському та податковому обліку?
    16.10.20251 218
  • Оформлення первинних документів: ініціали чи повне ПІБ
    Чи допускається використання ініціалів та прізвища посадової особи замість повного прізвища, імені та по батькові при оформленні первинних документів відповідно до чинного бухгалтерського законодавства України?
    13.10.2025169