• Посилання скопійовано

Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?

Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?

Спочатку розберемося з термінами.

Поняття транспортної етикетки не визначено законодавством України, але на практиці вона широко використовується для маркування вантажу. 

Відповідно до ст. 9 Закону №1955, перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.

Такими документами можуть бути:

  • авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
  • міжнародна автомобільна накладна (CMR);
  • накладна СМГС (накладна УМВС);
  • коносамент (Bill of Lading);
  • накладна ЦІМ (CIM);
  • вантажна відомість (Cargo Manifest);
  • інші документи, визначені законами України.

Оскільки транспортні етикетки не визначені законами України, вони не можуть підтверджувати міжнародне перевезення.

CMR — це міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.  CMR є первинним доказом укладання договору перевезення, умов цього договору і прийняття вантажу перевізником 

Вона, зокрема, містить такі дані:

  • дата і місце складання вантажної накладної;
  • ім'я та адреса відправника;
  • ім'я та адреса перевізника;
  • місце і дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки;
  • ім'я та адреса одержувача;
  • прийняте позначення характеру вантажу і спосіб його упакування та, у випадку перевезення небезпечних вантажів, їх загальновизнане позначення;
  • кількість вантажних місць, їх спеціальне маркування і нумерація місць;
  • вага вантажу брутто чи виражена в інших одиницях виміру кількість вантажу;
  • платежі, пов'язані з перевезенням (провізна плата, додаткові платежі, митні збори, а також інші платежі, що стягуються з моменту укладання договору до доставки вантажу);
  • інструкції, необхідні для виконання митних та інших формальностей;
  • заява про те, що перевезення здійснюється, незалежно від будь-яких умов, згідно з положеннями дійсної Конвенції.

Тобто саме СМR має бути складена на маршрут міжнародного перевезення товару від пункту А до пункту В. 

Вантажна накладна (CMR) складається в трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником і перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника і перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складена вантажна накладна. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.

Тобто штамп/печатка перевізника містить дані, які ідентифікують перевізника, і проставляється при відсутності даних в CMR і є обов’язковою лише у разі якщо це передбачено законодавством країни, в якій складена вантажна накладна

Таким чином, транспортна етикетка не належить до документів, які підтверджують міжнародне вантажне перевезення. А CMR є підтвердженням факту прийняття товару перевізником та доставки його отримувачу. Тому перевізник має надати CMR.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Оформлення ТТН при доставці товару постачальником та через «Нову пошту»
    Чи необхідно вимагати товарно-транспортну накладну від постачальника у двох випадках: 1) коли постачальник доставляє товар на склад власним транспортом за свій рахунок; 2) коли товар доставляється кур'єрською службою «Нова пошта», з якою є договір і ми отримуємо щомісячні акти з переліком наданих послуг?
    Сьогодні 11:55631
  • Нюанси підтвердження поставки через «Нову пошту»
    Чи є видаткова накладна, підписана лише продавцем, та експрес-накладна "Нової пошти" достатнім підтвердженням продажу товару, зокрема, отримання його покупцем, для цілей податкового обліку? Які податкові наслідки відсутності накладної, підписаної покупцем?
    17.06.2025442
  • Заповнення ваги в ТТН для вантажу з великою номенклатурою: правила та наслідки
    Чи обов'язково у товарно-транспортній накладній заповнювати вагу брутто для кожної номенклатурної позиції, якщо їхня кількість значна (50-100 позицій запчастин)? Чи достатньо вказати лише загальну вагу? Які можуть бути наслідки за порушення?
    12.06.2025115
  • Порядок підписання ТТН: вантажовідправник та фактичне місце відвантаження
    Товар відвантажується зі складу іншої компанії (відповідальне зберігання). У ТТН вантажовідправником зазначено компанію-зберігача, але підпис ставить представник власника товару, який фактично здійснює відвантаження. Наскільки коректним є таке оформлення товаросупровідного документа і які податкові ризики це може створювати для сторін?
    11.06.20257592
  • Чи повинна бути ТТН у покупця, якщо товар доставлено на його склад?
    За умовами договору купівлі – продажу товар доставлено на склад покупця продавцем (чи за дорученням продавця). У покупця на таку доставку відсутня ТТН. Чи обов’язкова її наявність у покупця у даному випадку?
    09.06.20252 214