• Посилання скопійовано

Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?

Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?

Спочатку розберемося з термінами.

Поняття транспортної етикетки не визначено законодавством України, але на практиці вона широко використовується для маркування вантажу. 

Відповідно до ст. 9 Закону №1955, перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.

Такими документами можуть бути:

  • авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
  • міжнародна автомобільна накладна (CMR);
  • накладна СМГС (накладна УМВС);
  • коносамент (Bill of Lading);
  • накладна ЦІМ (CIM);
  • вантажна відомість (Cargo Manifest);
  • інші документи, визначені законами України.

Оскільки транспортні етикетки не визначені законами України, вони не можуть підтверджувати міжнародне перевезення.

CMR — це міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.  CMR є первинним доказом укладання договору перевезення, умов цього договору і прийняття вантажу перевізником 

Вона, зокрема, містить такі дані:

  • дата і місце складання вантажної накладної;
  • ім'я та адреса відправника;
  • ім'я та адреса перевізника;
  • місце і дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки;
  • ім'я та адреса одержувача;
  • прийняте позначення характеру вантажу і спосіб його упакування та, у випадку перевезення небезпечних вантажів, їх загальновизнане позначення;
  • кількість вантажних місць, їх спеціальне маркування і нумерація місць;
  • вага вантажу брутто чи виражена в інших одиницях виміру кількість вантажу;
  • платежі, пов'язані з перевезенням (провізна плата, додаткові платежі, митні збори, а також інші платежі, що стягуються з моменту укладання договору до доставки вантажу);
  • інструкції, необхідні для виконання митних та інших формальностей;
  • заява про те, що перевезення здійснюється, незалежно від будь-яких умов, згідно з положеннями дійсної Конвенції.

Тобто саме СМR має бути складена на маршрут міжнародного перевезення товару від пункту А до пункту В. 

Вантажна накладна (CMR) складається в трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником і перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника і перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складена вантажна накладна. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.

Тобто штамп/печатка перевізника містить дані, які ідентифікують перевізника, і проставляється при відсутності даних в CMR і є обов’язковою лише у разі якщо це передбачено законодавством країни, в якій складена вантажна накладна

Таким чином, транспортна етикетка не належить до документів, які підтверджують міжнародне вантажне перевезення. А CMR є підтвердженням факту прийняття товару перевізником та доставки його отримувачу. Тому перевізник має надати CMR.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Оформлення документів на службовий автомобіль
    Підприємство придбало легкове авто (єдине на підприємстві). Чи обов'язково складати Порядок використання легкового авто для поїздок, пов'язаних зі службовою діяльністю? Яким наказом (зразок) затвердити право водіння авто (водить директор та начальник збуту), норми витрати ПММ? Медпрацівника та механіка на підприємстві немає, чи можливий виїзд без них, чи можливо їх замінити директором, чи з бланку подорожнього листа можемо прибрати ці посади? Які ще накази на авто потрібно скласти?
    05.08.202589
  • ТТН при перевезенні врожаю на елеватор: чи потрібна вартість?
    Чи є обов'язковим зазначення вартості товару (врожаю) в товарно-транспортній накладній при його перевезенні з поля на елеватор для подальшого відповідального зберігання, якщо остаточна вартість фіксується в акті приймання-передачі?
    05.08.202549
  • Дата включення доставки в собівартість товару: ТТН чи акт?
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало товар 05.07.2025 р. Чи правомірно включати вартість його доставки, виконану перевізником «Нова пошта», до первісної вартості на підставі ТТН від 05.07.2025 р., якщо акт наданих послуг від перевізника датований пізнішою датою — 10.07.2025 року?
    31.07.20251 2652
  • Документальне оформлення звернення покупця у разі настання гарантійного випадку
    Якщо підприємство як продавець продає генератор і в договорі купівлі-продажу вказано гарантійний термін - 12 місяців, то у випадку настання гарантійного терміну, який документ від покупця про настання гарантійного випадку підприємство має отримати?
    29.07.202535
  • Розподіл відповідальності за підписання прибуткових накладних
    На підприємстві виникли розбіжності щодо обов'язків підписання прибуткових накладних. Співробітник складу - матеріально-відповідальна особа стверджує, що вона відповідає тільки за кількість і цілісність товару, а за вартісні показники (ціна, сума) має відповідати бухгалтерія. Чи справді так є?
    25.07.202566