• Посилання скопійовано

Розвозка води по точках продажу: скільки потрібно ТТН?

Підприємство видобуває та продає питну воду. Водій протягом дня здійснює розвозку по точкам продажу – кінцевим споживачам (фізособам); до автоматів розливу питної води, які розміщені в різних точках по місту, а також до лотків на ринку, в кіоски та магазини. Підприємство виписує на один автомобіль – одну ТТН на загальний обсяг завантаженої в нього продукції. Чи правильно робить підприємство? Чи потрібно оформляти окрему ТТН на кожну точку продажу?

Згідно із розділом 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, що затверджені наказом Мінтранспорту від 14.10.1997 №363товарно-транспортна накладна (ТТН) — це документ, який супроводжує перевезення вантажу та поєднує всіх учасників транспортного процесу — покупця, продавця, перевізника, водія та інших сторін, наприклад експедитора. Вони використовують ТТН як єдиний документ для:

  • обліку ТМЦ на шляху їхнього переміщення;
  • розрахунків за перевезення вантажу;
  • обліку виконаної роботи.

ТТН можуть не оформлювати ТТН лише фізособи, які перевозять вантажі (п. 1 Правил №363):

  • за власний кошт;
  • для власних потреб.

Крім того, ТТН входить у перелік тих документів, які водій має пред’явити поліції (разом із посвідченням водія, техпаспортом, полісом обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності).

Отже у наведеній ситуації ТТН однозначно має бути у водія (а у деяких випадках і не одна). 

Наразі формою ТТН передбачено зазначення в ній даних трьох учасників – автоперевізника, вантажовідправника та вантажоодержувача. Тож якщо доставка здійснюється різним отримувачам, то «в ідеалі» на кожного з них потрібно оформити окрему ТТН. Але, як зазначено в запитанні, вода часто розвозиться просто до точки продажу, де реалізується кінцевим споживачам (фізособам) або до автоматів продажу води, що належать підприємству (тобто по суті самому собі). Тож в цих випадках отримувачу ТТН не потрібна. Тобто підприємство оформляє їх виключно для себе і щоб пред’явити поліції. Тому, на нашу думку, якщо автомобіль рухається лише до таких місць (точок), то достатньо оформити одну ТТН, в якій вказати загальну кількість завантаженого товару, початкову точку (Склад продавця) та кінцеву точку маршруту. Витрачати час та ресурси (трудові, папір тощо) на оформлення ТТН на кожну «точку», на наш погляд, недоцільно.

А от якщо розвозка здійснюється іншим суб’єктам господарювання (ФОПам та юрособам), то на кожного такого суб’єкта варто оформляти окрему ТТН і залишати йому (як отримувачу) один екземпляр.

Висновок: ТТН при перевезенні вантажу (навіть між власними точками продажу) обов’язково має бути у водія. А кількість таких ТТН залежить від того – хто є одержувачем. Якщо одержувачами є інші суб’єкти господарювання (ФОПи та юрособи), то на кожного з них потрібно оформляти окрему ТТН.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Печатка на різних примірниках ТТН перевізника
    Підприємство-перевізник після виконання послуг з перевезення проставляє печатку «для документів» на своєму примірнику ТТН, але не на примірнику замовника. Чи обов'язково повідомляти замовника про печатку і проставляти її на його примірнику? Чи є порушенням відсутність печатки на примірнику замовника, коли вона є на примірнику перевізника? Чи вважаються такі примірники неідентичними? Чи достатньо співпадіння обов'язкових реквізитів?
    06.11.2025557
  • Форма зазначення коду ЄДРПОУ у товарно-транспортній накладній
    Чи є обов'язковим написання слова "ЄДРПОУ" (літерами) перед цифровим кодом у графах «Автомобільний перевізник», «Відправник», «Вантажоодержувач» ТТН, чи достатньо вказати лише найменування юридичної особи та сам цифровий код? Наприклад, чи буде помилкою замість «Товариство з обмеженою відповідальністю "ХХХХ", ЄДРПОУ хххххххх», зазначити «Товариство з обмеженою відповідальністю "ХХХХ", хххххххх»?
    04.11.202535
  • Визнання рахунку-фактури первинним документом для обліку послуг
    Постачальник послуг надає тільки рахунок-фактуру. Чи правомірно врахувати рахунок-фактуру, як первинний документ, для підтвердження факту отримання послуг?
    17.10.2025112
  • Форма подорожнього листа для роботи автомобіля
    Яку форму подорожнього листа (самостійно розроблену чи скасовану типову) може використовувати підприємство для обліку роботи автотранспорту та підтвердження витрат пального у бухгалтерському та податковому обліку?
    16.10.20251 214
  • Оформлення первинних документів: ініціали чи повне ПІБ
    Чи допускається використання ініціалів та прізвища посадової особи замість повного прізвища, імені та по батькові при оформленні первинних документів відповідно до чинного бухгалтерського законодавства України?
    13.10.2025169