Запитання:
Між дистриб'ютором (резидентом) та постачальником (нерезидентом) укладено договір дистриб'юції продукції, згідно з яким постачальник відшкодовує дистриб'ютору вартість маркетингових послуг, наданих на території України, на підставі виставленого дистриб'ютором інвойсу. Фактично дистриб'ютор рекламує, просуває придбаний товар, а постачальник (нерезидент) сплачує (компенсує) дистриб'ютору певну суму за просування продукції на території України.
- Чи треба додатково оформлювати надання дистриб'ютором постачальнику (нерезиденту) таких маркетингових послуг?
- Чи достатньо для підтвердження факту надання маркетингових послуг лише дистриб'юторського договору?
- Як оплачувати та чим підтверджувати надання таких маркетингових послуг?
- Чи достатньо, в т.ч. для податкових органів та органів валютного контролю, лише виставленого дистриб'ютором інвойсу?
- Чи є необхідність в укладанні окремого договору про надання маркетингових послуг між дистриб'ютором та постачальником з подальшим підписанням акту виконаних робіт?
Відповідь:
У англійській мові поняття distributor означає «розповсюджувач, агент з продажу».
Основне заняття дистриб’ютора полягає у закупівлі та перепродажу товарів. Крім цього, диструб'ютор може надавати послуги щодо збору певної інформації, проведення аналізу ринку, реклами товарів, організації каналів збуту та пошуку покупців.
Щодо договору
Відповідно до п. 1.3 Положення №201 у розділі «Предмет договору (контракту)» визначається, які роботи, послуги один з контрагентів зобов'язаний надати іншому із зазначенням точного найменування кінцевого результату роботи, що виконується.
Якщо робота, послуга потребує більш детальної характеристики або номенклатура робіт, послуг досить велика, то все це зазначається у додатку (специфікації), який має бути невід'ємною частиною договору (контракту), про що робиться відповідна відмітка в тексті договору (контракту).
У тексті договору (контракту) про виконання робіт (надання послуг) також визначаються конкретні обсяги робіт (послуг) та термін їх виконання.
Строки та місце фактичної передачі результатів робіт, а також перелік супровідних документів визначаються у розділі «Умови приймання-здавання товару (робіт, послуг» договору (п. 1.8 Положення №201).
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону про ЗЕД, ЗЕД-договір (контракт) укладається суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності у простій письмовій або в електронній формі, якщо інше не передбачено міжнародним договором України чи законом.
У разі експорту послуг (крім транспортних) ЗЕД-договір (контракт) може укладатися:
- або шляхом прийняття публічної пропозиції про угоду (оферти);
- або шляхом обміну електронними повідомленнями;
- або в інший спосіб, зокрема шляхом виставлення рахунка (інвойсу), у т. ч. в електронному вигляді, за надані послуги.
Також читайте:
- Яких вимог потрібно дотримуватися для електронних первинних документів?
- Контрагенти вимагають надавати акти з мокрою печаткою: чи правомірні такі вимоги?
- Документи отримані від контрагента електронним способом та підписані ЕЦП: чи є вони достовірними?
Документальне оформлення
Маркетингові послуги (маркетинг) в пп. 14.1.108 ПКУ визначені як послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах госпдіяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
Рекламні та маркетингові послуги можуть, зокрема, оплачуватись та проводитись за ініціативи власника торговельної марки, виробника продукції, дистриб'ютора, торговельної мережі. При цьому витрати на маркетингові та рекламні послуги несе безпосередньо замовник цих послуг (ІПК Офісу великих платників податків ДФС від 13.06.2017 р. №614/ІПК/28-10-01-03-11).
Відповідно до п. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ПКУ).
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, наведені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, зокрема, зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції.
Висновки:
- Перелік документів, якими оформлюється факт передачі результатів робіт, має визначатися в тексті ЗЕД-договору (контракту);
- Усі первинні документи, якими оформлюються результати робіт дистриб'ютора, повинні мати обов’язкові реквізити, в т.ч. зміст та обсяг господарської операції;
- До акту чи звіту дистриб'ютора додаються документи, які підтверджують проведення рекламної компанії (копії договорів та актів з рекламістами, оригінал-макети рекламних матеріалів тощо), а також результати просування продукції (звіт про способи просування, обсяги продаж, кількість зацікавлених осіб тощо).
***
Також читайте:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити