• Посилання скопійовано

Документи отримані від контрагента електронним способом та підписані ЕЦП: чи є вони достовірними?

Контрагент повідомив, що переходить на електронний документообіг згідно зі ст. 9 Закону про бухоблік. Чи матимуть достовірність (з податкової точки зору) документи (рахунки, акти виконаних робіт, акти звірки, договори, угоди тощо), які отримані електронним способом та підписані ЕЦП?

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, наведені у цій статті.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів встановлює Закон №851.

Електронний документообіг (обіг електронних документів) - це сукупність процесів створення, оброблення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, використання та знищення електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та у разі необхідності з підтвердженням факту одержання таких документів (ст. 9 Закону №851).

Електронний документ в ст. 5 Закону №851 визначено як документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа.

Згідно зі ст. 7 Закону №851 оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у т. ч. з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону №2155.

Відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом №2155, який 07.11.2018 р. набрав чинності.

Частинами 3 та 4 ст. 18 Закону №2155 передбачено, що електронний підпис чи печатка не можуть бути визнані недійсними та позбавлені можливості розглядатися як доказ у судових справах виключно на тій підставі, що вони мають електронний вигляд або не відповідають вимогам до кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Кваліфікований електронний підпис має таку ж юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.

Електронні документи (повідомлення), пов'язані з електронним правочином, також можуть бути подані як докази сторонами та іншими особами, які беруть участь у судовому розгляді справи (ч. 13 ст. 11 Закону  «Про електронну комерцію»).

Докази, подані в електронній формі та/або у формі паперових копій електронних повідомлень, вважаються письмовими доказами згідно зі ст. 64 ЦПКУст. 36 ГПКУ та ст. 79 КАСУ.

ДФС у листі від 03.03.2017 р. №4451/6/99-99-14-03-03-15 повідомляє, що електронний документ, який складено відповідно до вимог чинного законодавства та який містить усі необхідні реквізити, має таку ж юридичну силу, як і документ, складений у паперовому вигляді.

Однак посадова (службова) особа контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених ПКУ, має право отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що належать до предмета перевірки. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності) (п. 85.8 ПКУ).

На сьогодні ч. 6 ст. 9 Закону про бухоблік передбачено, що у разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов'язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу:

  • інших учасників господарських операцій;
  • правоохоронних органів;
  • відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.

***

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Опис нативної реклами в номенклатурі послуг
    Як правильно сформулювати назву та опис послуги "нативна реклама" у первинних документах (рахунок, акт) з метою коректного відображення в податковому та бухобліку, враховуючи специфіку цієї послуги?
    25.09.202531
  • Особливості заповнення ТТН при частковому відвантаженні
    Як коректно заповнити у ТТН розділ "Відомості про вантаж" (ціна без ПДВ та загальна сума з ПДВ) у випадку, коли товар з однієї видаткової накладної відвантажується кількома партіями, для кожної з яких складається окрема ТТН? Чи потрібно в кожній ТТН вказувати загальну суму всієї накладної, чи лише вартість відвантаженої партії?
    24.09.202546
  • Розвозка води по точках продажу: скільки потрібно ТТН?
    Підприємство видобуває та продає питну воду. Водій протягом дня здійснює розвозку по точкам продажу – кінцевим споживачам (фізособам); до автоматів розливу питної води, які розміщені в різних точках по місту, а також до лотків на ринку, в кіоски та магазини. Підприємство виписує на один автомобіль – одну ТТН на загальний обсяг завантаженої в нього продукції. Чи правильно робить підприємство? Чи потрібно оформляти окрему ТТН на кожну точку продажу?
    23.09.202545
  • Особливості заповнення ТТН для сипучих вантажів
    Як правильно заповнювати розділи "Загальна маса з вантажем та маса брутто" та "Маса брутто, т" (графа 11 табличної частини) у ТТН при перевезенні сипучих матеріалів (щебінь, пісок, зерно)? Чи потрібно вказувати вагу тари та вантажу окремо (через дріб), чи відображається лише загальна маса? Як розрахувати ці показники згідно з вимогами законодавства України?
    22.09.20252872
  • Оформлення реалізації послуг санаторію
    ТОВ на загальній системі (санаторій) приймає оплату за послуги готівкою та картками через РРО. Як правильно оформити реалізацію наданих послуг за звітний місяць для всіх клієнтів, якщо оплата відбувається в день заїзду, а нарахування доходів здійснюється в кінці місяця автоматично комп’ютерною бухгалтерською програмою?
    22.09.202521