• Посилання скопійовано

Розраховуємо і оформлюємо видачу авансу на відрядження

Як правильно розрахувати й оформити видачу авансу на відрядження?

Як правило, сума авансу розраховується виходячи з добових за час перебування у відрядженні, вартості проїзду до місця призначення і назад та витрат з найму житлового приміщення, тобто під поняття авансу підпадають усі гарантії, перераховані у ст. 121 КЗпП. Але до таких складових за рішенням керівництва можуть додаватися й інші види витрат працівника.

Згідно з п. 6 р. I Iнструкції №59, підприємство, що відряджає працівника, зобов'язане ознайомити його з кошторисом витрат, а також із вимогами нормативно-правових актів щодо звітності про використання коштів, виданих на відрядження. Саме у такому кошторисі й розраховується аванс. Хоча Iнструкція №59 для госпрозрахункових підприємств є лише довідковою (інформаційною), радимо розраховувати суму витрат на відрядження (авансу) за допомогою такого кошторису витрат на відрядження, адже це дуже зручно. Наведемо зразок оформлення такого кошторису. 

* Розмір добових витрат кожне госпрозрахункове підприємство встановлює самостійно. Проте розмір добових, які не будуть оподатковуватися ПДФО та військовим збором, установлює ПКУ. З 01.01.2017 р. неоподатковувана згідно з п. 170.9 ПКУ сума добових для відряджень по Україні становить не більше 320 грн (0,1 розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року).

Сума, розрахована в такому кошторисі, є приблизною, а тому фактичні витрати відрядженого працівника можуть відрізняються від неї. Тому після повернення з відрядження працівник має повернути невикористаний аванс разом із поданням авансового звіту* або роботодавець має компенсувати працівникові додатково понесені витрати, наведені у такому звіті та підтверджені документально.

*За формою, затвердженою наказом Мінфіну від 28.09.2015 р. №841 (у редакції наказу Мінфіну від 10.03.2016 р. №350).

Щодо оформлення видачі авансу зазначимо таке.

При видачі авансу в гривнях, та й взагалі будь-яких коштів із каси підприємства, треба керуватися п. 3.4 Положення №637 і використовувати:

— відомість на виплату грошей (додаток 1 до Положення про касові операції), якщо видаєте готівку одночасно кільком працівникам;

— видатковий касовий ордер (ф. №КО-2) на кожну виплату окремо.

Що ж до видачі авансу в інвалюті, то питання документального оформлення руху інвалюти в касі законодавством не врегульовано. Проте, згідно з листом Держкомстату від 24.11.2006 р. №04/4-6/191, з цією метою можна застосовувати бланки для гривневої готівки.

Тому отриману з банку інвалюту, поряд із національною, зберігають у касі підприємства. Для її оприбуткування підійде прибутковий касовий ордер (ф. №КО-1). Також слід не забути зареєструвати його в Журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (ф. №КО-3), який ведуть окремо за кожною валютою, а також окремо за прибутковими та видатковими документами.

Видавати готівкову інвалюту працівникові, що відряджається, слід за видатковим касовим ордером (ф. №КО-2). Його також треба записати в Журнал. Якщо інвалютні кошти видають кільком працівникам, то можна оформити відомість на виплату грошей (додаток 1 до Положення про касові операції), а вже до неї виписати і ВКО.

Готівкові валютні операції треба ще й відобразити у касовій книзі (ф. №КО-4). У касовій книзі зазначають дані про операцію одночасно у валюті, а також перераховують її у гривні, скориставшись рекомендацією НБУ, викладеною у листі від 27.01.2006 р. №11-113/353-954. У цьому самому листі дозволяється вести окремі касові книги для обліку інвалютної готівки, в яких відповідні суми можуть відображатися як у гривнях, так і в іноземній валюті.

Для повернутого валютного залишку правила аналогічні. Iнвалюту оприбутковують у касі за допомогою ПКО, який, своєю чергою, записують до Журналу. При передачі інвалюти з каси до банку обов'язково оформляють ВКО з його занесенням до того самого Журналу. I, звичайно, занесіть усі записи до касової книги для інвалюти.

 

Аванс на закордонне відрядження

Сума авансу в частині добових, які не оподатковуються ПДФО та військовим збором, з 01.01.2017 р. прив'язана до курсу євро (раніше цього не було) і має становити не більше як 80 євро за кожен календарний день такого відрядження за офіційним обмінним курсом гривні до євро, установленим НБУ, з розрахунку за кожен такий день.

Тож виходить, щоб визначити суму неоподатковуваних добових, треба:

— за кожен день закордонного відрядження визначати еквівалент у гривнях для неоподатковуваної суми 80 євро за офіційним курсом НБУ в цей день;

— якщо сума добових виявиться більшою за граничну суму в еквіваленті 80 євро, то сума перевищення включається до загального місячного оподатковуваного доходу працівника як додаткове благо.

Така сама оподатковувана сума може виникнути і внаслідок іншого порядку відображення авансу на відрядження або відшкодування добових після нього в обліку (в разі видачі авансу або відшкодування у національній валюті). Наприклад, добові, видані авансом, обліковують за одним курсом (на дату його видачі), а з метою оподаткування треба брати до уваги різні курси кожного окремого дня, і під час відрядження такий курс може стати меншим. У такому разі у працівника може виникнути оподатковуваний дохід у сумі курсової різниці.

Щоб уникнути такої ситуації, треба або встановлювати розмір добових, еквівалентний до євро, у меншій сумі, або прописувати в наказі, що сума добових за кожен день закордонного відрядження встановлюється в еквіваленті у гривнях для неоподатковуваної суми 80 євро за офіційним курсом НБУ в цей день, або видавати аванс в євро.

Проте на момент написання цієї статті офіційних роз'яснень щодо застосування норм пп. 170.9.1 ПКУ стосовно добових у валюті не було оприлюднено. Тож не виключено, що податківці рекомендуватимуть робити таке порівняння в інший спосіб. Щойно такі роз'яснення з'являться, ми про це обов'язково зазначимо.

Як бачимо, в оновленому пп. 170.9.1 ПКУ нічого не сказано про обов'язок видавати аванс саме у валюті. Тож залишається дотримуватися Положення про відрядження (це ще один аргумент, для чого слід розробити цей внутрішній документ), а також можна врахувати порядок видачі авансу у закордонному відрядження згідно з Iнструкцією №59.

Згідно з п. 5 р. III Iнструкції №59 підприємство, що відряджає працівника у відрядження за кордон, забезпечує його коштами для здійснення поточних витрат під час службового відрядження (авансом):

— або в національній валюті держави, до якої відряджається працівник;

— або у вільно конвертованій валюті (долари США, євро тощо).

Iз цієї норми випливає, що видача авансу на поїздки за кордон у гривнях чинним законодавством не передбачена. Утім, як ми вище зауважили, Iнструкція №59 є обов'язковою для виконання лише бюджетниками. Для госпрозрахункових вона має лише рекомендаційний характер.

На запитання щодо правомірності видачі авансу на відрядження за кордон у валюті України фахівці Мінфіну у листі від 21.05.2014 р. №31-07250-06-29/12181 та НБУ у листі від 23.05.2007 р. №13-122/1897-5244 (відповіді базуються на нормах Iнструкції №59) відповіли: працівник, що відряджається за кордон, повинен забезпечуватися авансом згідно з наведеними в кошторисі витратами:

  • у гривнях — для здійснення витрат за час проїзду територією України;
  • в іноземній валюті — для здійснення необхідних витрат за кордоном.

З огляду на це, оскільки прямої заборони надавати аванс на закордонне відрядження лише в гривнях немає для госпрозрахункового підприємства (хоча, на нашу думку, це зменшує трудові гарантії працівника, адже в результаті йому доведеться займатися обміном гривні на іноземну валюту), вважаємо, що в якій валюті видаватиметься аванс, госпрозрахункове підприємство вирішує самостійно.

Отже, підприємство має право забезпечувати працівника гривнями для відрядження за кордон, проте особливості такої ситуації варто закріпити у Положенні про відрядження.

Особливості надання готівкового авансу (гривневого та валютного) читайте в статті.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Лікарняний по вагітності та пологах і робота за основним місцем та за сумісництвом
    Підприємство має дві ситуації з лікарняним по вагітності та пологах: працівниця (основне місце роботи) оформила лікарняний на це підприємство. Чи може вона працювати під час лікарняного на іншому підприємстві за сумісництвом, якщо робота є дистанційною? Працівниця (сумісник) оформила лікарняний по вагітності та пологах на підприємство. Чи може вона працювати під час лікарняного на іншому підприємстві за основним місцем роботи, якщо робота є дистанційною?
    26.11.202415
  • Компенсація невикористаної відпустки мобілізованому працівнику без звільнення
    З 24.12.2023 мобілізованим можна виплатити компенсацію за невикористану відпустку за їх заявою, які накопились на початок служби. Якщо працівника було увільнено 05.03.2022, і в нього було 20 к.днів невикористаної відпустки на момент увільнення, то чи можна виплатити компенсацію мобілізованому? Яким числом має бути написана заява?
    26.11.2024146
  • Переведення працівника та директора з сумісника на основне місце
    Працівник звільнився з основного місця роботи, але він ще працює за сумісництвом на іншому підприємстві. Як його перевести на основне місце роботи там, де він зараз працює за сумісництвом? Також директор працює на одному підприємстві за основним місцем і на іншому за сумісництвом. З основного місця роботи його звільняють. Як йому перевестись на основне місце там, де він працює за сумісництвом?
    25.11.202448
  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024258
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202472