• Посилання скопійовано

Один працівник — два підприємці: що з працевлаштуванням?

В одному магазині є два підприємці. Чи може працівник бути оформленим у одного і бути сумісником в іншого? Як оформити це документально? Як табелювати?

Щодо сумісництва, то тут слід враховувати наступні моменти чинного законодавства у сфері праці.

Відповідно до ст. 56 Кодексу законів про працю за угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом може встановлюватись як при прийнятті на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень. На прохання вагітної жінки, жінки, яка має дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, в тому числі таку, що знаходиться під її опікою або здійснює догляд за хворим членом сім'ї відповідно до медичного висновку, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний встановлювати їй неповний робочий день або неповний робочий тиждень.

Оплата праці в цих випадках провадиться пропорційно до відпрацьованого часу або залежно від виробітку. Робота на умовах неповного робочого часу не тягне за собою будь-яких обмежень обсягу трудових прав працівників.

Відповідно до ч. 6 ст. 6 Закону України “Про оплату праці” мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

За умовами запитання, два ФОПа планують прийняти одного працівника в один магазин, де обидва підприємці торгують кожен своїм товаром. При цьому, один торгує алкоголем із застосуванням РРО, а другий — продовольчими та непродовольчими товарами.

Отже, враховуючи наведені вище положення прийняти одного працівника фактично на дві посади продавців — ситуація погранична та може привести до застосування штрафів за ст. 265 КзпП. Адже працівник буде оформлений на половину робочого часу, а працюватиме фактично цілий день в магазині (це може загрожуватиме штрафом у розмірі 3200 грн за “порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим ст. 265 КзпП” або у розмірі 96  тис. грн за “оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків”.

Для того, щоби запобігти можливим проблемам, можемо рекомендувати прийняти особу на основне місце роботи до того ФОПа, який торгує алкоголем та застосовує РРО. Адже РРО дає можливість найшвидше відстежити час роботи продавця за касовими чеками та Z-звітами.

До другого підприємця, який торгує у тому ж приміщенні продовольчими та непродовольчими товарами та має Книгу доходів, такого працівника можна влаштувати на неповний робочий тиждень та оплачувати його роботу або на умовах погодинної оплати праці, або від виробітку. В такому разі, такого працівника можна працевлаштувати на умовах зовнішнього сумісництва.

Підтвердженням тривалості робочого часу є інформація з заповненого табеля обліку робочого часу. Ведення табелю обліку робочого часу поширюється також й на роботодавців-підприємців. При перевірках контролюючі органи будуть вимагати його надання. Але наголосимо, що строк зберігання такого документу не змінився та становить 1 рік. Це встановлено статтею 408  Переліку № 578/5.

Саме ведення табельного обліку робочого часу регламентовано наказом Держкомстату України від 05.12.2008 р. №489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці» для  підприємств, установ та організацій.

Виходячи із умовних позначень, сумісникам потрібно присвоїти окремий табельний номер (РС). Табелювати потрібно за фактично відпрацьовані години протягом тижня (наприклад, три повних робочих дня на тиждень).

Але крім ведення табелю обліку робочого часу на роботодавця-фізособу також  покладається обов’язок щодо ведення всіх передбачених законодавством документів про працю, а саме:

  • відомості про нарахування та виплату заробітної плати найманим працівникам;
  • журнал реєстрації наказів;
  • журнал обліку руху трудових книжок працівників та вкладишів до них;
  • належно затверджений графік відпусток найманих працівників;
  • посадові інструкції для найманих працівників та інші.

Відповідне роз’яснення надавало Держпраці у Хмельницькій області у 2016 році.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Бухгалтер у Громадській організації
    Бухгалтер працює на 2/3 ставки у ФОП. Як оформити роботу цього бухгалтера в громадській організації, яка фінансується за рахунок грантів: на 0,5 ставки чи на повну ставку?
    Сьогодні 12:015
  • Прийняття 16-річного підлітка на роботу та перерахунок зарплати іншій особі
    Чи можна прийняти на роботу на неповний робочий день підлітка 16 років, у якого є свідоцтво про народження та ІПН, але немає паспорта. ЄСВ доплачувати до МЗП? Чи можна написати заяву, щоб заробітну плату перераховували іншому працівнику?
    Сьогодні 11:0710
  • Не проведено інвентаризацію резерву відпусток у 2023 році: які наслідки?
    У І кварталі 2024 року було використано відпусток за 2023 рік більше, ніж нараховано резерву в 2023 р., тобто на кінець 2023 року не проведена інвентаризація резерву відпусток, не визначено кількість днів невикористаних днів відпустки, відповідно немає залишку резерву в балансі. Фактично це проведено і нараховано в І кварталі 2024 р. Як виправити помилку, щоб витрати по резерву відпусток 2023 р. зарахувати в 2024 р.?
    29.04.202454
  • Звільнення та прийняття на роботу в одному місяці: складаємо додаток 1 єдиної звітності?
    Працівник в одному місяці був звільнений (з ознакою наявності трудової книжки) , а наступного дня знову прийнятий на неповний робочий час за сумісництвом без наявності трудової книжки. Як показати такі зміни в графі 14 додатку 1 – кількість днів перебування у трудових відносинах?
    26.04.2024107
  • Як при звільненні працівника утримати відпускні, що були виплачені йому наперед?
    Внаслідок помилки в підрахунку кількості днів відпустки, на які має право працівник, в 2024 він «відпочив наперед» на 16 календарних днів. Тепер раптово написав заяву на звільнення день в день, і на роботу більше не виходить. Чи відноситься така помилка до лічильної і яким чином можна утримати/повернути законним шляхом з працівника кошти за незароблені дні щорічної основної відпустки?
    26.04.2024487