• Посилання скопійовано

Чи потрібно підприємцю-інваліду працевлаштовувати працівника-інваліда?

Підприємець-інвалід має 9 найманих працівників. Чи повинен такий підприємець укладати трудові відносини із інвалідом для виконання нормативу, щоб не сплачувати штраф?

Створення робочих місць для працівників-інвалідів регулюється ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 р. №875-XII

Так, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлено норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Отже, на сьогодні норматив працевлаштування інвалідів є однаковим як для юросіб, так і для підприємців. І якщо у підприємця працює 9 осіб, скоріш за все доведеться або працевлаштовувати інваліда, або сплачувати штраф. І те, що роботодавець сам є інвалідом, не звільняє його від цього. 

Нагадаємо, що роботодавці, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, мають зареєструватися у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів (форма №10-ПІ), затверджений наказом Мінпраці від 10.02.2007 р. №42. 

Але коли ми говоримо про 8 і більше працівників, це не кількість трудових договорів, які роботодавець уклав протягом звітного року, і не максимальна кількість працівників, які одночасно перебували з ним у трудових відносинах у такому році. Це середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу – показник, який розраховується згідно із п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. №286. Детальніше про це дивиться у консультації.

Якщо роботодавець не виконує норматив працевлаштування інвалідів, тобто не виявляє бажання працевлаштувати інваліда при кількості його працівників більше 8 осіб, на такого роботодавця покладається адміністративно-господарська санкція (штраф). Розмір такої санкції встановлено ст. 20 Закону №875

В наведеній в запитанні ситуації, коли середньооблікова чисельність працівників у фізособи-підприємця від 8 працівників та більше, але менше за 26 осіб, на нього покладається санкція за одне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, у розмірі половини середньої річної заробітної плати його найманих працівників. Порахувати фактичний розмір такої санкції підприємець має сам, складаючи Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025677
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 402
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 045