• Посилання скопійовано

Організація оплати праці на підприємстві

Чи зазначається назва відділу в трудовій книжці? Чи можна створювати відділи, які не мають власного керівника, а підпорядковані директору (заступнику)? Чи можна призначити різні посадові оклади для штатних одиниць з однаковою посадою, які належать до різних підрозділів?

ЗапитанняЧи зазначається назва відділу в трудовій книжці? Чи можна створювати відділи (підрозділи), які не мають власного керівника, а підпорядковані безпосередньо директору чи його заступнику? Чи можна призначити різні посадові оклади для штатних одиниць з однаковою назвою посади, але які належать до різних підрозділів? Чи може роботодавець призначати на постійній основі персональні доплати або надбавки окремим працівникам? Які нормативні документи регулюють цю сферу? Чи обов’язково встановлювати чіткі критерії для призначення персональних доплат? Можливо це питання можлна врегулювати індивідуально, наприклад, під час співбесіди з працівником?

Відповідь:

Порядок створення організаційної структури підприємства недержавного сектору прописаний в ст. 64 ГКУ.

Підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо).

Функції, права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами.

Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Отже, які підрозділи створювати на підприємстві і кому вони мають підпорядковуватися, підприємство (точніше, його керівництво) вирішує самостійно.

Хоча зазвичай при створенні відділу одразу призначається і його керівник, прямої заборони здійснювати керівництво таким відділом безпосередньо директором або його заступником для підприємств недержавного сектору законодавчо не встановлено.

Назва відділу обов’язково зазначається у трудових книжках прийнятих до нього працівників. Це вимога п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників. У графі 3 трудової книжки пишеться: «Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю, виробництво» із зазначенням його конкретного найменування, а також роботи, професії або посади і присвоєного розряду.

Крім організаційної структури, підприємство самостійно визначає і власний штатний розпис. А саме в ньому містяться встановлені працівникам оклади.

За роз’ясненнями Мінсоциполітики (див., наприклад, лист від 20.01.2005 р. №18-23), розроблення штатного розпису має здійснюватися на основі внутрішніх організаційно-нормативних документів (чинна структура і чисельність, положення з оплати праці) та з урахуванням вимог нормативно-правових актів, зокрема Класифікатора професій ДК 003-95 (назви посад і професій мають відповідати назвам у Класифікаторі).

Чинним законодавством підприємствам госпрозрахункової сфери відповідно до статті 15 Закону України «Про оплату праці» надано право самостійно вирішувати питання оплати праці працівників шляхом встановлення в колективному договорі форм і систем оплати праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням при цьому норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевою (регіональними) угодами.

Разом з цим, укладання колективного договору наразі не є обов’язком підприємства, тож, зазначені питання можуть бути визначені наказом керівника підприємства або трудовими договорами із працівниками. Так, оклади працівників затверджуються штатним розписом, а доплати, премії, персональні надбавки, доплати тощо – можуть встановлюватися наказом по підприємству або трудовим договором із працівником. При цьому слід враховувати, що існують доплати і надбавки обов’язкові, встановлені законодавством, які надавати обов’язково, а є й такі, які роботодавець призначає за власним бажанням.

Втім, при цьому слід бути обережним. Оскільки якщо в документі про призначення буде вказано, що така доплата, надбавка є постійною, а потім за рішенням керівника таку виплату відміняють, то це вважається зміною істотних умов праці. Про наслідки цього можна дізнатися, наприклад, з листа Мінсоцполітики  від 02.10.2015 р. №413/06/186-15.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Не проведено інвентаризацію резерву відпусток у 2023 році: які наслідки?
    У І кварталі 2024 року було використано відпусток за 2023 рік більше, ніж нараховано резерву в 2023 р., тобто на кінець 2023 року не проведена інвентаризація резерву відпусток, не визначено кількість днів невикористаних днів відпустки, відповідно немає залишку резерву в балансі. Фактично це проведено і нараховано в І кварталі 2024 р. Як виправити помилку, щоб витрати по резерву відпусток 2023 р. зарахувати в 2024 р.?
    29.04.202444
  • Звільнення та прийняття на роботу в одному місяці: складаємо додаток 1 єдиної звітності?
    Працівник в одному місяці був звільнений (з ознакою наявності трудової книжки) , а наступного дня знову прийнятий на неповний робочий час за сумісництвом без наявності трудової книжки. Як показати такі зміни в графі 14 додатку 1 – кількість днів перебування у трудових відносинах?
    26.04.202482
  • Як при звільненні працівника утримати відпускні, що були виплачені йому наперед?
    Внаслідок помилки в підрахунку кількості днів відпустки, на які має право працівник, в 2024 він «відпочив наперед» на 16 календарних днів. Тепер раптово написав заяву на звільнення день в день, і на роботу більше не виходить. Чи відноситься така помилка до лічильної і яким чином можна утримати/повернути законним шляхом з працівника кошти за незароблені дні щорічної основної відпустки?
    26.04.2024456
  • Оплата дня огляду на МСЕК під час тривалого лікарняного
    Працівник перебував на лікарняному з 18.12.2023 р. до 11.04.2024 р. включно. З 11.04.2024 р. йому надано другу групу інвалідності (надав довідку МСЕК). Чи підлягає оплаті останній день лікарняного (11 квітня), який також є і датою присвоєння інвалідності?
    25.04.202446
  • Допомога на лікування працівника під час призупинення з ним дії трудового договору
    Чи може працівник, з яким призупинено дію трудового договору, отримати від підприємства допомогу на лікування у вигляді оплати послуг медичному закладу? Які податкові наслідки у разі отримання такої допомоги?
    22.04.202429