• Посилання скопійовано

Звільнення директора та переведення на цю посаду працівника підприємства

Засновник продає частку в СК іншому засновнику. Паралельно звільняється директор. На його посаду призначатиметься працівник ТОВ, який займає іншу посаду. Які звіти та коли треба подати до ДПС? Звільнення директора і призначення нового (переведення на іншу посаду) відображається лише в об'єднаному звіті, чи потрібно ще якесь повідомлення до ДПС подати?

Відразу почнемо з послідовності дій бухгалтера.

 

Звільнення директора

На директора – найманого працівника, як і на інших працівників поширюється трудове законодавство. Тому щоб звільнити найманого працівника з посади директора, потрібна написана заява: за власним бажанням з письмовим попередженням за два тижні (ст. 38 КЗпП) або за угодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП). Потім, на підставі заяви засновник видає рішення (якщо засновник один) або протокол загальних зборів засновників про його звільнення, яке буде підставою для оформлення наказу про звільнення. 

Крім того, у день звільнення директору проводяться всі належні виплати (ст. 116 КЗпП), видається копія наказу про звільнення, письмове повідомлення про нараховані та виплачені йому суми при звільненні, а також на вимогу працівника внесяться належні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається у працівника (ст. 47 КЗпП).

Якщо трудова книжка зберігалася на підприємстві, то вноситься відповідний запис про звільнення та видається працівнику (директору) під підпис у журналі обліку руху трудових книжок. При цьому запис у трудовій книжці має відповідати запису в наказі про звільнення (п. 2.4 Інструкції №58), наприклад: «Звільнений за угодою сторін, п. 1 ст. 36 КЗпП України» (графа 3), а у графі 4 зазначається підстава - Наказ №… від….».

 

Переведення працівника на посаду директора

Ініціатива щодо переведення, в даному випадку на посаду директора, може належати як працівникові (подається відповідна заява на ім’я керівника підприємства), так і роботодавцю (як правило, це ініціатива безпосереднього керівника працівника або кадрової служби, оформлена доповідною запискою).

В любому випадку, про переведення на іншу посаду працівника, у роботодавця має бути документ, що засвідчує згоду працівника. Тож, у разі переведення за рішенням керівника від працівника отримують заяву про згоду на переведення на іншу посаду, а у разі ініціативи працівника потрібна заява про переведення на іншу посаду.

Потім ці заяви подають на розгляд засновнику/засновникам про що оформляється рішення/ рішення та протокол. При позитивному рішенні керівник підприємства видає відповідний наказ та ознайомлює нового директора з ним під підпис. В наказі доцільно зазначити дату переведення та розмір оплати праці.

Якщо наказ на призначення нового директора видається в останній робочий день попереднього директора, то він в цей день має повноваження щодо підпису наказів. У випадку, якщо наказ видається після звільнення попереднього директора, скажімо, на наступний день, то наказ підписує вже новий діючий директор. Зміст наказу може бути наступний: «Приступаю до виконання обов’язків директора ТОВ «Мир» на підставі рішення загальних зборів учасників товариства про обрання мене на посаду директора шляхом переведення з посади юриста, з 14.12.2022 р. з окладом 10000,00 грн.

Підстава: Протокол загальних зборів учасників ТОВ «Мир» від 12.12.2022 №8».

 

Повідомлення органів про зміну директора

І. Повідомлення до ДПС про прийняття на роботу

Подавати до податкової повідомлення про прийняття на роботу директора не потрібно (інформація про керівника з 5 березня 2020 р. не дублюється, бо податківці самі її беруть з ЄДР).

 

ІІ. Повідомлення держреєстратора

Про зміну директора слід повідомити держреєстратора. Для державної реєстрації в ЄДР відомостей щодо зміни керівника юридичної особи подаються такі документи (ч. 4 ст. 17 Закону №755):

  • заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
  • примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну керівника;
  • про сплату 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб - за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу (крім громадських об’єднань та благодійних організацій), що містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юридичною особою (ст. 36 Закону №755).

 

ІІІ. КЕП

Потрібно оформити новий сертифікат електронного підпису на нового керівника, тобто потрібно відправити Повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису J(F)1391103 (за посадою «директор» і на тип підпису «директор»). Форму №1-ОПП подавати не потрібно, оскільки інформація про зміну керівника оновлюється в контролюючих органах на підставі відомостей, отриманих від державного реєстратора. Також, не забудьте анулювати ключі, якщо вони діючі, попереднього директора.

 

ІV. Зразок підпису в банк

Новому директору потрібно подати інформацію в банк, де обслуговується підприємство, та оформити нові картки зразків підписів в банку, оскільки директор є особою, яка має право розпоряджатися грошовими коштами підприємства. 

 

Додаток 5 Об’єднаної звітності

Додаток 5 подається платником єдиного внеску, якщо протягом звітного періоду, зокрема, якщо особу переміщено з одного структурного підрозділу до іншого, переведено на іншу постійну посаду або роботу у того самого платника єдиного внеску.

Тобто, інформацію про переведення працівника з однієї посади на іншу (на постійній термін) відображають у кварталі, в якому сталася подія, в Додатку 5 об’єднаної звітності, оскільки Додаток 5 це єдиний додаток, який заповнюється один за квартал без помісячного розділення, одним рядком.

Отже, факт переведення працівника на нову посаду директора відображатиметься в Додатку 5 Об’єднаної звітності наступним чином:

  • у графі 07 - код категорії особи «1 - основний працівник» або «2 - сумісник»; 
  • у графі 10 - дата початку роботи на новій посаді; 
  • у графі 12 – зазначається «1-так» - переведено на іншу посаду; 
  • у графі 16 – документ про переведення (наказ №.. від..); 
  • у графах 13 - 15 зазначаються професійна назва роботи, код КП та посада за новою посадою;
  • графи 05,06,08,09,11 – заповнюються в звичайному порядку;
  • графи 17,18,19,20  - не заповнюються.

Об’єднана звітність подається у визначені строки для подання квартальної звітності.

 

Продаж засновником частки в СК іншому засновнику

Учасник ТОВ має право продати свою частку (її частину) одному або декільком учасникам цього товариства або ж третім особам (ч. 1 ст. 21 Закону про ТОВ). Звісно, переважне право надається учасникам товариства.

Для продаж частки СК укладається договором купівлі-продажу. Крім того, оформлюється акт приймання-передачі частки у статутному капіталі товариства, бо саме акт є підставою для державної реєстрації змін до складу учасників у зв’язку з відчуженням частки (абз. 1 ч. 5 ст. 17 Закону №755) та підлягає нотаріальному посвідченню.

 

Зміни про склад учасників

Для державної реєстрації зміни складу учасників шляхом відчуження частки державному реєстратору, новий власник частки або учасник, який продав частку, має подати наступні документи:

  • заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР;
  • документ про сплату адміністративного збору;
  • нотаріально посвідчений акт приймання-передачі частки у статутному капіталі товариства.

Ці зміни реєструються без рішення загальних зборів товариства.

 

Зміни до статуту

Якщо в статуті наведено склад засновників, то потрібно внести до нього зміни. Для цього необхідно провести загальні збори учасників товариства, на яких внести зміни до статуту та затвердити його у новій редакції.

Для державної реєстрації змін, що містяться в установчому документі, державному реєстратору необхідно подати наступні документи:

  • заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР;
  • документ про сплату адміністративного збору;
  • примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію протоколу загальних зборів товариства;
  • статут товариства в новій редакції;
    документ, що засвідчує повноваження особи, яка подає документи.

Підписи в протоколі та новій редакції статуту повинні бути нотаріально посвідчені. Після здійснення цих дій потрібно оновити інформацію про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи.

 

Оподаткування доходу засновника від продажу частки

У засновника дохід, отриманий від продажу частки у статутному капіталі, підлягає оподаткуванню ПДФО (18%) та ВЗ (1,5%) (пп. 14.1.81-1 ПКУ). А саме оподатковується вартість номінального розміру частки у статутному капіталі при створенні товариства. Негативна різниця є інвестиційним збитком. Крім того, засновник - продавець зобов’язаний буде, незалежно від того отримав інвестиційний прибуток чи збиток, відобразити таке відчуження у своїй річній податковій декларації (пп. 170.2.1 ПКУ).

 ***

Також читайте тут та тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024108
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024431
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427