У випадку, якщо мобілізують директора, то директор може передати свої повноваження в повному обсязі іншій особі на час своєї відсутності, але тільки якщо йому надано таке право установчими документами підприємства.
Директор має право делегувати право підпису
За відсутності заступника та наявності у директора права делегувати виконання своїх повноважень іншій особі директор видає наказ про те, що він відбуває для проходження військової служби й одночасно призначає особу, яка виконуватиме тимчасово виконуватиме його обов’язки в період відсутності. Тож, потрібно прописати в наказі тимчасове покладання обов'язків директора на іншого працівника.
Директор без права делегування підпису
Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 207 ЦКУ правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.
Довіреність складається в довільній формі з дотриманням вимог ст. 244-250 ЦКУ.
Тобто, щоб особа, яка заміщатиме директора могла представляти інтереси підприємства у правовідносинах з третіми особами потрібно видати їй довіреність. У довіреності слід зазначити період, на який вона видана, а також проставити дату її видачі. Довіреність, у якій не вказана дата її вчинення, є нікчемною (ст. 247 ЦКУ).
Також у довіреності необхідно зазначити обсяг повноважень представника директора, а саме, які саме договори він має право підписувати, які АВР, рахунки та інші документи.
Якщо ж засновником було включено до ЄДР відомості про інших осіб, які, окрім директора, то вони можуть діяти від імені підприємства без довіреності.
Звертаємо увагу, якщо Статут не надає директору можливості передати свої повноваження іншій особі, то питання щодо заміни повинне вирішуватися загальними зборами учасників.
Повідомлення Держреєстратора
Повідомляти держреєстратора про те, що функції директора на час його військової служби виконуватиме інша особа (на підставі наказу, довіреності), не потрібно, оскільки до ЄДР вносять відомості про зміну керівника, а в даному випадку директор не змінюється і його повноваження не припиняються, він лише увільняється.
Оплата праці в.о. директора та табелювання відсутнього директора
Відповідно до ст. 105 КЗпП працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов'язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника. Тож, працівникові, який буде виконувати тимчасово обв’язки директора та не є його штатним заступником, виплачують різницю в окладах. Непроведення доплати є порушенням законодавства. Зазначимо, що встановити тимчасове заступництво (заміщення), щоб не проводити доплату, в даному випадку не можна, бо тоді такого працівника потрібно буде звільнити від його основної роботи.
Отже, стає зрозумілим, що приймати працівника, який виконуватиме тимчасово обов’язки директора, за сумісництвом не потрібно.
А в табелі час проходження директором служби відображається літерним кодом "ІН".
Право підпису
Після делегування права підпису на всіх документах має стояти вже підпис ПІБ особи, яка виконуватиме обов’язки. Для цього цій особі потрібно замовити та мати власний КЕП, а для зняття готівки з поточного рахунку в банку оформити додатковий підпис на картці зразків підписів підписантів.
Передавати іншій особі пароль від КЕП директора абсолютно неприпустимо! Як тільки інша людина дізналася пароль КЕП директора, цей КЕП стає скомпрометованим. Тож кожна особа – і директор, і особа, яка його замінює, повинна мати виключно власний КЕП.
У п. 10 глави 7 розділу II Правил №1000/5 визначено, що в разі відсутності посадової особи, найменування посади, прізвище, ініціали якої зазначено на проекті документа, документ підписує особа, яка виконує її обов’язки, або її заступник. У цьому випадку обов’язково вказують фактичну посаду та прізвище особи, яка підписала документ (виправлення вносять рукописним або машинописним способом, якщо документ неможливо передрукувати). Підписувати документ із прийменником «за» або ставити правобіжну похилу риску перед назвою посади не дозволяється.
У Правилах також зазначено, що до найменування посади керівника слова «Виконуючий обов’язки» або «В. о.» додаються в разі заступництва керівника за наказом (розпорядженням).
Держпраці у Дніпропетровській області з цього питання зазначила, що визначення поняття «заступництво» міститься лише в Роз’ясненні Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС «Про порядок оплати тимчасового заступництва» від 29 грудня 1965 р. №30/39, в якому ним вважається виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, якщо це викликано виробничою необхідністю. Таке формулювання суперечить вимогам КЗпП, якими підприємства повинні керуватися при застосуванні норм чинного законодавства. Статтею 105 КЗпП законодавчо визначено виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи.
Це означає, що працівник, який їх виконує обов’язки керівника, обіймає свою основну посаду, тому підписувати документи в разі покладення на нього обов’язків тимчасово відсутнього керівника він має за посадою, яку займає (наприклад, інженер, бухгалтер тощо), і цю ж посаду слід вказувати під час їх підписання.
Отже, підприємство може самостійно визначати, який варіант оформлення підпису тимчасово виконуючого обов’язки керівника вибрати в такому випадку. Адже із цього приводу чинне законодавство обмежень не встановлює.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити