• Посилання скопійовано

Звільнення чи призупинення трудового договору

На підприємстві є працівники, які виїхали за кордон та не мають наміру повертатися, з ними відсутній зв'язок. Чи можливо їх звільнити? Як оформити? Які підстави для звільнення? Також є частина працівників, яких не можна забезпечити роботою, її фактично немає. Чи можна з ними призупинити дію трудових договорів? Як оформити та що вказати в документі?

На підприємстві є працівники, які виїхали за кордон та не мають наміру повертатися, з ними відсутній зв'язок. Чи можливо їх звільнити? Як оформити, які підстави для звільнення? 

Зважаючи на те, що в Україні війна та через загрозу життя працівники переїжджають до інших безпечних міст чи виїжджають за кордон, таких працівників, звільняти не можна. 

Тож, в даній ситуації, якщо роботодавець/працівник не міг зв’язатись з працівником/роботодавцем через відсутність зв’язку або інші причини, то табелювати його відсутність потрібно літерним кодом «НЗ» («відсутність з нез’ясованих причин») або цифровим кодом «28». Якщо працівник через воєнний стан виїхав за кордон чи в інше безпечне місто, то період відсутності таких працівників на роботі в табелі варто позначати літерним кодом «І» або цифровим 30 (інші причини неявок).

Оскільки це вимушена ситуація, обумовлена потребою збереження життя й здоров’я таких працiвникiв та їхнiх сiмей, то i вiдсутнiсть на роботi вважається поважною причиною і за таким працiвником зберiгаються робоче мiсце, посада та трудовi вiдносини не припиняються. 

Для того, щоб роботодавець мав право звільнити працівника, останній має подати заяву на звільнення за власним бажанням (ст. 36 КЗпП) або за угодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП). Зважаючи на те, що особисто подати заяву проблематично, то працівник може направити фото такої заяви на вайбер (чи інший месенджер) або на електронну пошту (є наразі дієвим способом), або надіслати поштою. Після війни впорядкуються всі оригінали документів.

 

На підприємстві є частина працівників, яких не можна забезпечити роботою, її фактично немає. Чи можна з ними призупинити дію трудових договорів? Як оформити, що вказати в документі?

Відповідно до ст. 13 Закону №2136 призупинення дії трудового договору – це тимчасове звільнення роботодавця від обов'язку забезпечувати працівника роботою і тимчасове звільнення працівника від обов'язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Управління Держпраці в Харківській області надало роз’яснення, що для призупинення дії трудового з договору  працівниками в місті, де не ведуться бойові дії, необхідна наявність двох умов: 

  • роботодавець не може забезпечити працівника роботою;
  • працівник не може її виконувати.

Таким чином, розглядаючи ситуацію, що склалася, роботодавець може призупинити дію трудових договорів з працівникам, які готові працювати, проте роботодавець тимчасово не може забезпечити персонал роботою.

Призупинити дію трудового договору може як роботодавець (видавши наказ), так і працівник (написавши заяву, а роботодавець на підставі заяви видає наказ) та за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб (ч. 2 ст. 13 Закону №2136).

З оформленням та зразком наказу про призупинення дії трудового договору можна ознайомитися тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024109
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024432
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427