• Посилання скопійовано

Ознайомлення та інструктажі до початку роботи за трудовим договором здійснюють в письмовій формі

Які обов'язки роботодавця щодо організаційно-правових заходів до початку роботи за укладеним трудовим договором з працівником?

Згідно зі ст. 29 КЗпП до початку роботи за укладеним трудовим договором власник або уповноважений ним орган зобов'язаний:

1) роз'яснити працівникові його права і обов'язки та проінформувати під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров'я, його права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору;


2) ознайомити працівника з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективним договором;

3) визначити працівникові робоче місце, забезпечити його необхідними для роботи засобами;

4) проінструктувати працівника з техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці і протипожежної охорони.

А що на практиці?

Ознайомлення та інструктажі, про які говорить КЗпП, мають бути здійснені в письмовій формі. Це може бути ознайомлення під розписку з кожним документом окремо, відмітка на заяві чи наказі про прийняття на роботу, спеціальний журнал інструктажу чи певне поєднання названих способів. Також практика виробила правило, згідно з яким кадровий наказ про прийняття на роботу (як і абсолютна більшість інших кадрових наказів) має бути доведено до відома працівника під розписку (відмітка «З наказом ознайомлений»). Це необхідно для того, щоб засвідчити згоду працівника з обов'язками, які покладає на нього та на роботодавця чинне законодавство.

З цієї позиції (з метою засвідчення ознайомлення працівника) у наказі про прийняття на роботу обов'язково має бути зазначено посаду працівника та розмір його заробітної плати (не слід обмежуватися посиланням на штатний розпис). Факт ознайомлення працівника з посадою, на яку його прийнято, має бути письмово зафіксований. Працівник повинен розписатися про ознайомлення з посадовою інструкцією та всіма нормативними документами, що стосуються виконання ним посадових обов'язків на займаній посаді (положення про цех, відділ, статут підприємства, інструкції щодо роботи з машинами й механізмами, технічні регламенти тощо).

 

Така кількість документів, що супроводжують трудовий договір, змушує деякі компанії розробляти та укладати його у формі окремого письмового документа під назвою «Трудовий договір». Трудовим законодавством це допускається. Однак, укладаючи такий договір, не слід забувати, що згідно зі ст. 9 КЗпП умови договорів про працю, які погіршують становище працівників порівняно з законодавством України про працю, є недійсними. Укладати з працівником трудовий контракт (згідно з ч. 3 ст. 21 КЗпП) можна лише в разі, коли можливість укладення саме контракту з цією категорією працівників передбачено законами України.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Довідка ОК-5 без наявності стажу
    Якщо сформували довідку ОК-5, а в графі "Усього. грн" - сума заробітної плати є, а ось в графі "Страховий стаж" - проставлено "0", то це не правильна подана/прийнята звітність?
    Сьогодні 09:0232
  • Як правильно заповнити суму перевитрати в авансовому звіті?
    Директор оплачує послуги Нової пошти власними коштами. Пізніше подає авансовий звіт на відшкодування йому коштів. При заповненні авансового звіту від 23.04.2025 р. у сумі 80 грн, є перевитрата в сумі накопичених двох авансових звітів (не компенсованих) - 240 грн грн. Загальна сума заборгованості за працівником - 320 грн. 25.04.2025 р. підприємсво сплатило всю суму заборгованості. Як правильно заповнити суму сплати в авансовому звіті: всю суму оплати 320 грн ставити в останньому звіті і номер платіжної інструкції, чи потрібно в кожному звіті відображати один номер платіжної інструкції і суму заборгованості, яка виникла за кожним звітом окремо без накопичення?
    19.08.202553
  • Середня заробітна плата для підприємств з роздрібної торгівлі алкогольними напоями
    Після змін до ст. 42 Закону №3817 (Закон №4536 від 16.07.2025 р.) незрозуміло, як правильно рахувати: у підприємства є ліцензія на роздрібну торгівлю алкоголем, продавець працює на 0,5 ставки, решта працівників — на опті, ще є мобілізовані. Чи потрібно всім забезпечити середню зарплату не менше 2 МЗП і чи враховувати мобілізованих у цьому розрахунку?
    14.08.2025857
  • Як розрахувати кількість днів в відрядженні?
    Відповідно до наказу працівник відряджений у Київ з 8 по 9 серпня. Працівник не бажає скоритатися іншим транспортом, окрім поїзда, який вибуває в 23:30 7 серпня. Яким чином розрахувати кількість днів в відрядженні?
    11.08.202572
  • Завідувач складу щодня їздить за товаром з одного складу на інший в інше місто: чи оформлювати відрядження?
    В компанії є два склади в різних населених пунктах. Завідувач складу кожного дня їздить за товаром з одного складу на інший в інший населений пункт. Чи потрібно оформлювати відрядження? За яких умов можна не оформляти відрядження?
    08.08.20251 006