• Посилання скопійовано

Виплата авансу на закордонне відрядження частинами

Чи може підприємство виплатити добові закордонного відрядження у валюті не авансом разово, а частинами протягом відрядження? Чи буде це вважатися компенсацією добових і розрахунок необхідно буде робити виключно у гривні?

Згідно зі ст. 121 КЗпП підприємство зобов'язане виплатити добові працівникам, які перебувають у відрядженні. Розмір добових, що виплачують працівнику під час перебування у відрядженні, госпрозрахункові підприємства фіксують у Положенні про відрядження.

У листі Мінсоцполітики від 21.12.2016 р. №1732/0/101-16/28 зазначено, що розмір добових не може бути нижчим, ніж зазначено в додатку 1 до Постанови №98 для бюджетників.

Граничний розмір добових, що не оподатковується ПДФО, зазначено в пп. 170.9.1 ПКУ. Нерідко госпрозрахункові підприємства наводять його в Положенні про відрядження (щоб у працівника не виникав оподатковуваний дохід). Ця сума становить 80 євро за кожен календарний день відрядження за офіційним обмінним курсом гривні до євро, установленим НБУ в розрахунку за кожний такий день.

Однак у разі такого підходу виникає незручність, оскільки  у працівника може виникнути додатковий дохід, що оподатковується податком на доходи фізичних осіб, а також військовим збором. Про це див. тут.

Чіткого строку видачі авансу законодавством не встановлено, на чому раніше наголошували і офіційні органи (див. лист Мінфіну від 18.10.2006 р. №31-18030-07-25/21780). Основне правило полягає в тому, що працівник повинен бути забезпечений авансом до початку відрядження. Немає також прямої заборони виплачувати аванс частинами протягом періоду перебування працівника у  відрядженні, головне, щоб до початку відрядження працівник був профінансований  певною сумою коштів.

Слід зауважити, що аванс у гривні на закордонне відрядженння також не заборонений, адже ст. 121 КЗпП та пп. 170.9.1  ПКУ прямо не регламентують, в якій валюті  виплачувати аванс на  закордонне відрядження.

Податківці також  припускають можливість понесення працівником у відрядженні витрат за рахунок власних коштів і вважають, що небюджетні підприємства взагалі можуть закріпити обов'язок видавати аванс у власному положенні про відрядження або в наказах про відрядження (див. лист Міндоходів від 03.07.2013 р. №6091/6/99-99-22-02-04-15/169).

Загалом, остаточний розрахунок  з працівником все одно буде здійснюватися на підставі затвердженого авансового звіту з урахуванням всіх отриманих ним авансових  сум ( у валюті або гривні),  а також наданих  підтвердних документів у валюті щодо понесених витрат.

Відповідно до п. 5 та п. 6 П(С)БО 21, витрати, зокрема, і добові, в межах виданого інвалютного авансу визначають за курсом НБУ на дату його видачі, а решту суми — на дату затвердження авансового звіту. Таке ж роз’яснення міститься у листі Мінфіну від 03.06.2004 р. №31-04200-30-16/9596.  Якщо працівник не отримував авансу на закордонне відрядження або отримав його у гривні, то добові та інші витрати, що визначені в іноземній валюті, розраховуються за курсом  на дату затвердження  авансового звіту. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025652
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 381
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 009