• Посилання скопійовано

Компенсація працівнику витрат після закордонного відрядження

Інструкція про відрядження у квітні зазнала змін. Водночас, Положення №200 про використання готівкової іноземної валюти втратило чинність. Як та за яким курсом компенсувати працівнику витрати, які було сплачено власним коштом після завершення закордонного відрядження (підприємство є небюджетним)?

Податківці в "ЗІР" (підкатегорія 109.19, консультація була чинна до 12.05.2020 р.) зауважували, що відшкодування витрат на відрядження за кордоном за умови наявності підтверджуючих документів здійснюється у національній валюті України за офіційним обмінним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату:

  • отримання авансу – у разі, якщо фактичні витрати працівника в іноземній валюті відповідають сумі отриманого авансу;
  • погашення заборгованості підприємством – у разі, якщо для остаточного розрахунку за відрядження необхідно виплатити додаткові кошти працівнику (якщо курс НБУ на дату погашення боргу відрізняється від курсу НБУ на день видачі авансу);
  • погашення заборгованості працівником – у разі наявності суми невикористаного авансу (якщо курс НБУ на дату погашення боргу відрізняється від курсу НБУ на день видачі авансу).

Цей підхід відповідає вимогам п. 5 та п. 6 П(С)БО 21 – у разі виплати авансу курс береться на дату авансу, а у разі подальших розрахунків з працівником – на дату таких розрахунків. Курсові різниці, що виникають при цьому, обчислюються за правилами п. 7 та п. 8 П(С)БО 21.

На сьогодні Положення №200, яке регулювале дане питання, втратило чинність, а п. 19 Інструкції №59 викладено в іншій редакції, а саме :

«Під час складання звіту про використання коштів, виданих на відрядження, перерахунок здійснених у відрядженні витрат, які підтверджено документально, здійснюється відповідно до фактичного обмінного курсу, застосованого банком, у разі відсутності підтвердних документів про обмін валюти - зважаючи на крос-курс, розрахований за офіційним обмінним валютним курсом, встановленим Національним банком України на день затвердження такого звіту.

Якщо для остаточного розрахунку за відрядження необхідно виплатити (перерахувати) додаткові кошти, виплата здійснюється в національній валюті України за офіційним обмінним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на день затвердження керівником звіту про використання коштів, виданих на відрядження. Виплата (перерахування) зазначених коштів має здійснюватися до закінчення третього банківського дня після затвердження керівником звіту про використання коштів, виданих на відрядження».

Проте Інструкція №59  є обов’язковою для застосування лише підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. Небюджетні підприємства мають керуватися  в першу чергу нормами П(С)БО. А тому при відшкодуванні витрат працівнику після закордонного відрядження  для таких підприємств актуальна саме відповідь податківців, зазначена на вище, яка відповідає вимогам П(С)БО 21, а не норми «бюджетної» Інструкції №59.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025652
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 381
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 009