Заробітна плата працівникам за час відпустки виплачується не пізніше, ніж за три дні до її початку (ст. 21 Закону про відпустки). Але коли ці відпускні треба нарахувати та відобразити в обліку?
На практиці склалися два підходи до обліку відпустки, що припадає на два чи більше місяців.
Перший — нараховувати витрати одразу. У місяці виплати відпускних нараховувати відповідні витрати на всю суму відпускних. Тобто в грудні відобразити на всю суму відпускних проведення щодо:
- виплати відпускних;
- перерахування обов’язкових платежів до бюджету;
- нарахування витрат щодо відпускних;
- нарахування ПДФО, військового збору та ЄСВ.
А в січні — жодних записів.
Фахівці, які дотримуються такого підходу, аргументують свій вибір тим, що в цьому періоді виникає обов’язок виплатити відпускні, і трактують це як подію з виплати. Крім того, додатковим аргументом є той факт, що в установи виникають зобов’язання щодо сплати всієї суми відпускних у грудні одночасно, тобто вся сума є «заробленою» працівником на момент виходу у відпустку.
Другий підхід — розподіляти витрати між місяцями відпустки. Сплатити всю суму відпускних у грудні, а відносити її на витрати пропорційно часу перебування у відпустці, що припадає на кожен з місяців. Тобто в грудні відобразити проведення щодо:
- виплати відпускних у повному розмірі;
- перерахування обов’язкових платежів до бюджету у повному розмірі;
- нарахування витрат з виплати відпускних у частині відпустки, яка припадає на грудень;
- нарахування ПДФО, військового збору та ЄСВ у частині відпустки, яка припадає на грудень;
А в січні відобразити проведення щодо:
- нарахування витрат з виплати відпускних у частині відпустки, яка припадає на січень;
- нарахування ПДФО, військового збору та ЄСВ у частині відпустки, яка припадає на січень.
Фахівці, які дотримуються цього підходу, вважають подією з виплати зобов’язань власне період перебування працівника у відпустці. Таку ж логіку підтверджує Інструкція №5, згідно з якою нараховану суму оплати за час відпусток, на відміну від порядку їхньої фактичної виплати, розподіляють пропорційно часу, що припадає на дні відпустки у відповідному місяці (пп. 1.6.1 Інструкції №5).
Проте Мінфін в листах від 23.02.2018 р. №35220-07-10/5151 та від 13.10.2017 р. №35220-07-2/27938 зауважує, що підприємство самостійно визначає за погодженням з власником або посадовою особою відповідно до установчих документів облікову політику підприємства, затверджує правила документообігу і технологію облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.
Отже, господарські операції, у тому числі виплати за невідпрацьований час, відображаються небюджетниками в бухобліку відповідно до законодавства та затвердженої облікової політики і госпрозрахункове підприємство має право визначитися з тим, коли відображати перехідні відпускні, у власній обліковій політиці. Тож вибір за підприємством.
Читайте також: Коли відображати в бухобліку перехідні відпускні?
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити