• Посилання скопійовано

Доплата за виконання обов’язків тимчасового відсутнього працівника

Чи передбачено доплату за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника? У якому випадку доплату не передбачено?

Одразу слід зазначити, що організувати заміну тимчасово відсутнього працівника можна по-різному. І зрозуміло, що особа, яка буде виконувати обов’язки того працівника, який відсутній, повинна за цю працю отримувати оплату. А ось вид та розмір такої оплати прямо залежить від того, як ви оформите цю заміну, який шлях оберете.

Наприклад, ви домовились, що ваш працівник одночасно із виконанням власних трудових обов’язків, буде виконувати і обов’язки тимчасово відсутнього працівника.

Згідно з ст. 105 КЗпП, працівникам, які виконують на тому ж підприємстві поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов'язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника.

Зверніть увагу! Суміщення посад і виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника одночасно із своєю роботою – це різні випадки (хоч вони і передбачені однією статтею КЗпП). В обох випадках працівнику належить доплата. В чому ж різниця? В періоді і причині виконання таких обов’язків (крім основної роботи).

Суміщення посад можливо за умови наявності вакантної посади. Тобто, про заміну тимчасово відсутнього працівника в цьому випадку не йдеться.

Коли із працівником домовляються про те, що він виконуватиме обов’язки за тимчасово відсутнього працівника, підставою для цього є як раз тимчасова відсутність (хвороба, відпустка тощо) і, як правило, відомо, скільки часу треба буде виконувати обов’язки відсутнього працівника (тому ця заміна і відбувається тимчасово).  Коли відсутній працівник повернеться до роботи, свої обов’язки він виконуватиме вже самостійно, і необхідність в його заміні зникне.

Далі ще одне важливе запитання: в якому розмірі встановлюється доплата?

Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах, передбачених у колективному договорі. Звісно, якщо колективного договору на підприємстві немає (а зараз це буває досить часто і не заборонено), то розмір доплати узгоджується між працівником, який виконуватиме такі обов’язки, і роботодавцем (тобто, його представником, наприклад, керівником підприємства).

Зверніть увагу! Мінімального розміру такої доплати не існує. Як роз’яснює Держпраці,  розмір доплати залежить від складності, характеру, обсягу виконуваних робіт та ступеня використання робочого часу, який визначає керівник підприємства в наказі про покладення на працівника обов’язків тимчасово відсутнього працівника. Тобто працівник отримує заробітну плату у вигляді окладу (тарифної ставки) за посадою, яку обіймає, та доплату — за наказом про виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника.

Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника в табелі обліку використання робочого часу не відображається, оскільки здійснюється протягом робочого часу поряд із виконанням обов’язків за основною посадою. Записи про виконання таких обов’язків до трудової книжки та особової картки №П-2 також не вносяться.

Виконання обов’язків іншим працівником припиняється у день виходу на роботу працівника, обов’язки якого виконувалися. Окремий наказ про припинення виконання обов’язків не видається.

Але це ми розглянули лише один з можливих варіантів заміни тимчасово відсутнього працівника.

Ще можна пошукати заміну назовні (наприклад, знайти нового працівника та укласти строковий трудовий  договір, про що ми писали тут і тут).

Але якщо ви бажаєте знайти заміну серед тих працівників, які вже є на підприємстві, то ще є тимчасове заступництво. Якщо ви домовились, що певний працівник буде виконувати обов’язки тимчасово відсутнього працівника, але при цьому буде звільнений від виконання власних трудових обов’язків, це як раз такий варіант.

Порядок оформлення та оплати тимчасового заступництва регламентується Роз’ясненням Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29.12.65 р. №30/39 «Про порядок оплати тимчасового заступництва». Згідно з Роз’ясненням тимчасовим заступництвом вважається виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою необхідністю.

Тимчасове виконання обов’язків за посадою відсутнього працівника покладається на іншого працівника наказом (розпорядженням) по підприємству, установі або організації. Працівнику, що заміщує, виплачується різниця між його фактичним окладом (посадовим, персональним) і посадовим окладом працівника, якого він заміщує (без персональної надбавки), якщо працівник, що заміщує, не є штатним заступником або помічником відсутнього працівника (за відсутності посади заступника).

Остання умова дуже важлива. Оскільки, як доплата, так і різниця в окладах можуть бути встановлені працівнику лише тоді, коли заміна тимчасово відсутнього працівника не входить в його трудові обов’язки!

Так, Держпраці у Львівській області зазначила що, якщо посадовою інструкцією передбачене виконання обов’язків іншого працівника на час його відсутності, то такі обов’язки належать до його трудової функції і виконуються без видання окремого наказу та без доплати.

Тобто, при визначенні необхідності здійснювати доплати особі за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника необхідно зважати на трудовий договір з такою особою, а також на посадову інструкцію.

Якщо цими документами передбачено виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, то оплата не проводиться – це трудова функція (і такий працівник не може відмовитись від виконання цих обов’язків).

У разі ж, якщо виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника трудовими документами не передбачено, то воно допускається тільки за згодою працівника і оформлюється наказом. У наказі необхідно зазначити умови заміни та розмір оплати за виконання таких обов’язків.

Виконання обов’язків іншим працівником припиняється у день виходу на роботу працівника, обов’язки якого виконувалися. Тому у наказі про покладення на працівника обов’язків тимчасово відсутнього працівника потрібно зазначити, наприклад, так: «до фактичного виходу з відпустки основного працівника». Окремий наказ про припинення виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, як ми зазначали вище, не видається.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    Сьогодні 11:0316
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202448
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202428
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024353
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426