• Посилання скопійовано

Трудовий договір – обов’язковий?

На підприємстві роздрібної торгівлі при прийнятті на постійну роботу співробітників видається наказ про прийняття за встановленою формою №П-1. Чи обов'язково оформляти трудовий договір?

Законодавством про працю України передбачена можливість укладення з працівниками трудових договорів як у письмовій формі шляхом підписання окремого документу під назвою трудовий договір, так і шляхом написання працівником заяви та виданням наказу роботодавця про прийняття працівника на роботу.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 КЗпП трудовий договір — це угода між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, дотримуватись правил внутрішнього трудового розпорядку, а роботодавець зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

При цьому трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми трудового договору є обов'язковим: 

  1. при організованому наборі працівників; 
  2. при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров'я; 
  3. при укладенні контракту; 
  4. у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;
  5. при укладенні трудового договору з неповнолітнім (ст. 187 КЗпП); 
  6. при укладенні трудового договору з фізичною особою; 
  7. з працівниками, діяльність яких пов'язана із державною таємницею (Постанова КМУ від 16.11.94 р. №779 “Про встановлення письмової форми трудових договорів з працівниками, діяльність яких пов'язана з державною таємницею”).

Отже, якщо прийняття на роботу працівника підпадає під одну з названих обставин, то письмова форма трудового договору є обов’язковою.

Якщо ні, то працівник не може бути допущений до роботи без:

  1. укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу (ч. 3 ст. 24 КЗпП);
  2. повідомлення про прийняття працівника на роботу (Порядок №413).

З вищезазначеного випливає, що законодавство про працю передбачає укладення трудового договору у формі відмінній, ніж зазначено в ч. 1 ст. 24, тобто у формі наказу чи розпорядження.

Крім цього, працівник ще має написати заяву на прийняття на роботу, а роботодавець не забути повідомити податківців про прийняття працівника на роботу.

Розглянемо усі тонкощі оформлення наказу з метою визнання його трудовим договором.

Типова форма Наказу (розпорядження) про прийняття на роботу (форма №П-1) затверджена Наказом Держкомстату від 05.12.2008 р. №489. Але багато підприємств не використовують в своїй роботі типові форми, а розробляють свої. Це не заборонено, але при цьому варто врахувати усі вимоги до складання наказу про прийняття працівника на роботу.

Отже, керуючись Наказом Мiн'юсту вiд 18.06.2015 р. №1000/5 «Про затвердження Правил органiзацiї дiловодства та архiвного зберiгання документiв у державних органах, органах мiсцевого самоврядування, на пiдприємствах, в установах i органiзацiях» (розділ ІІ, п. 9), передбачено, що у наказi про прийняття працiвника на роботу має бути зазначено:

  • посаду, на яку приймається або призначається працiвник (спецiальнiсть, квалiфiкацiя, категорiя, розряд тощо);
  • дату прийняття на роботу;
  • вид роботи (основна або за сумiсництвом);
  • умови прийняття на роботу (з випробувальним строком, за строковим трудовим договором тощо);
  • умови роботи (в режимi неповного робочого часу, з важкими або шкiдливими умовами працi тощо);
  • розмiри його посадового окладу вiдповiдно до штатного розпису, надбавок та доплат.

Після складання такого наказу, з ним обов’язково ознайомлюють працівника, який своєю чергою його пiдписує iз зазначенням дати ознайомлення.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    Сьогодні 11:0316
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202448
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202428
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024353
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426