• Посилання скопійовано

Як впливають премії на розрахунок середньоденного заробітку?

Чи має право ТОВ нараховувати та виплачувати керівнику компанії щомісячні премії за результатами роботи? Чи включається така премія до розрахунку середньоденного заробітку? Як оплачувати робочі дні перебування керівника у відрядженні?

Премія - основний вид  додаткової, понад основну зарплату, винагороди, яка виплачується працівникам за результатами їх трудової діяльності та виробництва в цілому за показниками та умовами оцінки цих результатів, визначеними підприємством.

При цьому госпрозрахункові підприємства самостійно приймають рішення про фонд оплати праці, зокрема, про розміри та періодичність премій. Зокрема, порядок надання премій може бути передбачено у трудовому чи колективному договорі з працівником.

У разі направлення працівника у відрядження середньоденний заробіток  розраховується відповідно п. 2 Порядку №100, зокрема, середньомісячна зарплата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують відрядженню.

Обчислення середньої зарплати для оплати часу щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв'язку з навчанням, творчої відпустки,  додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або для виплати компенсації за невикористані відпустки провадиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки.

Згідно з п. 3 Порядку №100 при обчисленні середньої зарплати у всіх випадках її збереження включаються, зокрема, виробничі (місячні, квартальні тощо) премії.

Премії включаються в заробіток того місяця, на який вони припадають згідно з розрахунковою відомістю на зарплату. 

При цьому, зверніть увагу, що у разі, коли число робочих днів у розрахунковому періоді відпрацьовано не повністю, премії під час обчислення середньої зарплати за останні два календарні місяці враховуються пропорційно часу, відпрацьованому в розрахунковому періоді.

Таким чином, оскільки така премія має не разовий, а постійний характер, вона включається до загальної суми доходу для розрахунку середньоденного заробітку.

 

Оплата днів перебування у відрядженні

Відповідно до ст. 121 КЗпП працівникам, які направляються у службове відрядження, оплата виконаної роботи провадиться відповідно до умов, визначених трудовим колективним договором. Розмір такої оплати праці не може бути нижчим від середнього заробітку, що зберігається за такими працівниками на всі робочі дні у відрядженні за графіком, установленим за місцем постійної роботи. Детальніше ми розглядали це тут>>

При цьому, КЗпП встановлено мінімальні гарантії працівників, відповідно встановлення норм, що зменшують розмір оплати працівника, є порушенням.

Таким чином, підприємство щоразу повинно розраховувати середню зарплату працівнику, що перебуває у відрядженні, і порівнювати її з розміром оплати за окладом. Якщо оплата за окладом виявиться меншою за середню зарплату, слід виплачувати середню зарплату, а якщо оплата за окладом буде вищою за середню, то можна зробити вибір між оплатою за окладом та оплатою за середньою зарплатою.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025677
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 402
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 045