• Посилання скопійовано

Працевлаштування директора без заробітної плати

Засновником новоствореного підприємства та його директором є одна особа. Оскільки діяльності у перші місяці підприємство не буде здійснювати, то планується в наказі зазначити, що директор працює без зарплати. Чи потрібно подавати до ДФС повідомлення про прийняття його за сумісництвом?

Працівника не може бути допущено до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу (ч. 4 ст. 24 КЗпП).

Порядок повідомлення ДФС та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу затверджено Постановою №413.

Згідно зі ст. 65 ГКУ власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів. Для керівництва госпдіяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства. У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), у якому визначаються строк найму, права, обов’язки та відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін.

Якщо власник здійснює управління підприємством безпосередньо, то трудові відносини не виникають. У разі наймання працівника на посаду керівника виникають трудові відносини.

Постановою №413 передбачено, що повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізособою до територіальних органів ДФС за місцем обліку їх як платника ЄСВ за формою згідно з додатком до постанови до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів:

  • засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб згідно з вимогами законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
  • на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
  •  на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п’ятьма особами.

Таким чином, повідомлення ДФС про прийняття на роботу директора може бути підписано власником або одним із власників за рішенням загальних зборів.

Усе про зарплату і кадри
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Та є щодо цього й інша думка. Як зазначає ДФС у Львівській області, подавати повідомлення про прийом директора на новостворене підприємство не потрібно.

Відповідно до Постанови №413 інформація, що міститься у повідомленні про прийняття працівника на роботу, вноситься до Реєстру страхувальників та Реєстру застрахованих осіб відповідно до Закону про ЄСВ.

Для виконання порядку повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу, потрібна наявність таких обставин:

  • існування юрособи, на роботу до якої приймається працівник;
  • об’єктивна можливість подання повідомлення до початку роботи працівника;
  • подання повідомлення за формою, передбаченою Порядком №413.

Відповідно до ч. 4 ст.87 ЦКУ юрособa вважaється створенoю з дня її дeржавної реєстрації.

Держреєстрація юрособи здійснюється, зокрема, на підставі:

При здійсненні держреєстрації юрособи, держреєстратор зобов'язаний внести відомості до ЄДР щодо керівника юрособи, яка створюється. Без внесення до ЄДР ідентифікаційних даних про керівника державна реєстрація юрособи не відбувається.

Тож з дня держреєстрації новостворюваної юрособи, у ЄДР наявні відомості про її керівника, які вважаються правдивими. Таким чином, початком роботи керівника юрособи є день внесення держреєстратором відомостей про нього до ЄДР.

Отже, при здійсненні держреєстрації новоствореної юрособи територіальні органи ДФСУ повідомлені про факт створення юрособи та особу її керівника.

Та ми все ж схиляємося до думки, що повідомлення таки подати потрібно, оскільки в Порядку №413 відсутні виключення щодо подання повідомлення про прийняття.

 

Робота директора без зарплати

Найманий працівник, тобто директор не може працювати безоплатно.

Трудовий договір – це угода між працівником і власником підприємства, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з дотриманням правил внутрішнього трудового розпорядку, а власник підприємства – виплачувати йому заробітну плату й забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором та угодою сторін (ч. 1 ст. 21 КЗпП).

Заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівнику за виконану ним роботу (ст. 1 Закону про оплату праці).

Відповідно до ст. 95 КЗпП та ст. 3 Закону про оплату праці найманому працівнику не можуть виплачувати зарплату нижче за мінімальний розмір.

Отже, директору підприємства мають виплачувати зарплату не менше розміру мінімальної зарплати, встановленого законодавством.

Відмову від отримання зарплати директор оформити не має права. Зменшити витрати на зарплату директора можна встановивши директору режим неповного робочого часу. Таким чином, зарплата буде виплачуватися за фактично відпрацьований час та може бути меншою за мінімальну.

ПДФО та військовий збір утримуються з фактично нарахованої зарплати працівника, а ЄСВ слід нарахувати не менше ніж на розмір мінімальної зарплати (ч. 5 ст. 8 Закону про ЄСВ).

За недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці підприємству доведеться сплатити штраф у 10-кратному розмірі мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника щодо якого скоєно порушення (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП). У випадку, зазначеному у запитанні, працівник один — директор, тож розмір штрафних санкцій становитиме 32 тис. грн. Законодавство не встановлює строків давності для застосування штрафних санкцій за ст. 265 КЗпП.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024100
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202452
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024414
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427