Запитання: Комунальна аптека є збитковою. Надбавку за вислугу років не нараховували так як в колективному договорі внесено при наявності коштів. Зарплата нараховувалась згідно наказу 308/519 з підвищенням мінімальної зарплати до 1218 року. При перевірці інспектор праці вказує на неправильність нарахування зарплати посилаючись на примітки, що за 2013 рік нарахування слід проводити від 852 для бюджетної сфери і слід проводити виплату надбавку за вислугу років. Чи має аптека право зменшити зарплату з мінімальної 1218 грн до 852 і провести перерахунок окладів так як ми не бюджетники? Чи можна не виплачувати надбавку за вислугу років так як аптека збиткова і при кожному збільшені мінімальної зарплати перераховується оклади до галузевих угод?
Відповідь: Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, бюджетні установи – це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Оскільки, як зрозуміло із запитання, ваша аптека є комунальною, то вона діє, зокрема, згідно із ч. 3 ст. 24 Господарського кодексу України, де сказано: суб'єктами господарювання комунального сектора економіки є суб'єкти, що діють на основі лише комунальної власності, а також суб'єкти, у статутному капіталі яких частка комунальної власності перевищує п'ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує органам місцевого самоврядування право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб'єктів. Отже, правила, які встановлені нормативними актами лише для бюджетних установ (тобто, суб’єктів господарювання державного сектору), на нашу думку, на вашу аптеку не розповсюджуються.
Наказ №308/519 „Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення” від 05.10.2005 р. затвердив Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери
(далі - Умови), про що зазначено у п. 1 цього наказу. Але в пп. 1.1 самих Умов зазначено, що ці Умови застосовуються при обчисленні заробітної плати:
- працівників сфери охорони здоров'я та соціального захисту населення України незалежно від підпорядкування (далі - працівники охорони здоров'я та соціального захисту населення);
- працівників будинків відпочинку, пансіонатів, туристських баз, оздоровчих таборів, центрів, будинків творчості та профілакторіїв;
- працівників, які допущені в установленому порядку до медичної та фармацевтичної діяльності відповідно до порядку, установленому МОЗ України;
- професіоналів та фахівців, що прирівняні за оплатою праці до медичних та фармацевтичних працівників (психологи, біологи, зоологи, ентомологи тощо).
Таким чином, хоча ці Умови і було розроблено на підставі Єдиної тарифної сітки для бюджетників, самі ці Умови поширюються і на комунальні аптеки.
Але примітка „У 2013 році посадові оклади (тарифні ставки) розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду з 1 січня - 852 гривні” наявна лише у п. 2.1 Умов, яким визначено розміри тарифних розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення. Але розміри оплати праці для працівників аптек визначено, зокрема, пп. 2.2.13, 2.2.4 і 2.2.17 Умов, до яких ця примітка на нашу думку, не діє.
Щодо надбавки за вислугу років ситуація зазначимо таке. З одного боку, її надання затверджено колективним договором, у якому передбачено випадки, коли вона не надається працівникам – коли у підприємства немає фінансових можливостей. З іншого боку, фармацевтичні працівники комунальних закладів охорони здоров'я мають право на отримання такої надбавки за нормативним актом – постановою КМУ від 29.12.2009 р. №1418, у п. 7 якої сказано, що надбавка за вислугу років виплачується щомісяця за фактично відпрацьований час за основним місцем роботи та за сумісництвом. Таким чином, це вже не виплата, надання якої вирішується за угодою між працедавцем і працівниками, це обов’язкова виплата працівникам, які мають зазначений у цій постанові стаж роботи. Тож, її слід було нараховувати незалежно від фінансового стану підприємства.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити