• Посилання скопійовано

Відображення запізнілих фіскальних чеків в обліку

Підприємство (генпідрядник) отримало первинні документи на придбання ТМЦ, які пов'язані з будівельними роботами за 2017 р., із запізненням. Як відобразити такі документи? Чи можна списувати чеки на оприбуткування ТМЦ відразу на витрати та без пономенклатурного оприбуткування?

У листі від 22.04.2016 р. №31-11410-06-5/11705 Мінфін роз’яснив, що витрати, щодо яких на момент складання фінзвітності не отримано первинних документів від контрагентів, визнаються:

  • або у періоді отримання доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • або їх фактичного понесення, якщо витрати неможливо прямо пов’язати з доходом.

При цьому достатнім до моменту отримання первинних документів від контрагента є застосування первинних документів, створених підприємством самостійно у довільній формі з дотриманням вимог щодо обов’язкових реквізитів первинного документа. Говорячи про такий первинний документ, фахівці Мінфіну згадують бухгалтерську довідку, у якій зазначається розрахункова сума витрат.

Отже, витрати необхідно відображати незалежно від того, чи було отримано первинні документи. Витрати або надходження запасів, що мали місце у 2017 році, повинні бути відображені саме у 2017 році.

Згідно з Інструкцією №291 виправлення помилок за минулий рік, що виявлені в поточному році, та вплинули на фінрезультат коригуються шляхом кореспонденції рахунку 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)" з відповідними рахунками бухобліку об'єктів класів 1-6. А помилки, що не впливають на фінрезультат відображають кореспонденціє без коригування рахунку 44.

Тож, якщо товари, що фактично були отримані та списані у 2017 році, але вчасно не списані, у наступному 2018 р. відображаються зменшенням нерозподіленого прибутку за минулий рік і відповідним обліком заборгованості перед постачальником на рахунку 63 (постачальники) або заборгованості перед підзвітною особою щодо відшкодування витрачених коштів – на субрахунку 372 (розрахунки з підзвітними особами).

ДФС у м. Києві у листі від 20.11.2015 р. №17816/10/26-15-15-03-11 роз'яснила: якщо первинні документи, що підтверджують здійснення витрат, які формують собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг), складені у звітному періоді, а отримані платником у наступному звітному періоді, то такі витрати враховуються шляхом подання уточнюючого розрахунку до раніше поданої ним податкової декларації.

 

1) Шляхом подання уточнюючої декларації за минулий рік

Якщо термін подання декларації за минулий рік вже сплив, слід скласти уточнюючу декларацію за цей рік та заповнити її так, наче помилки й не було, тобто внести туди правильні дані у рядки 01 – 04. Рядки 27 – 31 уточнюючої декларації не заповнюються. 

До уточнюючої декларації слід також додати всі додатки, які повинні були заповнюватися та які подавалися разом зі звітною декларацією за рік, що виправляється.

2) У декларації за податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені

Такий варіант позбавляє необхідності складати та подавати окрему уточнюючу декларацію. Якщо помилка полягає у заниженні витрат, то після виправлення помилки суму податку до сплати буде зменшено.

Отже, відображення в обліку запізнілих документів та виправлення помилки не призведе до недоплати податку до бюджету.

Виправлення у поточній декларації з податку на прибуток вимагає подання додатка ВП до такої декларації. Декларація за поточний рік позначається як "звітна", додаток ВП до неї - також. У шапці додатка ВП зазначається звітний (податковий) період, що уточнюється. Таблиця 1 додатка ВП заповнюється правильними даними за цей рік.

 

 Фінансова звітність

Згідно з п. 4 П(С)БО 6 виправлення помилок, допущених при складанні фінансових звітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку). Оскільки не проведені вчасно документи приводять, як правило, до заниження витрат підприємства, то, відповідно, така помилка вплинула на суму нерозподіленого прибутку (не покритого збитку). Оформлюється виправлення такої помилки за допомогою бухгалтерської довідки з усіма реквізитами первинного документа. Як оформлювати бухгалтерську довідку ми писали тут>>

 

Облік запасів

Згідно з п. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно первинним документом для відображення витрат від використання запасів буде саме акт на списання таких запасів. Чек на придбання таких запасів є лише документом для їх оприбуткування. Отже, платники податків повинні вести оприбуткування та списання запасів у розрізі номенклатури і на підставі первинних документів. Відсутність документів на списання певної номенклатури запасів може бути підставою для невизнання відповідних витрат податківцями.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Чи є ТТН підтверджуючим документом для товарного обліку або документом, що підтверджує походження товару?
    ТТН може підтверджувати факт транспортування, але не саму покупку чи її вартість, а також витрати на придбання. ТТН не включені до переліку документів, що підтверджують походження товару
    14.07.20253162
  • Оформлення передачі готової продукції з давальницької сировини
    Ми як виконавець надали послуги з виготовлення продукції з давальницької сировини замовника. З замовником підписано акт виконаних робіт на вартість послуг з переробки та звіт про використання сировини. Чи потрібно додатково оформлювати акт приймання-передачі на готову продукцію? Яку ціну вказувати в цьому акті? Як правильно заповнити ТТН при перевезенні цієї продукції? Яку ціну зазначати в ній: вартість послуги, вартість продукції, чи не вказувати ціну взагалі?
    11.07.202572
  • Оформлення послуг спецтехніки та списання палива у 2025 році
    Якими первинними документами у 2025 році необхідно оформлювати надання послуг спецтехніки (екскаватор, гідромолот)? Який документ є підставою для списання палива, використаного такою технікою, і які особливості його заповнення?
    23.06.2025919
  • Оформлення ТТН при доставці товару постачальником та через «Нову пошту»
    Чи необхідно вимагати товарно-транспортну накладну від постачальника у двох випадках: 1) коли постачальник доставляє товар на склад власним транспортом за свій рахунок; 2) коли товар доставляється кур'єрською службою «Нова пошта», з якою є договір і ми отримуємо щомісячні акти з переліком наданих послуг?
    19.06.20251912
  • Нюанси підтвердження поставки через «Нову пошту»
    Чи є видаткова накладна, підписана лише продавцем, та експрес-накладна "Нової пошти" достатнім підтвердженням продажу товару, зокрема, отримання його покупцем, для цілей податкового обліку? Які податкові наслідки відсутності накладної, підписаної покупцем?
    17.06.2025566