• Посилання скопійовано

Безоплатне надання працівникам основних засобів підприємства

Підприємство при звільненні працівників безоплатно надає цим працівникам ОЗ (техніку), на яких вони працювали. Як оформити первинні документи та які податкові наслідки такого рішення?

Таке рішення по суті передбачає безоплатне передання основних засобів фізособам.

Бухгалтерський облік ОЗ на підприємстві ведеться на підставі П(С)БО 7 та Методичних рекомендацій №561. Відповідно до п. 33 П(С)БО 7, об'єкт ОЗ перестає визнаватися активом (списується з балансу), зокрема, у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі.

До 21.10.2021 р. включно діяв Наказ №352 (втратив чинність з 22.10.2021 р. відповідно до Наказу Держкомстату №266 від 22.10.2021 р.) при безоплатній передачі основних засобів іншому підприємству акт за формою №ОЗ-1 складався у двох примірниках (для підприємства, що здає  та приймає основні засоби). У разі безоплатної передачі ОЗ фізичним особам можна було скласти також і акт списання за формою №ОЗ-3, оскільки фізособі первинний документ не потрібен, а для персоніфікації фізособи з метою оподаткування ПДФО таку фізособу можна зазначити і в акті списання.

Оскільки зараз Наказ №352 вже не є чинним, то підприємство може на власний розсуд складати за вільною формою або акт приймання-передачі, або акт списання ОЗ із зазначенням в ньому звичаної вартості ОЗ та даних фізособи – отримувача (з метою оподаткування її доходу).

В бухобліку здійснюються такі записи:

  • Дт 13 Кт 10, 11 – на суму накопиченого зносу техніки;
  • Дт 976 Кт 10, 11 – на суму залишкової вартості, якщо вона не нульова.

Одночасно варто скласти акт приймання-передачі ОЗ (техніки) від підприємства працівникам, який буде підписаний представником підприємства та працівником.

У працівника виникає дохід у вигляді додаткового блага – пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ, вартість безоплатно отриманих товарів, визначена за правилами звичайної ціни. Звичайну ціну техніки (яка вже є вживаною) сторони можуть визначити самостійно на основі інформації про ціни купівлі-продажу аналогічних товарів, що вже були у використанні. Звичайну ціну техніки варто зафіксувати в акті приймання-передачі.

Залишкова вартість техніки  за даними бухобліку не є її звичайною вартістю, хоча може з нею співпадати.

Підприємство як податковий агент повинно нарахувати ПДФО та військовий збір, виходячи зі звичайної ціни переданої техніки та утримати їх із заробітної плати працівників або з інших нарахувань, що здійснюються при звільненні. При цьому ПДФО обраховується за правилами, наведеними у пп. 164.5 ПКУ, оскільки дохід надається у негрошовій формі.

Також на залишкову вартість переданої техніки нараховується ПДВ відповідно до абз. 2 пп. 188.1 ПКУ. Ми писали про це тут.

Якщо залишкова вартість нульова (техніка повністю замортизована), то ПДВ не нараховується.

Нарахований ПДВ списується записом - Дт 976 Кт 641. Докладніше про це ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Визначення виду перевезення в ТТН
    Який вид перевезення необхідно вказувати у верхній частині товарно-транспортної накладної, якщо вантаж доставляється з одного міста в інше в межах України автомобільним транспортом? Які особливості заповнення цього реквізиту?
    12.09.202545
  • Первинні документи для обліку експлуатації легкового автомобіля
    Підприємство придбаває легковий автомобіль. Які первинні документи потрібні для бухобліку експлуатації автомобіля підприємством?
    11.09.2025229
  • Зміна назви вулиці в договорах
    Яку назву вулиці (стару чи нову) слід зазначати в договорах та інших первинних документах, якщо відбулася зміна назви вулиці, але дані в Єдиному державному реєстрі (ЄДР) ще не оновлені?
    11.09.202545
  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20253 356
  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202540