• Посилання скопійовано

Безоплатне надання працівникам основних засобів підприємства

Підприємство при звільненні працівників безоплатно надає цим працівникам ОЗ (техніку), на яких вони працювали. Як оформити первинні документи та які податкові наслідки такого рішення?

Таке рішення по суті передбачає безоплатне передання основних засобів фізособам.

Бухгалтерський облік ОЗ на підприємстві ведеться на підставі П(С)БО 7 та Методичних рекомендацій №561. Відповідно до п. 33 П(С)БО 7, об'єкт ОЗ перестає визнаватися активом (списується з балансу), зокрема, у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі.

До 21.10.2021 р. включно діяв Наказ №352 (втратив чинність з 22.10.2021 р. відповідно до Наказу Держкомстату №266 від 22.10.2021 р.) при безоплатній передачі основних засобів іншому підприємству акт за формою №ОЗ-1 складався у двох примірниках (для підприємства, що здає  та приймає основні засоби). У разі безоплатної передачі ОЗ фізичним особам можна було скласти також і акт списання за формою №ОЗ-3, оскільки фізособі первинний документ не потрібен, а для персоніфікації фізособи з метою оподаткування ПДФО таку фізособу можна зазначити і в акті списання.

Оскільки зараз Наказ №352 вже не є чинним, то підприємство може на власний розсуд складати за вільною формою або акт приймання-передачі, або акт списання ОЗ із зазначенням в ньому звичаної вартості ОЗ та даних фізособи – отримувача (з метою оподаткування її доходу).

В бухобліку здійснюються такі записи:

  • Дт 13 Кт 10, 11 – на суму накопиченого зносу техніки;
  • Дт 976 Кт 10, 11 – на суму залишкової вартості, якщо вона не нульова.

Одночасно варто скласти акт приймання-передачі ОЗ (техніки) від підприємства працівникам, який буде підписаний представником підприємства та працівником.

У працівника виникає дохід у вигляді додаткового блага – пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ, вартість безоплатно отриманих товарів, визначена за правилами звичайної ціни. Звичайну ціну техніки (яка вже є вживаною) сторони можуть визначити самостійно на основі інформації про ціни купівлі-продажу аналогічних товарів, що вже були у використанні. Звичайну ціну техніки варто зафіксувати в акті приймання-передачі.

Залишкова вартість техніки  за даними бухобліку не є її звичайною вартістю, хоча може з нею співпадати.

Підприємство як податковий агент повинно нарахувати ПДФО та військовий збір, виходячи зі звичайної ціни переданої техніки та утримати їх із заробітної плати працівників або з інших нарахувань, що здійснюються при звільненні. При цьому ПДФО обраховується за правилами, наведеними у пп. 164.5 ПКУ, оскільки дохід надається у негрошовій формі.

Також на залишкову вартість переданої техніки нараховується ПДВ відповідно до абз. 2 пп. 188.1 ПКУ. Ми писали про це тут.

Якщо залишкова вартість нульова (техніка повністю замортизована), то ПДВ не нараховується.

Нарахований ПДВ списується записом - Дт 976 Кт 641. Докладніше про це ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Визнання рахунку-фактури первинним документом для обліку послуг
    Постачальник послуг надає тільки рахунок-фактуру. Чи правомірно врахувати рахунок-фактуру, як первинний документ, для підтвердження факту отримання послуг?
    17.10.2025103
  • Форма подорожнього листа для роботи автомобіля
    Яку форму подорожнього листа (самостійно розроблену чи скасовану типову) може використовувати підприємство для обліку роботи автотранспорту та підтвердження витрат пального у бухгалтерському та податковому обліку?
    16.10.20251 112
  • Оформлення первинних документів: ініціали чи повне ПІБ
    Чи допускається використання ініціалів та прізвища посадової особи замість повного прізвища, імені та по батькові при оформленні первинних документів відповідно до чинного бухгалтерського законодавства України?
    13.10.2025162
  • Продаж товару посереднику: як оформити ТТН?
    Підприємство продає товар на умовах FCA підприємству-посереднику. Підприємство - посередник замовляє послуги перевезення і зі складу нашого підприємства товар одразу їде до кінцевого отримувача. Як в такому випадку заповнюються поля «Вантожовідправник» та «Вантажоотримувач» в ТТН? Як ТТН має виглядати з точки зору першого продавця (нашого підприємства), щоб підтвердити продаж?
    13.10.2025797
  • Опис нативної реклами в номенклатурі послуг
    Як правильно сформулювати назву та опис послуги "нативна реклама" у первинних документах (рахунок, акт) з метою коректного відображення в податковому та бухобліку, враховуючи специфіку цієї послуги?
    25.09.202547