• Посилання скопійовано

За договором один покупець, а в CMR інший отримувач: що з первинними документами?

Підприємство «А» імпортувало товар в Україну і відразу доставило його на склад підприємства «В». Хоча договір поставки цього товару укладено з підприємством «Б», яке вже його продає «В». Яким чином повинні бути оформлені первинні документи і договори між «А» і «Б»?

Щоб не було негативних, в першу чергу, юридичних наслідків і не виникли спори щодо виконання договору підприємством «А», в договорі постачання між «А» і «Б» потрібно вказати пункт розвантаження – склад підприємства «В». 

Також потрібно зазначити момент переходу права власності на товар від «А» до «Б» і хто підпише CMR в якості отримувача товару. 

Наприклад, перехід права власності можуть записати моментом передання товару на складі підприємства «В».  А ось  товар має отримати законний представник підприємства «Б». Це може бути як комірник чи інший працівник підприємства «В», так і представник «Б». Тобто, фізособу, яка буде отримувати товар і розписуватись за це, має визначити у договорі між підприємствами «А» і «Б» покупець (підприємство «Б»). 

Хто саме має отримувати і підписувати CMR, потрібно також написати в договорі постачання – посада, ПІБ. 

Вважаємо, безпечніше, щоб товар отримував і ставив власний підпис представник підприємства «Б», а не «В», тому що між «А» і «В» немає договірних відносин. Але, хто б не був отримувачем товару, доречно, щоб такому представникові керівник підприємства «Б» надав довіреність на отримання товару. За наявності, така довіреність надається водієві (експедитору), який доставляє товар, і передається постачальнику (підприємству «А»), як доказ, що товар отримала належна фізособа – представник покупця.

Однак, може бути два підписи в отриманні – як представника підприємства «Б», так і підприємства «В». Підпис представника «Б» підтверджуватиме передачу товару і перехід права власності на нього від підприємства «А» до «Б». Підпис представника «В» підтверджуватиме отримання товару від «Б» до «В». Фактично ці дві події будуть відбуватися в один момент.

За таких умов у підприємства «А» буде доказ того, що товар було передано представнику покупця (підприємства «Б»). І підприємство «А» зможе спокійно відобразити в своєму обліку реалізацію такого товару, визначити згідно з умовами договору дату такої реалізації (це буде дата переходу права власності на товар до підприємства «Б»), визнати дохід та витрати, пов’язані з такою реалізацією. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.202568
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202540
  • Неповернення покупцем примірника видаткової накладної
    Постачальник відвантажив товар покупцеві разом із двома примірниками видаткової накладної. Покупець фактично отримав товар, але не повернув підписаний другий примірник накладної постачальнику. Як у такій ситуації підтвердити факт отримання товару та здійснити облік господарської операції за відсутності належним чином оформленого первинного документа?
    26.11.20252 702
  • Чи допускається отримання послуг від нерезидента без укладення окремого письмового договору?
    Отримання послуг від нерезидента можливе без укладення окремого письмового договору, якщо, зокрема існує первинний документ, який містить обов’язкові реквізити, здійснено фактичну оплату таких послуг, форма правочину не суперечить вимогам законодавства
    26.11.202539
  • Відшкодування турзбору у відрядженні без документа
    Працівник під час закордонного відрядження до м. Мілан (Італія) сплатив місцевий туристичний збір, але втратив підтвердний документ. Як підприємству відшкодувати ці витрати працівнику та відобразити їх в обліку за відсутності первинного документа?
    26.11.202531