• Посилання скопійовано

Отримання авто у лізинг та його повернення лізингодавцю: облік та оподаткування

Підприємство придбало автомобіль у лізинг. Протягом чотирьох місяців авто використовувалось за призначенням, проте згодом згоріло внаслідок форс-мажорних обставин. Лізингодавець викупив авто за залишковою вартістю. Який облік та оподаткування цих операцій?

ПДВ

У листі ДФС від 18.07.2016 р. №15383/6/99-99-15-03-02-15 розглянуто ситуацію передачі об’єкта у фінансовий лізинг та повернення такого об’єкта у разі дострокового припинення договору фінансового лізингу.

Відповідно до пп. «а» пп. 14.1.191 постачанням товарів, зокрема, вважається фактична передача матеріальних активів іншій особі на підставі договору про фінансовий лізинг та повернення матеріальних активів згідно з договором про фінансовий лізинг.

Згідно з пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких, відповідно до ст. 186 ПКУ, розташоване на митній території України.

Таким чином, передання автомобіля у фінлізинг спричиняє податкові зобов'язання з ПДВ у лізингодавця та податковий кредит з ПДВ у лізингоотримувача на вартість автомобіля згідно з  договором лізингу.

Далі, операції з нарахування та сплати процентів або комісій у складі орендного (лізингового) платежу у межах договору фінансового лізингу не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.2 ПКУ), тож на суму відсотків та комісій ПДВ не нараховується.

При поверненні лізингоотримувачем - платником ПДВ об'єкта фінансового лізингу лізингодавцю – платнику ПДВ, лізингоотримувач  зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ за ставкою 20% на вартість такого об'єкта та скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН на лізингодавця – платника ПДВ. Лізингодавець при отриманні такого об'єкта фінасового лізингу включає суми ПДВ, визначені за такою операцією, до складу податкового кредиту на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН.

У даному випадку ПН буде складатися на залишкову вартість автомобіля, за якою він був повернутий лізинговій компанії.

Також щодо оподаткування лізингових операцій дивіться лист ДФСУ від 22.07.2016 р. №15900/6/99-99-15-03-02-15.

Якщо протягом строку дії договору лізингу підприємство використовувало автомобіль у госпдіяльності, підстав для нарахування податкових зобов'язань згідно з п. 198.5 ПКУ та сторнування сум нарахованої амортизації немає. Платежі за відсотками та комісіями згідно з договором лізингу за період використання автомобіля також залишаються у складі витрат підприємства.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо протягом строку дії договору лізингу підприємство використовувало автомобіль у госпдіяльності, сума накопиченої амортизації, лізингові платежі (відсотки та комісії)залишаються у складі витрат підприємства та фінрезультат не коригується.

Податкові різниці, на які коригується фінрезультат для цілей оподаткування податком на прибуток, виникають лише у випадку, якщо автомобіль не використовувався у госпдіяльності лізингоотримувача. Тоді виникає різниця на суму його амортизації за період використання відповідно до норм ст. 138 ПКУ. При цьому підстав для збільшення фінрезультату на суми відсотків та комісій немає.

Бухоблік операцій з отримання автомобіля в лізинг та його повернення показаний у таблиці. 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Д-т

К-т

Отримано автомобіль у фінансову оренду

152

531

Нараховано ПК з ПДВ

641/ПДВ

531

Витрати на реєстрацію автомобіля

3771

311

Віднесено витрати до вартості  автомобіля

152

3771

Введено автомобіль в експлуатацію

105

152

Списано заборгованість за автомобіль – щомісячний платіж в частині компенсації вартості автомобіля

531

685

Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості автомобіля (відсотки та комісія)

952

685

Сплачено лізинговий платіж (частину компенсації вартості автомобіля, відсотки та комісію)

685

311

Переведено автомобіль до групи вибуття

286

105

Списано суму накопиченої амортизації (за 4 місяці використання)

131

105

Повернення автомобіля лізингодавцю

531

712

Відображено ПЗ з ПДВ

712

641/ПДВ

Списано собівартість автомобіля

943

286

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5522
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025193
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025211
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202588