• Посилання скопійовано

Ремонт нежитлового приміщення, яке в майбутньому буде орендуватися: як відобразити в бухобліку?

Підприємство планує взяти в оренду нежитлове приміщення, яке належить іншому підприємству. В приміщенні підприємство провело капітальний ремонт за власний рахунок (до укладання договору оренди). Як відобразити в обліку такий ремонт?

Справа в тому, що нежитлове приміщення, яке було відремонтоване, належить іншій особі. Навіть за умов, коли йдеться про орендоване майно, капітальний ремонт провадиться наймодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 776 ЦКУ). А поліпшити річ, яка є предметом договору найму, можна лише за згодою наймодавця (ст. 778 ЦКУ). Що вже говорити про ситуацію, коли договір оренди (найму) ще не укладено? 

Звісно, на проведення такого капітального ремонту потрібна згода власника приміщення. Краще таку згоду оформити у вигляді договору (ним може бути і попередній договір про намір укласти договір оренди).  Таким договором варто узгодити не лише питання згоди власника приміщення і того, які саме роботи будуть проведені під час ремонту, а і те, чи буде такий власник понесені витрати компенсувати. 

В будь-якому випадку, витрати, понесені на такий ремонт, підприємство, яке його провело, відобразить в бухобліку. Але ось рахунок таких витрат залежатиме від домовленостей із власником нерухомості. 

 

Варіант 1. Згода від власника не отримана

Скоріш за все, власник приміщення не захоче оформляти таку згоду, якщо домовленість про оренду цього приміщення так і не буде досягнуто. Це означатиме, що ремонт проведено самочинно, а головне, що його проведення не пов’язане із господарською діяльністю підприємства. Тож, такі витрати визнаватимуться за дебетом субрахунку 949 або навіть 977 (як інші витрати підприємства), у періоді їх понесення (оформлення документів про завершення ремонту).  

Компенсувати такі витрати ніхто не буде. 

Але при цьому може виникнути питання щодо того, чи виконувалися ці роботи в інтересах власника приміщення і чи отримав він в результаті дохід. З одного боку, якщо він претензій не висуває і користується надалі відремонтованим приміщенням, дохід є. З іншого боку, якщо результати виконаних робіт не були передані такому власнику за відповідним первинним документом (актом), і компенсація витрат на їх проведення не відбувалася, навряд чи можна говорити про постачання таких робіт.

В бухобліку таке постачання не відображатиметься, але може виникнути ризик визнання ПЗ з ПДВ на підставі безоплатно наданих ремонтних робіт (навіть, подвійного, за пп. 185.1188.1 ПКУ та за п. 198.5 ПКУ). 

 

Варіант 2. Згода від власника отримана

Тут все залежатиме від того, чи буде укладено в майбутньому договір оренди. Якщо так, і користуватися відремонтованим приміщенням буде той, хто проводив ремонт, то він має вибір – або визнати такі витрати під час їх понесення (оскільки договір оренди ще не був укладений), або визнавати такі витрати поступово, шляхом амортизації (під час дії договору оренди). Також відображення в обліку понесених витрат на ремонт залежить від того, чи будуть вони компенсуватися.

Якщо такі витрати власник приміщення відшкодує, то вони обліковуватимуться за дебетом рахунку 23 "Виробництво", а потім, під час оформлення документу про передання результату проведеного ремонту власнику приміщення, відображатимуться за дебетом субрахунку 903 "Собівартість реалізованих робіт і послуг". Водночас, на підставі такого документу (а не за фактом отримання компенсації) визнаватиметься і дохід від реалізації ремонтних робіт за кредитом субрахунку 703. 

Якщо про відшкодування не йдеться, то такі витрати до укладання договору оренди можна списати за першим варіантом (зокрема, якщо договір так і не буде укладено). Якщо йдеться про покращення приміщення, ці витрати можна віднести до витрат майбутніх періодів (дебет субрахунку 39). Після укладання договору оренди,  такі витрати можна буде обліковувати як витрати на покращення орендованого приміщення. Їх можна амортизувати, або заліковувати в рахунок зобов’язань з орендної плати (за домовленістю із орендодавцем). Про це читайте тут>>>  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202448