• Посилання скопійовано

Проведення системи відеоспостереження на ринку: бухгалтерський та податковий облік

На ринку та приміщеннях адміністративних будівель провели установку систем відеоспостережень. Який порядок бухгалтерського та податкового обліку таких систем відеоспостереження?

Бухоблік

Згідно з визначенням наведеним у П(С)БО 7, основні засоби - матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва, діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік). 

Якщо такі системи підходять під дане визначення, то їх оприбуткування відбувається за дебетом рахунку 152 "Придбання (виготовлення) основних засобів". Однак подальший облік залежить від рішення керівництва (яке засвідчується наказом або протоколом), щодо того, чи являються такі системи самостійним активом чи є невід’ємною частиною будівлі на яку вони встановлюються:

  • якщо системи відеоспостереження вважатимуться невід’ємною частиною приміщень, на які вони встановлені, то витрати на придбання та встановлення зазначених систем у приміщенні відображаються як витрати на поліпшення цих примішень;
  • якщо система відеоспостереження буде обліковуватися як окремий об’єкт ОЗ, то витрати на її створення будуть формувати первісну вартість такого окремого обєкту. 

Про це ми писали тут>>> 

В будь-якому випадку при введенні системи спостереження в експлуатацію потрібно буде зробити проведення Дт 10 Кт 151 (а ось субрахунок рахунку 10 "Основні засоби" визначатиметься в залежності від обраного варіанту обліку). 

 

Прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III "Податок на прибуток підприємств" ПКУ. Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, формуються згідно з вимогами ст. 138 ПКУ. Однак, підприємства, річний дохід яких за звітний період не перевищує 20 млн грн мають право не проводити коригування передбачені ст. 138, 139, 140 ПКУ.

ДФСУ у листі від 23.11.2016 р. №25336/6/99-99-15-02-02-15 зазначає наступне:

  • якщо система відеоспостереження належить до окремого об’єкта основних засобів у розумінні пп. 14.1.138 ПКУ, то такі системи належать до групи 9 (інші основні засоби) та амортизуються відповідно до п. 138.3 ПКУ за умови їх використання в господарській діяльності;
  • якщо системи відеоспостереження є невід’ємною частиною приміщення, яке використовується у господарській діяльності платника податку, то витрати на придбання та встановлення зазначених систем у приміщенні відображаються як витрати на поліпшення (ремонт) основних засобів, які підлягають амортизації відповідно до п. 138.3 ПКУ.

Постає питання, чи відноситься до госпдіяльності встановлення такого відеоспостереження. Звернемось до П(С)БО 16. Пункт 18 передбачає що до адміністративних витрат відносяться витрати на утримання основних засобів загальногосподарського призначення (операційна  оренда,  страхування майна,   амортизація,   ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона).

На нашу думку, система відеоспостереження встановлюється з ціллю охорони майна підприємства і призначення для його зберігання – відповідно витрати на таку охорону прямо пов’язані з госпдіяльністю підприємства, так як зменшують ризики фінансових втрат підприємства від псування або крадіжки. 

 

ПДВ

Згідно з ст. 198 ПКУ до податкового кредиту відносяться сума сплачена у разі придбання або виготовлення товарів, послуг, необоротних активів (за умови реєстрації по відповідній операції податкової накладної у ЄРПН). При цьому, нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження госпдіяльності платника податку.

При цьому п. 198.5 ПКУ передбачено, що у випадку, якщо необоротні активи починають використовуватись не в оподатковуваних операціях або не у рамках госпдіяльності, то платник податків на відповідну суму повинен нарахувати собі зобов’язання з ПДВ та скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну.

Але, якщо система відеоспостереження  використовується у госпдіяльності платнику податків, то сума ПДВ, сплачена при її придбанні та встановлені, відноситься до податкового кредиту без необхідності в подальшому нарахування податкових зобов’язань. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік резерву знецінення запасів: чи критичний вибір субрахунку?
    Підприємство, що веде облік за МСФЗ, для обліку нарахованого резерву під знецінення запасів використовує субрахунок 382, що зафіксовано в обліковій політиці. В балансі запаси відображаються за чистою реалізаційною вартістю. Проведення: нарахування (сторнування) резерву Дт 946 Кт 382; списання запасів за рахунок резерву Дт 382 Кт 20, 21, 28, 26. Чи має критичне значення для бухгалтерського та податкового обліку, на якому саме субрахунку обліковувати нарахований резерв?
    14.07.202526
  • Заміна лічильника електроенергії: які відобразити в обліку?
    У підприємства на рекламних конструкціях встановлені прилади розрахункового обліку електроенергії, які складаються з кабеля, троса, автоматів, лічильника, бокса монтажного, метизів. Прилади обліковуються як основні засоби. Згідно з приписом Обленерго підприємство здійснює заміну лічильників на більш сучасні та при необхідності боксів. Як підприємству відобразити в обліку таку заміну: як ремонт чи модернізацію?
    14.07.202553
  • Перепродаж паливних талонів: термін дії та облік
    Підприємство у листопаді 2021 року придбало паливні талони з метою перепродажу, але не реалізувало їх. Чи має воно право продати ці талони зараз і чи залежить це право від терміну їх дії, зазначеного в договорах з постачальниками?
    14.07.202520
  • Безоплатна передача авто волонтерам: податки та облік
    Фізособа, яка також є ФОП, планує безоплатно передати у власність (подарувати) особистий вантажний автомобіль волонтерській організації з повним переоформленням. Які податкові наслідки виникають для фізособи-дарувальника? Чи потрібно відображати цю операцію у звітності ФОП, враховуючи, що автомобіль не є його підприємницьким активом? Які документи необхідно отримати від організації для підтвердження цільового характеру передачі?
    11.07.2025192
  • Як вести облік облігації внутрішньої державної позики?
    Компанія придбала ОВДП (облігації внутрішньої державної позики) через свій обслуговуючий банк за ціною 1050 грн за 1 шт, в той час як номінал цих облігацій – 1000 грн. Як відобразити такі операції, а також отримання відсотків за ОВДП в бухобліку?
    11.07.202521