• Посилання скопійовано

Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря

ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?

Відповідно до ч. 2 ст. 778 ЦКУ, якщо поліпшення можуть бути відокремлені від речі без її пошкодження, наймач має право на їх вилучення. Умовою визначено, що ТОВ вилучає поліпшення не введені в експлуатацію. 

НП(С)БО не містить чітких інструкцій щодо відображення в обліку демонтажу невведених в експлуатацію «віддільних» поліпшень орендарем. Тому ми керуємося загальними правилами. 

Аналіз вихідних умов:

Підготовчі роботи (монтаж електропостачання) були спрямовані на створення майбутніх основних засобів, тому логічно, що вони були віднесені на рахунок 152 «Придбання (створення) ОЗ» (п.4 НП(С)БО 7).

Важливо! До моменту введення в експлуатацію ці витрати не амортизуються.

Оскільки запуск обладнання не відбувся, а договір оренди розірвано до введення активу в експлуатацію, об’єкт на 152 не став основним засобом, а фактично — незавершеним капітальним інвестуванням

Після демонтажу електропроводки і перевезення матеріалів на інший об’єкт оренди, витрати з монтажу/демонтажу та залишки матеріалів потрібно перерозподілити. Фактично у ТОВ ліквідується один об’єкт, зокрема капітальних інвестицій, і створюється інший – вже на іншому об’єкті.

Відображення в обліку переміщення віддільного поліпшення при його демонтажу

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Оприбуткування матеріалів від ліквідації поліпшення

20

152

Витрати на демонтаж і транспортування

976

152 тощо

Частина матеріалів буде використана на іншому об’єкті

152 (новий об’єкт) 

20

Частина матеріалів втратила корисність і не буде використовуватися зовсім

976

152

Важливо! Запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Таким чином, залишки на рахунку 152 старого об’єкта потрібно закрити:

  • частину перевести у запаси (209, 207) — за оцінкою придатності;
  • решту — списати у витрати (976).

Податкові наслідки:

1. Податок на прибуток

Оскільки актив не введено в експлуатацію, то платник, не залежно від того, коригує він фінансовий результат до оподаткування чи ні, демонтаж відображає за правилами бухобліку. Витрати на демонтаж визнаються іншими витратами звітного періоду.

 

2. ПДВ

При демонтажі та оприбуткуванні матеріалів об’єкта постачання немає, тому податкові зобов’язання за пп. 189.9 ПКУ не нараховуються.

Витрати на демонтаж із ПДВ формують податковий кредит на підставі ПН підрядників.

Нараховувати ПЗ за пп. 198.5 ПКУ, на наш погляд, не потрібно, оскільки використання — в господарській діяльності. Але думка податкової служби нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати ІПК.

 

Документальне оформлення

  • Складається Акти списання ОЗ. У ньому слід зазначити причину списання: «розірвання договору оренди, демонтаж обладнання та перевезення на інший об’єкт»;
  • У додатку — перелік ТМЦ, отриманих у результаті демонтажу;
  • Акт приймання матеріалів чи накладна — для оприбуткування демонтованих елементів;
  • Бухгалтерська довідка — на списання залишків 152 та витрат на демонтаж.

Висновки:

Витрати на монтаж електропостачання, які обліковувалися на 152, не сформували об’єкт ОЗ через розірвання оренди.

Після демонтажу ці витрати потрібно списати і:

  • оприбуткувати придатні матеріали (Дт 209/207);
  • списати решту на витрати (Дт 976);
  • витрати на демонтаж — до інших витрат (976).

Податкових різниць за прибутком і зобов’язань з ПДВ не виникає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    Сьогодні 12:0217
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    Сьогодні 11:1119
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    Сьогодні 09:1028
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202512
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    04.11.2025472