Документальне оформлення
Об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом (п. 33 НП(С)БО 7).
Для визначення непридатності ОЗ та оформлення документів керівник створює комісію.
Створена комісія:
- здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
- встановлює причини невідповідності критеріям активу;
- визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
- визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;
- складає і підписує акти на списання основних засобів (п. 42 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ).
Водночас, в актах на списання наводяться дані, що характеризують об'єкти основних засобів: рік виготовлення або будівництва об'єкта, дата його надходження на підприємство і початок експлуатації, первісна (переоцінена) вартість об'єкта, сума нарахованого зносу, передбачений і фактичний строк корисного використання, проведені ремонти, причини вибуття тощо.
До актів додаються регістри аналітичного обліку основних засобів, що вибули (пп. 34 НП(С)БО 7).
На підставі акту на списання ОЗ роблять відповідні позначки про вибуття в Інвентарній картці обліку основних засобів і в Картці обліку руху основних засобів.
Відображення в обліку
- Дт 976 Кт 10– списано залишкову вартість об’єкта, що ліквідується;
- Дт 131 Кт 10 – списано суму нарахованого зносу за об’єктом, що ліквідується;
- Дт 976 Кт 661, 651, 631, 685 - відображено витрати, пов’язані з ліквідацією об’єкта;
- Дт 20 Кт 746 – відображено дохід від оприбуткування придатних для використання запасів, в тому числі металобрухту.
Більш детально див. консультацію: Облік та оподаткування ліквідації основних засобів.
Податок на прибуток
Якщо ТОВ застосовує податкові різниці, то при ліквідації невиробничих основних засобів, воно має збільшити фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості такого об’єкта, визначену згідно з НП(С)БО/ МСФЗ (пп. 138.1 ПКУ).
Натомість витрати, пов’язані з демонтажем або розбиранням як виробничих, так і невиробничих основних засобів, включаються до витрат за правилами бухобліку на загальних підставах.
ПДВ
Відповідно до абзацу 1 пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Звичайна ціна відповідає ринковій (пп. 14.1.71 ПКУ).
Норма п. 189.9 ПКУ не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абзац другий п. 189.9 ПКУ).
У випадку ліквідації основних засобів у зв’язку зі знищенням або зруйнуванням такими документами можуть бути:
- сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);
- акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків;
- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення;
- інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення основних виробничих або невиробничих засобів.
У випадку ліквідації у зв’язку з розбиранням або перетворенням у інший спосіб: акт на списання основних засобів, складений за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.
При цьому, ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів. У зв’язку із цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу (або особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).
ЗІР, категорія 101.27: «Які підтверджуючі документи щодо знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів, подані до контролюючого органу, є підставою для не нарахування податкових зобов’язань з ПДВ (у тому числі відповідно до норм п. 198.5 ПКУ) у випадку ліквідації основних засобів?».
Висновки:
Для списання основних засобів (ОЗ) обов'язково створюється комісія, яка оглядає об'єкт, встановлює причини списання та складає акт. Ліквідація оформлюється Актом на списання основних засобів. Цей документ є підставою для відображення операції в обліку. Залишкова вартість об'єкта та витрати на його ліквідацію списуються на витрати періоду. Отримані внаслідок ліквідації запаси (наприклад, металобрухт) оприбутковуються як дохід.
Платники, що застосовують податкові різниці, збільшують фінансовий результат на залишкову вартість ліквідованих невиробничих основних засобів.
За загальним правилом, ліквідація ОЗ прирівнюється до постачання і оподатковується ПДВ. Нарахування ПДВ можна уникнути, якщо надати податковому органу документ, що підтверджує знищення, розбирання або перетворення об'єкта, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням. Таким документом може бути акт на списання ОЗ за умови, що він міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та має відповідні реквізити первинного документа.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити