• Посилання скопійовано

Особливості нарахування амортизації приміщення, яке надається в оренду

ТОВ надає послуги оренди власних нежитлових приміщень. В одному з приміщень (торговий центр, 9000 кв.м.) багато орендарів, один з них звільнив частину приміщення (1170 кв.м.) в лютому, а через три місяці приміщення орендували інші орендарі. Окрім того, кілька місяців робився ремонт в коридорах і на сходових клітинах, який в обліку проведено як поліпшення приміщення, хоча ТЦ працював. Як нараховувати амортизацію?

Розгляд ситуації:

У даній ситуації надання приміщень в оренду є основним або одним з основних видів діяльності підприємства. Це означає, що дохід від таких операцій відображається на субрахунку 703 "Дохід від реалізації послуг", а собівартість - на субрахунку 903 "Собівартість реалізованих послуг". Відтак, виробнича собівартість наданих послуг, до складу якої відноситься і амортизація приміщень, відноситься на рахунок 23 "Виробництво".

 

Як відображаються витрати на рахунку 23?

Витрати на рахунку 23 можуть відображатися в розрізі кожного окремого орендаря або в цілому за всім торговим центром.

Згідно з пп. 4 НП(С)БО 16, об'єкт витрат - це продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства, які потребують визначення пов'язаних з їх виробництвом (виконанням) витрат. Прямі витрати - це витрати, що можуть бути віднесені безпосередньо до конкретного об'єкта витрат економічно доцільним шляхом. Об'єкт витрат визначається обліковою політикою підприємства.

 

Варіанти обліку витрат:

  1. За видом діяльності: Якщо ТОВ власною обліковою політикою визначило об'єктом витрат з оренди вид діяльності (надання послуг з оренди), то на рахунку 23 воно не виділяє витрати на кожного окремого орендаря. В такому разі на рахунку 23 обліковуються всі витрати з оренди за одним об'єктом - "Послуги з оренди". Або можуть встановлюватися об'єкти витрат за кожним окремим торговим центром тощо. В такому разі, якщо торгових центрів, приміром, два, на рахунку 23 будуть два об'єкти витрат - перший і другий торговий центр. Для таких випадків вся нарахована орендна плата, в тому числі за приміщення, які тимчасово простоюють, і за приміщення, які ремонтуються, списується на рахунок 23. В кінці місяця вся виробнича собівартість, включаючи амортизацію за приміщення, які простоюють чи ремонтуються, списується на собівартість реалізованих послуг оренди: Дт 903 Кт 23;
  2. За кожним окремим приміщенням: Підприємство може встановити об'єктом витрат кожне окреме приміщення, яке орендується. В такому разі, якщо таких приміщень, приміром, 100, на рахунку 23 буде 100 окремих об'єктів витрат (фактично 100 окремих рядків). В такому разі амортизація таких приміщень нараховується за кожним об'єктом окремо. А амортизація приміщень загального використання (сходових клітин тощо) списується на рахунок 91 "Інші витрати", звідки розподіляється на прямі витрати - на кожен об'єкт витрат, який відображений на рахунку 23.

Амортизація окремих приміщень під час тимчасового простою, якщо облік ведеться за кожним окремим приміщенням:

Чинні НП(С)БО прямої відповіді на це питання не дають. У консультаціях фахівців з бухгалтерського обліку наводяться два можливі варіанти:

  • списувати витрати на рахунок 91 і розподіляти на інші об'єкти витрат;
  • списувати витрати на рахунок 949 "Інші витрати операційної діяльності".

На наш погляд, у даній ситуації доречніший перший варіант. Тому що всі окремі приміщення є частиною одного великого об'єкта, і оскільки об'єкт в цілому функціонує, приносить дохід, то і амортизація таких окремих приміщень має враховуватися в загальній собівартості діяльності з оренди всього приміщення (торгового центру).

 

Рекомендації

Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України. Тому може бути доречним для вирішення цього питання звернутися за консультацією до Мінфіну.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік рахунку 704 при розрахунку сільгоспчастки
    При розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва для платника єдиного податку IV групи враховуються кредитові обороти за визначеним переліком рахунків доходів. Чи слід зменшувати дохід на суму оборотів за дебетом рахунку 704 «Вирахування з доходу» (повернення продукції власного виробництва) при заповненні Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    12.12.202512
  • Критерії ОЗ для ПДВ при ліквідації МНМА
    Які критерії (бухгалтерські чи податкові) застосовуються для визначення основних засобів при списанні МНМА (рахунок 112) з метою уникнення нарахування податкових зобов'язань з ПДВ при ліквідації? Чи враховується вартісний критерій 20 000 грн за ПКУ, якщо у бухобліку встановлено інший критерій віднесення до МНМА?
    12.12.2025217
  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202530
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202517
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202522