• Посилання скопійовано

Як оформити оренду приміщень із завершеною амортизацією?

ТОВ - платник ПДВ на загальній системі оподаткування має два нежитлових приміщення, введених в експлуатацію у 2005 році зі строком використання 20 років. Балансова вартість одного приміщення – 291 800 грн (початкова 8 345 900 грн - знос 8 054 100 грн). Планується укладання договору оренди на 35 місяців у листопаді 2024 року. Як продовжити термін корисного використання приміщень? Яку вартість вказувати в договорі оренди? Чи є ризик визнання договору оренди договором фінлізингу?

Продовження терміну використання

Відповідно до пп. 25 НП(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) та ліквідаційна вартість об'єкта основних засобів переглядаються на кінець звітного року у разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання.

В данійй ситуації очевидно, що очікуваний строк використання виявився більше ніж початково встановлений – 20 років, адже укладатиметься договір оренди щонайменше на 2 роки 11 місяців. Можливо, і після закінчення договору оренди підприємство знову використовуватиме приміщення.

Тож підприємству доречно провести інвентаризацію зазначених приміщень, за наслідками якої встановити новий очікуваний строк використання і нову ліквідаційну вартість. Для визначення придатності приміщень можна провести незалежне технічне обстеження. Приміром, інвентаризаційною комісією буде встановлено, що очікується використовувати приміщення ще 20 років. А ліквідаційна вартість складатиме 100 000 грн.

Інвентаризаційна комісія напише всю цю інформацію в своєму протоколі, керівник затвердить протокол та інші інвентаризаційні документи. Якщо документи затверджені в листопаді 2024 року, то вже з наступного місяця, з грудня 2024 року, амортизація нараховується виходячи з нового строку амортизації і нової ліквідаційної вартості.

Тому що згідно з пп. 25 НП(С)БО 7 амортизація об'єкта основних засобів нараховується, виходячи з нового строку корисного використання та ліквідаційної вартості, починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання та/або ліквідаційної вартості.

Про особливості амортизації за новим строком можна почитати тут.

В даній ситуації підприємство є платником податку на прибуток, який не коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, встановлені розділом ІІІ ПКУ. Таким чином, в разі перегляду строку амортизації і ліквідаційної вартості фінрезультат до оподаткування зменшуватиметься вже на іншу суму амортизації.

 

Переведення до складу інвестиційної нерухомості

Оскільки приміщення планується використовувати з метою отримання орендної плати, такі приміщення слід перевести із складу ОЗ до складу інвестиційної нерухомості. Детально про це можна прочитати тут, тут, тут.

 

Яку вартість вказувати в договорі оренди?

Згідно з пп. 4 розд. ІІ НП(С)БО 14, об’єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку бухгалтерського обліку за вартістю, указаною в договорі оренди.

Відповідно до Інструкції №291, прийняті в оперативну оренду основні засоби і нематеріальні активи зараховуються на позабалансовий рахунок 01 «Орендовані необоротні активи» за балансовою (залишковою) і первісною вартістю орендодавця, що зазначається в договорі операційної оренди.

Таким чином, з точки зору бухгалтерського обліку в договорі оренди має вказуватися первісна і залишкова вартість переданого в оперативну оренду майна.

Хоча цивільне законодавство, зокрема ЦКУ, не регулює це питання. Тому поряд з первісною і залишковою вартістю, на наш погляд, може вказуватися і ринкова вартість на розсуд сторін.

 

Чи є ризик визнання договору оренди договором фінансового лізингу?

Ознаки фінансової оренди наведені в пп. 4 розд. І НП(С)БО 14.

Оренда вважається фінансовою за наявності хоча б однієї з наведених нижче ознак:

  • орендар набуває права власності на орендований актив після закінчення строку оренди;
  • орендар має можливість та намір придбати об’єкт оренди за ціною, нижчою за його справедливу вартість на дату придбання;
  • строк оренди становить більшу частину строку корисного використання (експлуатації) об’єкта оренди, навіть якщо право власності не передаватиметься;
  • теперішня вартість мінімальних орендних платежів з початку строку оренди дорівнює або перевищує справедливу вартість об’єкта оренди;
  • орендований актив має особливий характер, що дає змогу лише орендареві використовувати його без витрат на його модернізацію, модифікацію, дообладнання.

Оренда, яка не є фінансовою, вважається операційною.

Тож потрібно оцінити всі ці ознаки для кожного конкретного договору оренди. Якщо хоча б одна з цих ознак наявна, то оренда буде фінансовою.

Щодо строку оренди, то порівнюється загальний строк використання із строком оренди. В даній  ситуації загальний початково встановлений строк становить 20 років, а строк оренди 3 роки. Строк оренди становить меншу частину строку використання. Тому з погляду цієї ознаки оренда не є фінансовою.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518