• Посилання скопійовано

Як оформити оренду приміщень із завершеною амортизацією?

ТОВ - платник ПДВ на загальній системі оподаткування має два нежитлових приміщення, введених в експлуатацію у 2005 році зі строком використання 20 років. Балансова вартість одного приміщення – 291 800 грн (початкова 8 345 900 грн - знос 8 054 100 грн). Планується укладання договору оренди на 35 місяців у листопаді 2024 року. Як продовжити термін корисного використання приміщень? Яку вартість вказувати в договорі оренди? Чи є ризик визнання договору оренди договором фінлізингу?

Продовження терміну використання

Відповідно до пп. 25 НП(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) та ліквідаційна вартість об'єкта основних засобів переглядаються на кінець звітного року у разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання.

В данійй ситуації очевидно, що очікуваний строк використання виявився більше ніж початково встановлений – 20 років, адже укладатиметься договір оренди щонайменше на 2 роки 11 місяців. Можливо, і після закінчення договору оренди підприємство знову використовуватиме приміщення.

Тож підприємству доречно провести інвентаризацію зазначених приміщень, за наслідками якої встановити новий очікуваний строк використання і нову ліквідаційну вартість. Для визначення придатності приміщень можна провести незалежне технічне обстеження. Приміром, інвентаризаційною комісією буде встановлено, що очікується використовувати приміщення ще 20 років. А ліквідаційна вартість складатиме 100 000 грн.

Інвентаризаційна комісія напише всю цю інформацію в своєму протоколі, керівник затвердить протокол та інші інвентаризаційні документи. Якщо документи затверджені в листопаді 2024 року, то вже з наступного місяця, з грудня 2024 року, амортизація нараховується виходячи з нового строку амортизації і нової ліквідаційної вартості.

Тому що згідно з пп. 25 НП(С)БО 7 амортизація об'єкта основних засобів нараховується, виходячи з нового строку корисного використання та ліквідаційної вартості, починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання та/або ліквідаційної вартості.

Про особливості амортизації за новим строком можна почитати тут.

В даній ситуації підприємство є платником податку на прибуток, який не коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, встановлені розділом ІІІ ПКУ. Таким чином, в разі перегляду строку амортизації і ліквідаційної вартості фінрезультат до оподаткування зменшуватиметься вже на іншу суму амортизації.

 

Переведення до складу інвестиційної нерухомості

Оскільки приміщення планується використовувати з метою отримання орендної плати, такі приміщення слід перевести із складу ОЗ до складу інвестиційної нерухомості. Детально про це можна прочитати тут, тут, тут.

 

Яку вартість вказувати в договорі оренди?

Згідно з пп. 4 розд. ІІ НП(С)БО 14, об’єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку бухгалтерського обліку за вартістю, указаною в договорі оренди.

Відповідно до Інструкції №291, прийняті в оперативну оренду основні засоби і нематеріальні активи зараховуються на позабалансовий рахунок 01 «Орендовані необоротні активи» за балансовою (залишковою) і первісною вартістю орендодавця, що зазначається в договорі операційної оренди.

Таким чином, з точки зору бухгалтерського обліку в договорі оренди має вказуватися первісна і залишкова вартість переданого в оперативну оренду майна.

Хоча цивільне законодавство, зокрема ЦКУ, не регулює це питання. Тому поряд з первісною і залишковою вартістю, на наш погляд, може вказуватися і ринкова вартість на розсуд сторін.

 

Чи є ризик визнання договору оренди договором фінансового лізингу?

Ознаки фінансової оренди наведені в пп. 4 розд. І НП(С)БО 14.

Оренда вважається фінансовою за наявності хоча б однієї з наведених нижче ознак:

  • орендар набуває права власності на орендований актив після закінчення строку оренди;
  • орендар має можливість та намір придбати об’єкт оренди за ціною, нижчою за його справедливу вартість на дату придбання;
  • строк оренди становить більшу частину строку корисного використання (експлуатації) об’єкта оренди, навіть якщо право власності не передаватиметься;
  • теперішня вартість мінімальних орендних платежів з початку строку оренди дорівнює або перевищує справедливу вартість об’єкта оренди;
  • орендований актив має особливий характер, що дає змогу лише орендареві використовувати його без витрат на його модернізацію, модифікацію, дообладнання.

Оренда, яка не є фінансовою, вважається операційною.

Тож потрібно оцінити всі ці ознаки для кожного конкретного договору оренди. Якщо хоча б одна з цих ознак наявна, то оренда буде фінансовою.

Щодо строку оренди, то порівнюється загальний строк використання із строком оренди. В даній  ситуації загальний початково встановлений строк становить 20 років, а строк оренди 3 роки. Строк оренди становить меншу частину строку використання. Тому з погляду цієї ознаки оренда не є фінансовою.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202595
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025974
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025465