• Посилання скопійовано

Перегляд строку амортизації ОЗ

В складі ОЗ підприємства обліковується будівля первісною вартістю 10 761 258,67 грн, нараховано амортизацію по вересень 2023 р. включно 5 061 592,98 грн. Місячна амортизація 44 879,26 грн. Залишилося амортизувати 127 місяців. Підприємство планує збільшити строк використання на 5 років (60 місяців). Як збільшити строк використання?

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 25 НП(С)БО 7 строк корисного використання (експлуатації) та ліквідаційна вартість об'єкта основних засобів переглядаються на кінець звітного року у разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання.

Амортизація об'єкта основних засобів нараховується, виходячи з нового строку корисного використання та ліквідаційної вартості, починаючи з  місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання та/або ліквідаційної вартості.

Таким чином, збільшити строк використання можна тільки на кінець року, в розглядуваній ситуації – на 31.12.23 р. І амортизувати виходячи з нового строку, починаючи з січня 2024 року.

А до кінця року амортизація нараховується по-старому. На кінець року сума нарахованої амортизації складе 5 196 230,76 грн (44 879,26 х 3 + 5 061 592,98).

Якщо підприємство не встановлювало ліквідаційну вартість, то нова вартість, яка амортизується (залишкова вартість) – 5 565 027,91 грн (10 761 258,67 - 5 196 230,76).

Станом на кінець вересня залишилося амортизувати 127 місяців. Якщо відняти три місяці 2023 року, то з початку 2024 року залишиться 124 місяці (127 - 3). Після збільшення на 60 місяців отримаємо 184 місяці (124 + 60).

Якщо підприємство застосовує прямолінійний метод амортизації, то починаючи з січня 2024 року нова місячна сума амортизації – 30 244,72 грн (5 565 027,91 : 184).

 

Як документально оформити

Як правило, перегляд строку здійснюють під час інвентаризації ОЗ.

Нагадаємо, що інвентаризація ОЗ має бути проведена перед складанням річної фінансової звітності до дати балансу в період трьох місяців (п. 10 розд. І Положення №879).

Тобто, інвентаризація ОЗ перед складанням річної фінзвітності за 2023 рік може бути проведена в будь-який день починаючи з 01.10.2023 по 31.12.2023 р.

Наприклад, вона може бути проведена 20.10.2023 р. тощо.

Тож про перегляд строку записують в протоколі інвентаризаційної комісії. Після затвердження керівником підприємства протокол та інші інвентаризаційні документи передаються до бухгалтерії для відображення результатів інвентаризації в обліку. 

На підставі цих документів інформація про зміну строку вноситься до інвентарної картки обліку ОЗ, якщо вона ведеться в паперовому вигляді, або до комп’ютерної програми, якщо облік ОЗ комп’ютеризований. 

Причому, як вже сказали вище, інвентаризація може бути проведена до 31.12.2023 р., наприклад, 20.10.2023 р., хоча датою зміни строку вважатиметься дата 31.12.2023 р. і нарахування амортизації виходячи з нового строку почнеться з січня 2024 року.

Для уникнення непорозумінь про все це доречно написати в протоколі інвентаризаційної комісії.

Окрім інвентаризації зміну строку можна оформити наказом керівника підприємства. Приклад такого наказу можна подивитися тут.

 

Податок на прибуток

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в загальному порядку застосовуються «амортизаційні» різниці, згідно з ст. 138 ПКУ.

У разі збільшення строку амортизації в бухгалтерському обліку такий строк збільшується і в податковому обліку. Правила нарахування в податковому обліку такі самі, як і в бухгалтерському: нарахування амортизації з урахуванням нового строку починається з січня 2024 року.

 ***

Читайте такожАмортизація: зміна методу і строку використання

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація
    Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві
    Сьогодні 15:576
  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202526
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025229
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202533