• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування постачання за трьохстороннім договором, де покупець – резидент, а платник і постачальник -нерезидент

Підприємство – резидент України (платник податку на прибуток, ПДВ) уклало трьохсторонній договір на постачання обладнання, за яким постачальник – резидент Туреччини, платник – резидент США. Як відобразити в обліку та оподаткувати цю операцію?

Для підприємства-резидента отримане обладнання є безоплатно отриманим основним засобом.

Первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених пп. 8 П(С)БО 7 (пп. 10 П(С)БО 7).

На нашу думку, якщо трьохсторонній договір укладено без пільгових умов, то зазначена сума в договорі і є справедливою вартістю обладнання.

Витрати, які збільшують первісну вартість ОЗ, наведені у пп. 8 П(С)БО 7, зокрема, це:

  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Таким чином, первісна вартість безоплатно отриманих ОЗ збільшується на суму сплаченого ввізного мита, та брокерських послуг.

Щодо ПДВ, то податківці звертають увагу на те, що отримувач не оплачував безпосередньо товар і тому не має права на ПК. Тому має нарахувати ПЗ на суму отриманого кредиту відповідно до пп.198.5 ПКУ (ІПК від 03.05.2024 р. №2568/ІПК/99-00-21-03-02ІПК). І ці ПЗ будуть віднесені до первісної вартості обладнання:

  • Дт 152 Кт 424 – безоплатно отримано обладнання;
  • Дт 152 Кт 20,63,68 – додаткові витрати за наявності;
  • Дт 377 Кт 311- сплачено мито та ПДВ;
  • Дт152 Кт 377 – мито віднесено до вартості обладнання;
  • Дт 641 Кт 377 – віднесено до складу ПК ПДВ;
  • Дт 152 Кт 641 – включено до первісної вартості ПДВ
  • Дт 104 Кт 152 – введено в експлуатацію обладнання;
  • Дт 91,92 Кт 131 – амортизація;
  • Дт 424 Кт 745 – визнано дохід в частині нарахованої амортизації.

При визначенні дати оприбуткування обладнання підприємству  слід орієнтуватися на умови контракту і документи, які оформлюються за цим контрактом.

Датою здійснення операції для зарахування підприємством активів на баланс є дата, на яку підприємству переходять ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на придбані (отримані) активи (товари)  (лист Мінфіну від 21.04.2009 р. №31-34000-20-27/11292). Ця дата може співпадати з датою повної оплати за цей товар, або ж з датою розмитнення такого товару при його ввезенні в Україну, або ж бути зовсім іншою – в залежності від домовленості сторін. Більш детально див. тут та тут.

 

Податок на прибуток

Для отримувача обладнання дохід визнається в частині визнаної амортизації.

Якщо підприємство застосовує різниці, то потрібно буде врахувати різниці щодо амортизації. Адже у податковому обліку не передбачено обмежень щодо нарахування амортизації на основні засоби, безоплатно отримані платником податку, тому такі основні засоби, які призначені для використання в господарській діяльності платника податку, підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік консультаційних послуг із суборенди нерухомості
    ТОВ-великодохідник, платник ПДВ, що займається суборендою нерухомості, отримує консультаційні послуги (КВЕД 68.31) щодо організації орендних відносин за фіксованою вартістю 60 000 грн/міс. Чи правомірне віднесення таких витрат за наявності власних менеджерів і бухгалтерів? Чи є ризик претензій податкової через відсутність деталізації послуг та однакову щомісячну суму? До якої категорії витрат відносити: адміністративні чи собівартість?
    Сьогодні 10:1326
  • Як розрахувати собівартість послуг із переробки давальницької сировини?
    ТОВ - платник ЄП надає послуги з переробки давальницької сировини, але щомісяця обсяги робіт відрізняються. Як правильно розрахувати собівартість наданих послуг і встановити їхню вартість? Чи потрібно розділяти виробничі та адміністративні витрати? Чи обмежується розмір прибутку? Як враховувати тару?
    16.12.202535
  • Період визнання банківської комісії за РКО
    Банк стягує комісію за розрахунково-касове обслуговування 1-го числа наступного місяця (наприклад, 01.10.2025 р. стягнуто 400 грн за вересень 2025 р.). Чи правильно відображати витрати за фактом сплати (Дт 92 Кт 311 у жовтні), чи необхідно нараховувати витрати у періоді надання послуги (Дт 92 Кт377 у вересні, Дт 377 Кт 311 у жовтні)?
    15.12.202530
  • Оприбуткування безоплатно отриманих комплектуючих: що в обліку?
    Які бухгалтерські проведення застосовуються при оприбуткуванні безоплатно отриманих запасів (комплектуючих виробів)?
    15.12.202527
  • Проведення з обліку послуг доставки товарів
    Які бухгалтерські проведення застосовуються під час отримання послуг з доставки товарів?
    15.12.202538