• Посилання скопійовано

Бухоблік та ПДВ при безоплатних послугах поховання

Комунальне підприємство, яке надає послуги з поховання, буде власним коштом ховати військових. Будуть використані труни, хрести, одяг, покривало (все придбане без ПДВ), виконуватимуться роботи з копання могил. Як відобразити в бухобліку? Що з ПДВ?

Безоплатне надання товарів та послуг

Документування та бухоблік

Якщо до підприємства звернулася стороння особа з проханням безоплатно надати наведені в запитанні ритуальні товари і послуги, таке надання в обліку відображається в загальному порядку, прийнятому для безоплатного надання товарів, послуг. Причому доречно, щоб така особа власне звернення оформила письмово, у вигляді листа, заяви тощо на ім’я керівника підприємства.

На підставі такого звернення керівник дає доручення відповідальним особам підприємства безоплатно передати особі, яка звернулася, запрошувані ритуальні товари і надати ритуальні послуги.

Безоплатна передача оформляється тими самими первинними документами, які підприємство застосовує для передачі товарів, послуг за плату. Наприклад, це може бути накладна, акт приймання-передачі послуг тощо.

В бухобліку на підставі цих первинних документів надані товари, послуги списують до складу інших операційних витрат:

  • Дт 949 Кт 20, 26, 28 – на балансову вартість відповідних ритуальних предметів;
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ на окремі види товарів (про ПДВ нижче);
  • Дт 949 Кт 23 – на виробничу собівартість ритуальних послуг (копання могил тощо).

 

ПДВ

Відповідно до пп. 197.1.10 ПКУ, звільняються від оподаткування операції з постачання послуг з поховання та постачання ритуальних товарів державними та комунальними службами:

д) продаж стандартної труни;

з) копання могили;

к) виготовлення та встановлення металевої намогильної таблички, хреста, надголовника або тимчасового пам'ятного знака тощо.

Таким чином, якщо комунальним підприємством безоплатно надаються товари та послуги, наведені в пп. 197.1.10 ПКУ, то такі операції звільняються від оподаткування ПДВ.

Надання інших товарів, наприклад, одягу і покривала, підлягає оподаткуванню в загальному порядку. Оскільки такі товари надаються безоплатно, то варто врахувати, що база оподаткування визначається згідно з пп. 188.1 ПКУ, виходячи з договірної вартості, але не нижче ціни придбання таких товарів. За такою операцією платник податку зобов’язаний скласти дві ПН та зареєструвати їх в ЄРПН:

  1. одну – на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання, яка становить 0 грн;
  2. іншу – на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання над фактичною ціною.

По суті, в розглядуваній ситуації друга ПН буде складена на вартість придбання товарів. Детальніше про складання цих ПН можна прочитати тут.

 

Використання товарів, послуг в межах балансу підприємства

Документування та бухоблік

Якщо немає особи, яка звертається до підприємства з письмовим проханням надати товари, послуги, то використання таких товарів, послуг здійснюється за письмовим розпорядженням (наказом) керівника підприємства. В такому розпорядженні (наказі) описується конкретна ситуація, внаслідок чого виникла необхідність використати товари і надати послуги.

Спершу товари передаються зі складу підприємства у підзвіт особи (працівника підприємства), відповідальної за використання таких товарів. Тобто, це особа, відповідальна за поховання. Оформляється така передача звичайною накладною: Дт 20, 26, 28 (у підзвіт відповідальної особи) Кт 20, 26, 28 (зі складу) – за балансовою вартістю товарів.

Після того, як товари використані і послуги надані, відповідальна особа складає звіт чи акт у довільній формі про використання товарів і послуг. На підставі такого звіту (акту) товари і послуги списуються на інші витрати операційної діяльності:

  • Дт 949 Кт 20, 26, 28 – на балансову вартість відповідних ритуальних предметів;
  • Дт 949 Кт 23 – на виробничу собівартість ритуальних послуг (копання могил тощо);
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ на окремі елементи виробничої собівартості послуг, які придбавалися з ПДВ (про ПДВ нижче).

 

ПДВ

Якщо товари, послуги використані в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, потрібно нарахувати компенсуючі ПЗ з ПДВ на підставі пп. 198.5 ПКУ. Але тільки за умови, що за такими товарами, послугами відображався ПК.

Якщо товари придбавалися без ПДВ, то і підстав для нарахування ПЗ з ПДВ немає.

А як бути з послугами?

Залежить від елементів витрат, які включаються до виробничої собівартості послуг. Якщо окремі з таких елементів придбавалися з ПДВ, потрібно буде на суму таких елементів нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Про особливості складання такої ПН можна прочитати тут.

 

Окреме зауваження

Ми навели загальний підхід до обліку і оподаткування ПДВ в ситуації, наведеній у запитанні. Але залежно від особливостей кожної конкретної ситуації можуть бути додаткові облікові, податкові особливості.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання телефону керівнику неприбуткової організації за рахунок внесків
    Чи є витрати на придбання мобільного телефону для керівника неприбуткової організації за рахунок цільових внесків засновників правомірними, якщо використання телефону безпосередньо пов'язане зі статутною діяльністю?
    Сьогодні 16:527
  • Облік вікон у будівництві: яка одиниця виміру?
    Підприємство придбало 44 металопластикових вікна для встановлення у житловому комплексі. Чи допустимо в первинних документах (видатковій накладній) зазначати номенклатуру "металопластикові вікна" та використовувати одиницю виміру "м.кв." замість "штуки" для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    Сьогодні 15:5623
  • Списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запчастин: як облікувати?
    Як правильно відобразити в бухгалтерському обліку списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запасних частин, отриманих внаслідок розібрання пошкодженого основного засобу (ОЗ)?
    Сьогодні 12:0761
  • Втрати сировини та пакувальних матеріалів при пакуванні пластівців
    Підприємство займається пакуванням пластівців. В процесі виробництва є втрати сировини та матеріалів (частково за рахунок усушки пластівців, частково – втрати упаковки). Таке перевищення обліковується у калькуляції на виробництво продукції. Чи правильно це? Якщо ні, то як правильно списувати та обліковувати цю перевитрату, щоб мати право на витрати та на податковий кредит з придбання? Яку форму документа використовувати для списання?
    Сьогодні 08:0419
  • Облік виплати аліментів готівкою з каси: кореспонденція рахунків
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) оформлюється виплата аліментів співробітнику чи стягувачу готівкою безпосередньо з каси підприємства?
    Сьогодні 07:0714