Первинні документи
Відповідно до ч. 1 ст. 104 ЦКУ, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.
Після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) (ч. 2 ст. 107 ЦКУ).
До передавального акта додаються розшифрування активів, зобов’язань і капіталу, які передаються правонаступнику, у розрізі рахунків.
Зокрема, на підставі такого акту і встановлюється балансова вартість активів, що передаються, а також відповідні зобов’язання. Тому в першу чергу, для виправлення такої помилки в обліку слід звернутись до первинних документів, зокрема, передавального акту, на підставі якого ОЗ і було передано у власність підприємства.
Якщо такі документи є в наявності, то потрібно розглядати варіант з виправленням помилки. Якщо ж такі документи втрачено або відсутні, то слід розглядати варіант з безоплатним оприбуткуванням таких ОЗ.
Виправлення помилки у декларації
Згідно із ст. 50 ПКУ, у разі, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ) платник податків самостійно (у т. ч., за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації, він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Строки давності такі: не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до ст. 39 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання.
При цьому, на відміну від бухобліку, в якому помилка виправляється у звітному періоді, в якому її виявлено, в податковій звітності виправлення слід вносити до декларації за минулий період. Оскільки, строки давності по декларації за 2012 рік вже сплили, то внести такі виправлення до декларації вже не можливо. А отже, така помилка виправляється лише в бухгобліку.
Виправлення помилки в бухобліку
Згідно з п. 4, 5 П(С)БО 6, виправлення помилок здійснюється так:
- виправлення помилок, допущених при складанні фінзвітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку);
- виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінзвітності.
Тому, у разі обрання варіанту з виправленням помилок в першу чергу слід встановити правильну кореспонденцію рахунків, яка повинна була б мати місце на підставі первинних документів (передавального акту).
Безпосередньо отримання на баланс ОЗ на підставі передавального акту повинно було бути оформлено записами:
- Дт 10 Кт 377 – на первісну вартість таких ОЗ;
- Дт 377 Кт 13 – на суму нарахованої амортизації реорганізованим підприємством (якщо була).
Разом з цим, до підприємства має перейти і певна частина пасивів реорганізованого підприємства. Яких саме – це має бути встановлено на підставі первинних документів, зокрема, передавального акту (балансу), наприклад, сума нерозподіленого прибутку (Дт 377 Кт 441).
Оскільки як було зазначено вище, виправлення помилки, що вплинула на величину нерозподіленого прибутку (збитку), здійснюється шляхом його коригування у звітному періоді, то в обліку таке виправлення має відображатись записами:
- Дт 10 Кт 441 – на первісну вартість таких ОЗ;
- Дт 441 Кт 13 – на суму амортизації нарахованої реорганізованим підприємством.
Підставою для внесення бухгалтерських записів у поточному періоді щодо виправлення помилки минулого періоду здійснюється на підставі бухгалтерської довідки, в якій слід зазначати причини такої помилки.
Подальший продаж такого активу відображається в звичайному порядку записами:
- Дт 13 Кт 10 – списано знос;
- Дт 286 Кт 10 – переведено ОЗ до групи вибуття;
- Дт 361 Кт 712 – реалізовано ОЗ;
- Дт 712 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
- Дт 943 Кт 28 – списано балансову вартість ОЗ;,
- Дт 685 (631) Кт 361 – здійснено взаємозалік з покупцем.
Безоплатне оприбуткування ОЗ
Якщо документи на оприбуткування таких ОЗ відсутні, то підприємство може оприбуткувати їх на баланс як безоплатно отримані. Встановлення факту наявності не відображених в обліку ОЗ здійснюється виключно на підставі проведеної інвентаризації. Про те, як проводиться інвентаризація ОЗ, ми детально говорили тут.
Рішення про оприбуткування ОЗ, як безоплатно отримані, приймається інвентаризаційною комісією, а також керівником підприємства. Саме на підставі протоколу інвентаризаційної комісії складається документ про зарахування ОЗ до складу активів підприємства (це може бути, наприклад, акт за формою №ОЗ-1 або власнорозроблений підприємством первинний документ).
Зарахування таких ОЗ на баланс підприємства здійснюється за справедливою вартістю і оформлюється записом Дт 10 Кт 424. Тобто доходу на момент оприбуткування не виникає.
Справедлива вартість – сума, за якою може бути здійснений обмін активу або оплата зобов’язання в результаті операції між обізнаними, зацікавленими та незалежними сторонами.
В даному випадку, така справедлива вартість може бути встановлена виходячи з вартості, за яку такі активи планується продати контрагенту в рахунок подальшого погашення заборгованості перед ним.
В подальшому при продажу такого ОЗ підприємство має відобразити такі бухгалтерські записи:
- Дт 286 Кт 10 – переведено ОЗ до групи вибуття;
- Дт 361 Кт 712 – відображено продаж ОЗ;
- Дт 712 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
- Дт 424 Кт 28 – списано балансову вартість реалізованих ОЗ;
- Дт 685 (631) Кт 361 – відображено взаємозалік заборгованостей з контрагентом.
Тобто, при продажу дохід виникає у розмірі договірної вартості таких ОЗ, а ось витрат від списання з балансу таких ОЗ не буде, оскільки такі активи списуються за рахунок субрахунку 424.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити