• Посилання скопійовано

Списання капітальних витрат за неотриманими земельними ділянками (ОЗ)

Підприємство понесло витрати на розробку проєкту землеустрою щодо 10 земельних ділянок, які в бухобліку відобразило на рахунку 15. Але в підсумку отримало в користування тільки три ділянки. Інші сім отримувати вже не планується. Як списати витрати на рахунку 15, які стосуються семи неотриманих ділянок?

Бухгалтерський облік

Одна з обов’язкових умов для визнання об’єкта основних засобів активом — імовірність отримання в майбутньому економічних вигід від його використання (п. 6 НП(С)БО 7). Причому ця умова стоується будь-якого активу (п. 3 НП(С)БО 1).

В розглядуваній ситуації отримання економічних вигід від витрат на розробку проекту семи ділянок, очевидно, не очікується. Тому ні для введення в експлуатацію, ні для подальшого перебування таких витрат у складі капітальних інвестицій підстав немає. Їх потрібно списати з балансу.

Незавершені капітальні інвестиції не є об’єктами основних засобів, обліковуються в окремій групі, а також їх вартість не підлягає переоцінці та амортизації (див. лист Мінфіну від 15.04.2013 р. №31-08410-07-29/12008).

Незважаючи на те, що капінвестиції не є ОЗ, вони належать до необоротних матеріальних активів, тому, на наш погляд, оформляти їх списання потрібно Актом списання основних засобів (часткової ліквідації), форма якого затверджена Наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818.

Як зазначено в п. 3 ч. 6 розд. ІІ Порядку №818, цей Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства, та затверджується цим самим керівником. Перший примірник акта передається до бухгалтерської служби для перенесення інформації до облікових регістрів, про що робиться відмітка, другий примірник акта залишається у матеріально відповідальної особи.

У разі списання капітальних інвестицій витрати, накопичені на рахунку 15, списують у дебет субрахунку 976 «Списання необоротних активів».

 

Податок на прибуток

Згідно з ПКУ капітальні інвестиції теж не є ОЗ (див. визначення ОЗ в пп. 14.1.138 ПКУ). Тому податкові різниці зі ст. 138 ПКУ за такими об’єктами не виникають (див., приміром, ІПК ДФСУ від 10.04.2019 р. №1540/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 05.11.2018 р. №4690/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 22.02.2018 р. №718/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Інших податкових різниць в розглядуваній ситуації також немає.

Поряд з цим вартість списаного зменшує фінрезультат до оподаткування, який є основою для розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток.

 

ПДВ

Якщо за розглядуваними витратами підприємство відображало ПК з ПДВ, то в період списання витрат з балансу потрібно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202521
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025116
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202532
  • Як відображати в обліку показники графи 47 митної декларації?
    Що означають показники графи 47 митної декларації на імпорт та як їх відображати в бухобліку? Як відображати сплачену за МД суму ПДВ в декларації з ПДВ, якщо в графі СП щодо цього платежу проставлено код «05»?
    12.06.202557