• Посилання скопійовано

Відшкодування витрат на ремонт орендованого приміщення: облік та оподаткування

Орендар зі згоди орендодавця проводить капітальний ремонт орендованого складського приміщення. Після закінчення ремонту орендодавець компенсує витрати орендарю. Які особливості бухобліку у орендаря та орендодавця? Чи виникають податкові різниці з податку на прибуток та які ПДВ-наслідки?

В обліку орендаря

В даній ситуації орендодавця можна розглядати як замовника робіт з ремонту, а орендаря - як виконавця таких робіт (підрядника).

Таким чином, в загальному порядку підрядник (орендар) формує собівартість виконаних ремонтних робіт і подальший їх продаж орендодавцеві:

  • Дт 23 Кт 13, 631, 651, 661 тощо – понесені витрати на ремонт;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ у витратах на ремонт;
  • Дт 361 Кт 703 – передано за актом орендодавцеві роботи з ремонту;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід з наданих послуг віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість наданих послуг;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від орендодавця (замовника).

Податкових різниць в даній ситуації немає.

Оскільки орендар (підрядник) передає замовнику (орендодавцеві) результати виконаних робіт, з точки зору ПДВ має місце звичайна операція постачання, тому орендодавець в загальному порядку нараховує ПЗ з ПДВ, складає ПН і реєструє її в ЄРПН.

 

В обліку орендодавця

Орендодавець отримав витрати з ремонту власного приміщення, тобто, об’єкта ОЗ.

Відповідно до п. 15 НП(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

Відповідно до п. 30 Методрекомендацій №561, витрати на капітальний ремонт об'єктів основних засобів визнаються витратами звітного періоду. Такі витрати можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо витрати на значний огляд і капітальний ремонт можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів.

Тобто за загальним правилом, витрати на капітальний ремонт включаються до складу поточних витрат. У даному випадку такі витрати варто розцінювати як витрати на утримання приміщень, що надаються в оренду, а значить, вони мають включатися до собівартості «послуг» з оренди:

  • Дт 23, 91 або 949 тощо Кт 631 – отримано роботи з ремонту та списано на витрати;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.

Якщо надання приміщень в оренду є основною діяльністю підприємства, то витрати списуються на рахунки 23, 91, а якщо це не основна діяльність – то на рахунок 949.

Але якщо витрати значні і вони пов’язані з окремою частиною приміщення, яка повністю замортизована, керівник підприємства може прийняти рішення про визнання витрат на ремонт капітальними інвестиціями і збільшення на вартість такого ремонту первісної вартості приміщення:

  • Дт 151 Кт 631 - отримано роботи з ремонту;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.
  • Дт 10 Кт 151 – збільшено первісну вартість приміщення.

Варто також сказати, що здійснені роботи з капітального ремонту можуть призвести до зміни очікуваних економічних вигод від використання приміщення, а також зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від приміщення. Внаслідок зміни очікувань згідно з п. 25, п. 28 НП(С)БО 7 підприємство має переглянути строк служби об’єкта ОЗ та/чи методу амортизації. В такому разі амортизація буде нараховуватися виходячи з нового строку експлуатації та/чи із застосуванням нового методу амортизації з місяця, наступного за місяцем таких змін (п. 26 Методрекомендацій №561).

Орендодавець в загальному порякду відображає ПК з ПДВ на підставі ПН орендаря.

Податкових різниць в даній ситуації немає. За винятком «амортизаційної» різниці за ст. 138 ПКУ (щодо амортизації приміщення), якщо орендодавець визнає ремонт капітальними інвестиціями.

 ***

Читайте також: Ремонт орендованого майна в рахунок орендної плати

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442