• Посилання скопійовано

Відшкодування витрат на ремонт орендованого приміщення: облік та оподаткування

Орендар зі згоди орендодавця проводить капітальний ремонт орендованого складського приміщення. Після закінчення ремонту орендодавець компенсує витрати орендарю. Які особливості бухобліку у орендаря та орендодавця? Чи виникають податкові різниці з податку на прибуток та які ПДВ-наслідки?

В обліку орендаря

В даній ситуації орендодавця можна розглядати як замовника робіт з ремонту, а орендаря - як виконавця таких робіт (підрядника).

Таким чином, в загальному порядку підрядник (орендар) формує собівартість виконаних ремонтних робіт і подальший їх продаж орендодавцеві:

  • Дт 23 Кт 13, 631, 651, 661 тощо – понесені витрати на ремонт;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ у витратах на ремонт;
  • Дт 361 Кт 703 – передано за актом орендодавцеві роботи з ремонту;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід з наданих послуг віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість наданих послуг;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від орендодавця (замовника).

Податкових різниць в даній ситуації немає.

Оскільки орендар (підрядник) передає замовнику (орендодавцеві) результати виконаних робіт, з точки зору ПДВ має місце звичайна операція постачання, тому орендодавець в загальному порядку нараховує ПЗ з ПДВ, складає ПН і реєструє її в ЄРПН.

 

В обліку орендодавця

Орендодавець отримав витрати з ремонту власного приміщення, тобто, об’єкта ОЗ.

Відповідно до п. 15 НП(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

Відповідно до п. 30 Методрекомендацій №561, витрати на капітальний ремонт об'єктів основних засобів визнаються витратами звітного періоду. Такі витрати можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо витрати на значний огляд і капітальний ремонт можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів.

Тобто за загальним правилом, витрати на капітальний ремонт включаються до складу поточних витрат. У даному випадку такі витрати варто розцінювати як витрати на утримання приміщень, що надаються в оренду, а значить, вони мають включатися до собівартості «послуг» з оренди:

  • Дт 23, 91 або 949 тощо Кт 631 – отримано роботи з ремонту та списано на витрати;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.

Якщо надання приміщень в оренду є основною діяльністю підприємства, то витрати списуються на рахунки 23, 91, а якщо це не основна діяльність – то на рахунок 949.

Але якщо витрати значні і вони пов’язані з окремою частиною приміщення, яка повністю замортизована, керівник підприємства може прийняти рішення про визнання витрат на ремонт капітальними інвестиціями і збільшення на вартість такого ремонту первісної вартості приміщення:

  • Дт 151 Кт 631 - отримано роботи з ремонту;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.
  • Дт 10 Кт 151 – збільшено первісну вартість приміщення.

Варто також сказати, що здійснені роботи з капітального ремонту можуть призвести до зміни очікуваних економічних вигод від використання приміщення, а також зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від приміщення. Внаслідок зміни очікувань згідно з п. 25, п. 28 НП(С)БО 7 підприємство має переглянути строк служби об’єкта ОЗ та/чи методу амортизації. В такому разі амортизація буде нараховуватися виходячи з нового строку експлуатації та/чи із застосуванням нового методу амортизації з місяця, наступного за місяцем таких змін (п. 26 Методрекомендацій №561).

Орендодавець в загальному порякду відображає ПК з ПДВ на підставі ПН орендаря.

Податкових різниць в даній ситуації немає. За винятком «амортизаційної» різниці за ст. 138 ПКУ (щодо амортизації приміщення), якщо орендодавець визнає ремонт капітальними інвестиціями.

 ***

Читайте також: Ремонт орендованого майна в рахунок орендної плати

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024208
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202426
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450