• Посилання скопійовано

Відшкодування витрат на ремонт орендованого приміщення: облік та оподаткування

Орендар зі згоди орендодавця проводить капітальний ремонт орендованого складського приміщення. Після закінчення ремонту орендодавець компенсує витрати орендарю. Які особливості бухобліку у орендаря та орендодавця? Чи виникають податкові різниці з податку на прибуток та які ПДВ-наслідки?

В обліку орендаря

В даній ситуації орендодавця можна розглядати як замовника робіт з ремонту, а орендаря - як виконавця таких робіт (підрядника).

Таким чином, в загальному порядку підрядник (орендар) формує собівартість виконаних ремонтних робіт і подальший їх продаж орендодавцеві:

  • Дт 23 Кт 13, 631, 651, 661 тощо – понесені витрати на ремонт;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ у витратах на ремонт;
  • Дт 361 Кт 703 – передано за актом орендодавцеві роботи з ремонту;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід з наданих послуг віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість наданих послуг;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від орендодавця (замовника).

Податкових різниць в даній ситуації немає.

Оскільки орендар (підрядник) передає замовнику (орендодавцеві) результати виконаних робіт, з точки зору ПДВ має місце звичайна операція постачання, тому орендодавець в загальному порядку нараховує ПЗ з ПДВ, складає ПН і реєструє її в ЄРПН.

 

В обліку орендодавця

Орендодавець отримав витрати з ремонту власного приміщення, тобто, об’єкта ОЗ.

Відповідно до п. 15 НП(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

Відповідно до п. 30 Методрекомендацій №561, витрати на капітальний ремонт об'єктів основних засобів визнаються витратами звітного періоду. Такі витрати можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо витрати на значний огляд і капітальний ремонт можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів.

Тобто за загальним правилом, витрати на капітальний ремонт включаються до складу поточних витрат. У даному випадку такі витрати варто розцінювати як витрати на утримання приміщень, що надаються в оренду, а значить, вони мають включатися до собівартості «послуг» з оренди:

  • Дт 23, 91 або 949 тощо Кт 631 – отримано роботи з ремонту та списано на витрати;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.

Якщо надання приміщень в оренду є основною діяльністю підприємства, то витрати списуються на рахунки 23, 91, а якщо це не основна діяльність – то на рахунок 949.

Але якщо витрати значні і вони пов’язані з окремою частиною приміщення, яка повністю замортизована, керівник підприємства може прийняти рішення про визнання витрат на ремонт капітальними інвестиціями і збільшення на вартість такого ремонту первісної вартості приміщення:

  • Дт 151 Кт 631 - отримано роботи з ремонту;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 – оплачені роботи з ремонту.
  • Дт 10 Кт 151 – збільшено первісну вартість приміщення.

Варто також сказати, що здійснені роботи з капітального ремонту можуть призвести до зміни очікуваних економічних вигод від використання приміщення, а також зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від приміщення. Внаслідок зміни очікувань згідно з п. 25, п. 28 НП(С)БО 7 підприємство має переглянути строк служби об’єкта ОЗ та/чи методу амортизації. В такому разі амортизація буде нараховуватися виходячи з нового строку експлуатації та/чи із застосуванням нового методу амортизації з місяця, наступного за місяцем таких змін (п. 26 Методрекомендацій №561).

Орендодавець в загальному порякду відображає ПК з ПДВ на підставі ПН орендаря.

Податкових різниць в даній ситуації немає. За винятком «амортизаційної» різниці за ст. 138 ПКУ (щодо амортизації приміщення), якщо орендодавець визнає ремонт капітальними інвестиціями.

 ***

Читайте також: Ремонт орендованого майна в рахунок орендної плати

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    Сьогодні 13:1229
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    Сьогодні 08:0515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    Сьогодні 07:0314
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202525
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522