Бухгалтерський облік
Згідно з п. 5 НП(С)БО 11, якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його сума включається до складу доходу звітного періоду. Що відображається проводкою: Дт 631 Кт 717.
Тобто, якщо за кредиторською заборгованість строк давності сплив, відповідно у 2017, 2019, 2020 роках, то і списуватися вона повинна була в зазначених роках.
Якщо ж підприємство не списало цю заборгованість, воно допустилося помилки. Виправляти яку потрібно згідно з п. 4 НП(С)БО 6, тобто, заборгованість списують датою виявлення помилки (у 2021 році) проводкою: Дт 631 Кт 441.
Причому в балансі за 2021 рік така помилка виправляється шляхом зменшення рядків 1420 «Нерозподілений прибуток (непокритий збиток)» і 1615 «Поточна кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги» в графі 3 «На початок звітного року». Таким чином, залишки в цих рядках не будуть співпадати з залишком цих рядків в графі 4 «На кінець звітного періоду» балансу за минулий рік.
Поряд з цим рядок 2120 «Інші операційні доходи» Звіту про фінрезультати за 2021 рік в графі 4 «За аналогічний період попереднього року» потрібно збільшити на суму помилки, яка стосується минулого, 2020 року.
Поряд з цим потрібно виправити і подати до статуправління фінзвітність 2017, 2018, 2019 і 2020 року.
Податок на прибуток
Помилку з податку на прибуток можна виправити протягом строків давності, встановлених ст. 102 ПКУ (див. п. 50.1 ПКУ).
Такий строк складає 1095 днів з дня, що настає за граничним строком подання податкової декларації, чи фактичним днем її надання, якщо вона надана пізніше (див. п. 102.1 ПКУ). Але на період карантину перебіг строків давності переривається (див. п. 52-2 підр. 10 розд. ХХ ПКУ).
Таким чином, у 2021 році можна виправити помилку, допущену у 2017 році. Так само потрібно виправити помилки і всіх наступних років.
Помилку виправляють шляхом подання уточнюючої декларації з податку на прибуток. Додатком до декларації буде виправлена фінзвітність.
Причому спершу потрібно скласти і подати до податкової уточнюючу декларацію з прикладеними додатками та фінзвітністю за 2017 рік. Після того, як вона буде прийнята, потрібно скласти, враховуючи виправлені дані 2017 року, уточнену декларацію та уточнену фінзвітність 2018 року, і подати до податкової. Після того, як вона буде прийнята, потрібно буде почергово скласти і подати уточнюючі звіти за 2019 і 2020 роки. Причому виправлення за 2020 рік можна зробити в поточній декларації за 2021 рік.
ПДВ
Дивимося відповідь податкової на питання в підкатегорії 101.24, ЗІР: «Як в податковому обліку з ПДВ покупця відображається операція зі списання кредиторської заборгованості, за якою минув термін позовної давності, за отриманими товарами/послугами, розрахунки за які не проведено з постачальниками – резидентами?».
Податкова відповідає, що якщо платник податку при придбанні товарів/послуг у постачальника – резидента сформував ПК на підставі ПН, складеної після 01.07.2015 та зареєстрованої в ЄРПН, але такі товари/послуги не були оплачені постачальнику протягом терміну позовної давності, то у податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, платнику податку – покупцю необхідно нарахувати ПЗ з ПДВ з використанням механізму, визначеного п. 198.5 ПКУ, та скласти і зареєструвати в ЄРПН відповідну ПН.
Тому якщо би платник списував кредиторську заборгованість своєчасно, він би мав нарахувати ПЗ з ПДВ у 2017 році, при списанні простроченої заборгованості цього року. А нараховувати ПЗ з ПДВ на списану заборгованість 2019 і 2020 років не потрібно, бо в цих роках підприємство вже не було платником ПДВ.
Постає питання: чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ при виявленні помилки за 2017 рік (коли підприємство було платником ПДВ і повинно було нараховувати ПДВ) у 2021 році, коли підприємство вже не було платником ПДВ?
ПКУ не передбачає можливість виправлення ПДВ-помилок після анулювання реєстрації платника ПДВ.
Наприклад, дивимося відповідь податкової на питання в підкатегорії 101.03, ЗІР: «Чи має право підприємство у разі анулювання реєстрації платника ПДВ подати уточнюючий розрахунок за період у якому він був платником ПДВ?».
Податкова відповідає, враховуючи те, що суб’єкт господарювання у разі анулювання реєстрації платника ПДВ виключається із Реєстру платників ПДВ, то уточнюючий розрахунок за період, у якому він був платником ПДВ, такий суб’єкт господарювання подати не може.
Таким чином, підприємство не може самостійно виправити зазначену помилку, нарахувавши ПЗ з ПДВ.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити