• Посилання скопійовано

Особливості списання пального: генератор, газонокосарка та навантажувач

ТОВ списує паливо на генератор (забезпечує світло), газонокосарку, навантажувач, трактор, який працює як навантажувач. Як визначити норми та документально оформити списання пального?

Пальне для генератора, газонокосарки, автонавантажувача, трактора придбавається так само, як і пальне для автомобіля, зокрема, його можна придбавати на АЗС за різними схемами. Ми писали про це тут.

 

Генератор 

Норми списання пального. Законодавство не встановлює обов’язок розробити нормативи витрат палива та мастильних матеріалів для генератора, тож це можна зробити з власної ініціативи. Інформацію про витрати палива можна взяти з документації на генератор або визначити норму витрати палива шляхом хронометражу та вимірювання. В останньому випадку результати такого вимірювання фіксуються в акті, який складається комісією, яка здійснила хронометраж і вимірювання.

Списання фактично використаного палива можна оформити актом списання пального на роботу генератора, виходячи з часу його роботи та норми витрат палива. Можна також складати зведений первинний документ на тиждень чи на місяць.

Облік палива для роботи генератора може здійснюватись за такою схемою:

  • Дт 203/склад Кт 372 або 631 – придбання палива  для генератора через підзвітну особу або напряму у постачальника;
  • Дт 641/ПДВ Кт 372 або 631 – податковий кредит за наявності чека на суму до 240 грн з ПДВ (за день) або зареєстрованої ПН на будь-яку суму;
  • Дт 203/генератор Кт 203/склад – заправлення генератора паливом;
  • Дт 23, 91, 92, 93, 949 Кт 203/генератор – списання використаного палива згідно з актом списання палива.

Якщо в баку генератора на кінець місяця залишається невикористане паливо, це не спричиняє жодних наслідків, це паливо буде використане в  наступних місяцях. Про це ми писали тут.

 

Газонокосарка

Як і у випадку з генератором немає законодавчої вимоги розробляти норми. Якщо в техдокументації виробника обладнання відсутні норми або технічні дані, то підприємство може визначити норми самостійно. Для цього спеціально створена комісія повинна провести контрольні вимірювання фактичного споживання палива, а також зафіксувати тривалість роботи обладнання. На основі цих спостережень і встановлюються обґрунтовані норми витрат, які закріплюються в наказі. 

Відображення в обліку та документальне оформлення списання пального для газонокосарки ми пропонуємо проводити за тією ж схемою, що і для генераторів.

 

Автонавантажувач 

Норми списання пального

Наказ Мінтранспорту України від 10.02.1998 р. №43, який тривалий час був основним документом для нормування витрат пального, втратив чинність 02 листопада 2023 року. Замість нього ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» розробило Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою, а також Базові норми витрат. Ці рекомендації мають на меті забезпечення єдиного методичного підходу, проте не є обов'язковими до застосування, оскільки не затверджені наказом Мінінфраструктури.

Для спецтехніки, зокрема автонавантажувачів, для визначення норм можна зробити наступне:

  • звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» для розробки норм;
  • шукати норми у спеціалізованих нормативах. Для деяких видів будівельної та іншої спецтехніки норми можуть міститися у галузевих нормативних документах, наприклад, СОУ 42.1-37641918-094:2017. Варто перевірити, чи підпадає ваш автонавантажувач під дію таких документів;
  • використати Норми №43 (як орієнтир). Хоча Норми №43 скасовані, в таблиці Б1 «Норми витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів» містились норми для деяких моделей навантажувачів (в тому числі на 1 годину роботи). Ці дані можна використовувати як орієнтир при розробці власних норм;
  • самостійно затвердити норми. Якщо для конкретної моделі автонавантажувача відсутні затверджені норми, підприємство має право розробити та затвердити власні норми витрат пального.

 

Документальне оформлення списання пального

Так як автонавантажувач нас працюватиме зміну, то в даному випадку кількість палива визначається як витрати палива на машино-годину роботи помножено на фактичну кількість годин роботи механізму. 

Такі дані будуть фіксуватися в первинних документах.

Звертаємо увагу, для небудівельної спецтехніки окремої затвердженої форми немає. Підприємству потрібно розробити таку форму самостійно з урахуванням вимог  ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік. За основу можна взяти «Рапорт про роботу будівельної машини (механізму)» типової форми №ЕБМ-3 (затверджено наказом Мінстату від 13.06.1997 р. №149, який на сьогодні скасований).

Та для обліку пального в документі має бути інформація щодо кількості відпрацьованих навантажувачем годин за зміну та дані щодо залишку палива на початок зміни, витрату, залишок на кінець зміни.

Порядок самостійного визначення норм для автонавантажувачів та документального оформлення більш детально можна почитати тут і тут.

Відповідно до наведеної умови трактор виконує функції навантажувача. Тому по суті ми можемо скористатися кейсом запропонованим для автонавантажувача. 

Висновки:

1. Генератор: Норми витрати пального встановлюються підприємством самостійно – за техдокументацією або шляхом самостійних замірів. Списання пального оформлюється актом, виходячи з часу роботи та встановлених норм.

2. Газонокосарка: Підприємство самостійно визначає норми витрати пального, якщо відсутні дані виробника, через контрольні вимірювання та затвердження наказом. Списання пального проводиться за аналогією з генератором.

3. Автонавантажувач, трактор, який виконує функції автонавантажувача: Для списання пального підприємству слід спочатку перевірити наявність норм у спеціалізованих документах або орієнтуватися на скасовані Норми №43. За їх відсутності – встановити власні норми на підставі замірів, і оформлювати списання через первинні документи, що підтверджують фактичне використання пального (наприклад, рапорт роботи механізму).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»