• Посилання скопійовано

Порядок списання пального при використанні автонавантажувача

ТОВ придбало автонавантажувач. Як списувати пальне при використанні даного виду техніки?

Норми списання пального

Наказ Мінтранспорту України від 10.02.1998 р. №43, який тривалий час був основним документом для нормування витрат пального, втратив чинність 02 листопада 2023 року. Замість нього ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» розробило Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою, а також Базові норми витрат. Ці рекомендації мають на меті забезпечення єдиного методичного підходу, проте не є обов'язковими до застосування, оскільки не затверджені наказом Мінінфраструктури.

Для спецтехніки, зокрема автонавантажувачів, для визначення норм можна зробити наступне:

  • звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» для розробки норм;
  • шукати норми у спеціалізованих нормативах. Для деяких видів будівельної та іншої спецтехніки норми можуть міститися у галузевих нормативних документах, наприклад, ДБН В.2.8-12-2000 або СОУ 42.1-37641918-094:2017. Варто перевірити, чи підпадає ваш автонавантажувач під дію таких документів;
  • використати Норми №43 (як орієнтир). Хоча Норми №43 скасовані, в таблиці Б1 «Норми витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів» містились норми для деяких моделей навантажувачів (в тому числі на 1 годину роботи). Ці дані можна використовувати як орієнтир при розробці власних норм;
  • самостійно затвердити норми. Якщо для конкретної моделі автонавантажувача відсутні затверджені норми, підприємство має право розробити та затвердити власні норми витрат пального.

 

Порядок самостійної розробки норм

При самостійній розробці норм рекомендується дотримуватися такого алгоритму:

1. Створення комісії: Наказом керівника створюється комісія, відповідальна за проведення контрольних замірів та встановлення норм витрат пального;

2. Проведення контрольних замірів: Комісія проводить контрольні заміри фактичного споживання пального автонавантажувачем в типових умовах його експлуатації. Враховуються такі фактори, як характер виконуваних робіт (переміщення, підйом вантажів тощо), інтенсивність роботи, технічний стан навантажувача. Рекомендується провести декілька замірів для отримання середнього показника;

3. Врахування технічної документації: При розробці норм варто орієнтуватися на технічну документацію заводу-виробника автонавантажувача, де можуть бути вказані експлуатаційні норми витрати пального;

4. Оформлення результатів: Результати роботи комісії оформлюються Актом про встановлення норм витрат палива на роботу автонавантажувача. В акті зазначаються умови проведення замірів, отримані дані та розраховані норми (зазвичай, в літрах на годину роботи або на мотогодину). 

5. Затвердження норм наказом керівника: Розроблені та обґрунтовані норми витрат пального затверджуються наказом (розпорядженням) по підприємству. В наказі також можуть бути встановлені коригуючі коефіцієнти (наприклад, для роботи в холодну пору року).

 

Документальне оформлення списання пального

Списання пального на витрати повинно відбуватися на підставі первинних документів, що підтверджують фактичне витрачання пально-мастильних матеріалів (ПММ) та господарську спрямованість таких витрат. Для розрахунку кількості пального, що підлягає списанню, визначається фактичний пробіг автонавантажувача за даними спідометра. Такі дані будуть фіксуватися в первинних документах.

Звертаємо увагу, для небудівельної спецтехніки окремої затвердженої форми немає. Підприємству потрібно це зробити самостійно з урахуванням вимог  ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік. За основу можна взяти «Рапорт про роботу будівельної машини (механізму)» типової форми №ЕБМ-3 (затверджено наказом Мінстату від 13.06.1997 р. №149, який на сьогодні скасований).

Та для обліку пального в документі має бути інформація щодо кількісті відпрацьованих навантажувачем годин за зміну та дані щодо залишку палива на початок зміни, витрату, залишок на кінець зміни.

Висновки:

Для визначення норм списання пального для автонавантажувача підприємству слід:

1. Перевірити наявність норм для конкретної моделі у спеціалізованих нормативах, орієнтуватися можна на дані скасованих Норм №43 (якщо там є відповідна інформація), або на інші нормативні документи;

2. За відсутності норм – розробити та затвердити власні норми наказом по підприємству на підставі контрольних замірів, технічної документації;

3. Забезпечити належне документальне оформлення списання пального за допомогою первинних документів (наприклад рапорту роботи механізму), які підтверджують фактичне використання пального та його зв'язок з господарською діяльністю.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»