• Посилання скопійовано

Облік витрат на страхування товару у підприємства оптової торгівлі

Підприємство здійснює оптову торгівлю. Було оплачено страхування випадків пошкодження свого товару під час перевезення як від постачальника так і покупцю. Страховий платіж сплачується однією сумою і відноситься на рахунок 39. До складу яких витрат списувати щомісячну частину страхового платежу?

Згідно п. 19 П(с)БО 16 витрати на збут включають, зокрема такі витрати, пов'язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг):

  • витрати на транспортування, перевалку і страхування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки;
  • витрати на страхування призначеної для подальшої реалізації готової продукції (товарів), що зберігається на складі підприємства;

Разом з цим, п. 9 П(с)БО 9 передбачено, що первісною вартістю запасів, що придбані за плату, є собівартість запасів, до якої, зокрема, включаються транспортно-заготівельні витрати. До ТЗВ належать затрати на заготівлю запасів, оплата тарифів (фрахту) за вантажно-розвантажувальні роботи і транспортування запасів усіма видами транспорту до місця їх використання включаючи витрати зі страхування ризиків транспортування запасів.

Сума ТЗВ, що узагальнюється на окремому субрахунку рахунків обліку запасів, щомісячно розподіляється між сумою залишку запасів на кінець звітного місяця і сумою запасів, що вибули (використані, реалізовані, безоплатно передані тощо) за звітний місяць.

Сума ТЗВ, яка відноситься до запасів, що вибули, визначається як добуток середнього відсотка транспортно-заготівельних витрат і вартості запасів, що вибули, з відображенням її на тих самих рахунках обліку, у кореспонденції з якими відображено вибуття цих запасів. Середній відсоток ТЗВ визначається діленням суми залишків ТЗВ на початок звітного місяця і ТЗВ за звітний місяць на суму залишку запасів на початок місяця і запасів, що надійшли за звітний місяць.

Тобто такі витрати, в залежності від передбаченого обліковою політикою порядку обліку ТЗВ або безпосередньо збільшують первісну вартість придбаних запасів, або ж зараховуються на окремий субрахунок з подальшим щомісячним розподілом між запасами, що залишились на кінець місяця та тими, що вибули протягом місяця.

Отже, виходячи з зазначеного вище, витрати на страхування доставки запасів (товару) від постачальника до підприємства відносяться до ТЗВ (первісної вартості таких запасів), а суми витрат на страхування доставки товару від підприємства його покупцям – до витрат на збут.

В даному випадку підприємство однією сумою оплачує як страхування запасів при транспортуванні від постачальника так і в подальшому покупцям. Тому вважаємо, що підприємству варто самостійно передбачити порядок розподілу таких витрат в обліковій політиці (наприклад 50% на 50%, оскільки товар, що придбавається в результаті буде і реалізовано в подальшому).

Наприклад, щомісяця з рахунку 39 половина місячної суми витрат відноситься на субрахунок 93 «Витрати на збут», а друга половина або до складу первісної вартості запасів, що надійшли протягом місяця, або на окремий рахунок для обліку ТЗВ з подальшим розподілом згідно порядку передбаченого обліковою політикою підприємства.

Детальніше щодо розподілу ТЗВ читайте у наших попередніх консультаціях:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.202539
  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    18.12.202544
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    18.12.202558
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    18.12.202528
  • Як списати безнадійну дебіторську заборгованість?
    ТОВ здійснило передоплату ФОПу за обладнання. Обладнання фактично не отримано і достеменно відомо, що не буде отримано в майбутньому. Повернення коштів також не очікується. Як оформити та списати цю безнадійну заборгованість у бухгалтерському та податковому обліках, уникнувши податкових різниць та дисконтування? Чи можна зараз створити резерв сумнівних боргів під цю суму, якщо раніше резерв не створювали?
    18.12.2025350