• Посилання скопійовано

Доставка товару для двох госпсуб'єктів: розподіл витрат на підприємстві

Підприємство (на загальній системі, платник ПДВ) транспортує товар. Доставку здійснює працівник у відрядженні на авто підприємства. Одночасно працівник доставляє цим авто ще й товар іншого госпсуб'єкта (з ним є договір на доставку товару). Як відобразити в обліку витрати з одночасної доставки товару для себе і сторонньої організації?

Для початку радимо прописати в Положенні про відрядження умову про те, що під дорученням працівника у відрядженні може вважатися також доручення забрати та привезти товари іншого СГ. Чи дається таке додаткове доручення у конкретному відрядженні,  зазначається у наказі про відрядження при відрядженні за кордон (наприклад, керівник наказує відрядити Іваненко І.І. для виконання цивільно-правової дії – забрати придбаний СГ товар у м. Краків та доставити його до юрадреси СГ або забрати придбаний СГ товар у м. Краків та забрати товар у м. Краків на замовлення клієнтів СГ та доставити весь товар разом до юрадреси СГ).

Якщо СГ-покупець доставляє придбані товари власним транспортом, то він несе певні витрати на таку доставку, зокрема:

  • витрати на оплату палива;
  • зарплату водія чи витрати на відрядження працівника, ЄСВ з такої зарплати;
  • амортизацію транспорту, залученого до перевезення запасів тощо.

Зазначені витрати також відносяться до транспортно-заготівельних витрат (далі – ТЗВ), що підтвердив Мінфін у листі від 14.03.2005 р. №31-04200-30-10/3778, а також у Методрекомендаціях №373.

Відповідно до умов запитання власним ТЗ перевозяться як придбані СГ товари, так товари, придбані іншим СГ – замовником послуги із перевезення. У таких випадках необхідно розмежувати витрати між цими видами перевезень: витрати першого виду вважаються ТЗВ (як ми вже визначилися – субрахунок 286), а ось другого – витратами, понесеними для надання послуги із перевезення (виробнича собівартість послуги – рахунок 23).

Якщо на підприємстві калькулюється собівартість допоміжних підрозділів (у цьому випадку транспортного цеху, адже саме про них говорить Мінфін у вищевказаному листі), витрати розподіляються між статтями згідно з калькуляцією транспортних послуг.

Якщо ж собівартість окремо не калькулюється, то радимо тоді у Положенні про облікову політику підприємства  встановити критерії розподілу позначених витрат.

Наприклад, витрати на паливо й амортизацію авто можуть бути розподілені між ТЗВ і виробничою собівартістю послуги пропорційно до кілометражу, зазначеного в первинних документах. У зв’язку із цим радимо оформляти подорожній лист автомобіля (або інший документ про його роботу), у якому наводиться відстань транспортування. Або ж зразком розподілу може бути вага вантажу. У такому разі дані про вагу беруться із супровідних документів на товар (як «свій», так і «чужий»).

Оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ можна розподілити пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.

Наприклад, підприємство перевозить власним автомобілем як придбані власні товари, так і доставляє товари замовникам послуги із доставки товару. У вересні було відряджено працівника на 5 днів за кордоном для доставки товару. Працівник заправив авто ще на території України для поїздки на суму 2400 ( в т.ч. 400 грн – ПДВ) грн. Оплата днів відрядження, добові та інші витрати водія склали 2900 грн, ЄСВ із зарплати на частину оплати днів відрядження – 500 грн. Амортизація автомобіля, нарахована в вересні в цілому склала 1000 грн. Решту часу, тобто 25 днів, авто використовувався для розвезення товару покупцям.

Відповідно до наказу про облікову політику підприємство розподіляє всі витрати на перевезення пропорційно вазі товару. А оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.

Згідно з даними первинних документів вага «власного» товару склала 150 кг, а «чужого» 80 кг. Тобто в цілому працівник доставив 230 кг товару.

Суму витрат, що включаються до складу ТЗВ, визначають так:

(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 150 кг = 3630,44 грн.

Сума витрат, яка включається до виробничої собівартості послуги, складе:

(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 80 кг = 1936,23 грн.

Такі розрахунок слід підтвердити бухгалтерською довідкою й на її підставі здійснити в обліку відповідні проведення.

Додатково див.: Оформлення доставки власного товару

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518