Для початку радимо прописати в Положенні про відрядження умову про те, що під дорученням працівника у відрядженні може вважатися також доручення забрати та привезти товари іншого СГ. Чи дається таке додаткове доручення у конкретному відрядженні, зазначається у наказі про відрядження при відрядженні за кордон (наприклад, керівник наказує відрядити Іваненко І.І. для виконання цивільно-правової дії – забрати придбаний СГ товар у м. Краків та доставити його до юрадреси СГ або забрати придбаний СГ товар у м. Краків та забрати товар у м. Краків на замовлення клієнтів СГ та доставити весь товар разом до юрадреси СГ).
Якщо СГ-покупець доставляє придбані товари власним транспортом, то він несе певні витрати на таку доставку, зокрема:
- витрати на оплату палива;
- зарплату водія чи витрати на відрядження працівника, ЄСВ з такої зарплати;
- амортизацію транспорту, залученого до перевезення запасів тощо.
Зазначені витрати також відносяться до транспортно-заготівельних витрат (далі – ТЗВ), що підтвердив Мінфін у листі від 14.03.2005 р. №31-04200-30-10/3778, а також у Методрекомендаціях №373.
Відповідно до умов запитання власним ТЗ перевозяться як придбані СГ товари, так товари, придбані іншим СГ – замовником послуги із перевезення. У таких випадках необхідно розмежувати витрати між цими видами перевезень: витрати першого виду вважаються ТЗВ (як ми вже визначилися – субрахунок 286), а ось другого – витратами, понесеними для надання послуги із перевезення (виробнича собівартість послуги – рахунок 23).
Якщо на підприємстві калькулюється собівартість допоміжних підрозділів (у цьому випадку транспортного цеху, адже саме про них говорить Мінфін у вищевказаному листі), витрати розподіляються між статтями згідно з калькуляцією транспортних послуг.
Якщо ж собівартість окремо не калькулюється, то радимо тоді у Положенні про облікову політику підприємства встановити критерії розподілу позначених витрат.
Наприклад, витрати на паливо й амортизацію авто можуть бути розподілені між ТЗВ і виробничою собівартістю послуги пропорційно до кілометражу, зазначеного в первинних документах. У зв’язку із цим радимо оформляти подорожній лист автомобіля (або інший документ про його роботу), у якому наводиться відстань транспортування. Або ж зразком розподілу може бути вага вантажу. У такому разі дані про вагу беруться із супровідних документів на товар (як «свій», так і «чужий»).
Оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ можна розподілити пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.
Наприклад, підприємство перевозить власним автомобілем як придбані власні товари, так і доставляє товари замовникам послуги із доставки товару. У вересні було відряджено працівника на 5 днів за кордоном для доставки товару. Працівник заправив авто ще на території України для поїздки на суму 2400 ( в т.ч. 400 грн – ПДВ) грн. Оплата днів відрядження, добові та інші витрати водія склали 2900 грн, ЄСВ із зарплати на частину оплати днів відрядження – 500 грн. Амортизація автомобіля, нарахована в вересні в цілому склала 1000 грн. Решту часу, тобто 25 днів, авто використовувався для розвезення товару покупцям.
Відповідно до наказу про облікову політику підприємство розподіляє всі витрати на перевезення пропорційно вазі товару. А оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.
Згідно з даними первинних документів вага «власного» товару склала 150 кг, а «чужого» 80 кг. Тобто в цілому працівник доставив 230 кг товару.
Суму витрат, що включаються до складу ТЗВ, визначають так:
(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 150 кг = 3630,44 грн.
Сума витрат, яка включається до виробничої собівартості послуги, складе:
(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 80 кг = 1936,23 грн.
Такі розрахунок слід підтвердити бухгалтерською довідкою й на її підставі здійснити в обліку відповідні проведення.
Додатково див.: Оформлення доставки власного товару
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити