• Посилання скопійовано

Розподіл комісії за валютний переказ: як обліковувати?

Підприємство здійснює експорт товару. В договорі зазначено, що банківські витрати на території покупця сплачує сам покупець. Сума поставки - 15 тис. євро. На рахунок надійшло 14952,74 (і зазначено, що половину комісії 23.63 сплачує покупець, а другі 23.63 отримувач коштів). Як обліковувати таку комісію?

Документальне підтвердження

Згідно з абз. 1 пп. 44.1 ПКУ, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Первинним документом вважається документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (ст. 1 Закону №996).

При цьому, податківці в узагальнюючій податковій консультації №583 зазначали, що виписка з особового рахунка клієнта банку може використовуватися як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування. Водночас, документом така виписка може вважатися за умови зазначення в ній інформації про надання банком відповідних послуг, сум операцій та заповнення обов’язкових реквізитів. Аналогічну позицію викладено у листі НБУ від 11.04.2012 р. №12-109/658-3917.

Крім того, у наведеній консультації зазначається, що до первинних меморіальних документів, які підтверджують надання банком послуг з розрахунково-касового обслуговування, належать меморіальні ордери, платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення, платіжні вимоги, розрахункові чеки та інші платіжні інструменти, що визначаються нормативно-правовими актами НБУ.

Таким чином, підтвердженням суми утриманої банком комісії буде банківська виписка, а також платіжне доручення SWIFT (сформоване через канал зв’язку SWIFT), в якому зазначається сума коштів, що була перерахована нерезидентом, а також сума утриманої за рахунок отримувача та платника комісії.

Поміж тим, при обліку такої операції підприємство має керуватись і умовами договору щодо обліку утриманої банком комісії. В даному випадку в платіжному дорученні зазначається, що частина комісії сплачується за рахунок покупця, а частина - за рахунок продавця.

Сплачена сума комісії покупцем не є оплатою продавцю, а є витратами покупця. Згідно з наведеної у запитанні інформації про договір вважаємо, що сторони повинні конкретизувати, хто і в якому розмірі має сплачувати банківську комісію, що утримується саме при здійсненні переводу в іноземній валюті. Якщо виходити з інформації, що наведена у платіжному дорученні, маємо ситуацію, що фактично нерезидент сплатив резиденту 14976,37 євро (з яких 23,63 в подальшому було утримано з продавця).

А другі 23.63 сплачено саме за рахунок нерезидента – тобто це є його витратами. Тому вважаємо, що в даному випадку, оскільки платіжним дорученням встановлено, що частину комісії сплачує нерезидент виходить, що він недоплатив продавцю 23.63 євро.

 

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку спочатку відображається надходження валютної виручки на всю суму разом із комісією, яка сплачується за рахунок постачальника, за дебетом субрахунка 334 і кредитом субрахунка 362 (як кошти в дорозі).

Тобто резиденту необхідно відобразити надходження від нерезидента суми у розмірі 14976,37 євро. Зауважте, як було зазначено вище, сплачена покупцем сума комісії не повинна потрапити до суми виручки.

Потім зараховується сума, що фактично надійшла на поточний валютний рахунок підприємства, проведенням: Дт 312 Кт 334, й одночасно вона списується з субрахунка 334 на розрахунки з банком: Дт 632 Кт 334. І нарешті, на підставі свіфтовки сума комісії отримувача (продавця) списується до складу адміністративних витрат проведенням: Дт 92 Кт 632.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:069
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202416
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202430
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202415