• Посилання скопійовано

Розподіл комісії за валютний переказ: як обліковувати?

Підприємство здійснює експорт товару. В договорі зазначено, що банківські витрати на території покупця сплачує сам покупець. Сума поставки - 15 тис. євро. На рахунок надійшло 14952,74 (і зазначено, що половину комісії 23.63 сплачує покупець, а другі 23.63 отримувач коштів). Як обліковувати таку комісію?

Документальне підтвердження

Згідно з абз. 1 пп. 44.1 ПКУ, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Первинним документом вважається документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (ст. 1 Закону №996).

При цьому, податківці в узагальнюючій податковій консультації №583 зазначали, що виписка з особового рахунка клієнта банку може використовуватися як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування. Водночас, документом така виписка може вважатися за умови зазначення в ній інформації про надання банком відповідних послуг, сум операцій та заповнення обов’язкових реквізитів. Аналогічну позицію викладено у листі НБУ від 11.04.2012 р. №12-109/658-3917.

Крім того, у наведеній консультації зазначається, що до первинних меморіальних документів, які підтверджують надання банком послуг з розрахунково-касового обслуговування, належать меморіальні ордери, платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення, платіжні вимоги, розрахункові чеки та інші платіжні інструменти, що визначаються нормативно-правовими актами НБУ.

Таким чином, підтвердженням суми утриманої банком комісії буде банківська виписка, а також платіжне доручення SWIFT (сформоване через канал зв’язку SWIFT), в якому зазначається сума коштів, що була перерахована нерезидентом, а також сума утриманої за рахунок отримувача та платника комісії.

Поміж тим, при обліку такої операції підприємство має керуватись і умовами договору щодо обліку утриманої банком комісії. В даному випадку в платіжному дорученні зазначається, що частина комісії сплачується за рахунок покупця, а частина - за рахунок продавця.

Сплачена сума комісії покупцем не є оплатою продавцю, а є витратами покупця. Згідно з наведеної у запитанні інформації про договір вважаємо, що сторони повинні конкретизувати, хто і в якому розмірі має сплачувати банківську комісію, що утримується саме при здійсненні переводу в іноземній валюті. Якщо виходити з інформації, що наведена у платіжному дорученні, маємо ситуацію, що фактично нерезидент сплатив резиденту 14976,37 євро (з яких 23,63 в подальшому було утримано з продавця).

А другі 23.63 сплачено саме за рахунок нерезидента – тобто це є його витратами. Тому вважаємо, що в даному випадку, оскільки платіжним дорученням встановлено, що частину комісії сплачує нерезидент виходить, що він недоплатив продавцю 23.63 євро.

 

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку спочатку відображається надходження валютної виручки на всю суму разом із комісією, яка сплачується за рахунок постачальника, за дебетом субрахунка 334 і кредитом субрахунка 362 (як кошти в дорозі).

Тобто резиденту необхідно відобразити надходження від нерезидента суми у розмірі 14976,37 євро. Зауважте, як було зазначено вище, сплачена покупцем сума комісії не повинна потрапити до суми виручки.

Потім зараховується сума, що фактично надійшла на поточний валютний рахунок підприємства, проведенням: Дт 312 Кт 334, й одночасно вона списується з субрахунка 334 на розрахунки з банком: Дт 632 Кт 334. І нарешті, на підставі свіфтовки сума комісії отримувача (продавця) списується до складу адміністративних витрат проведенням: Дт 92 Кт 632.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік витрат благодійного фонду за відсутності цільових надходжень
    Благодійний фонд отримав послуги з електроенергії у грудні з актом виконаних робіт, які було віднесено до витрат (Дт 949 Кт 685) з одночасним проведенням (Дт 48 Кт 718). Оплата за послуги не здійснювалася, що призвело до кредиторської заборгованості. Після закриття місяця виникло дебетове сальдо за рахунком 48 через відсутність цільових надходжень. Які госпоперації потрібно було провести у випадку, коли витрати понесені в одному році, а кошти від благодійників для їх оплати не надходили?
    01.04.202533
  • Чи може підприємець-"загальносистемник" використати експертну оцінку для нарахування амортизації ОЗ?
    Підприємець-платник ЄП перейшов на загальну систему оподаткування. Документи на основні засоби (вантажні автомобілі), які безпосередньо використовуються у госпдіяльності, не збереглися. Чи правомірно використовувати оціночну вартість незалежного експерта для нарахування амортизації?
    01.04.202524
  • Облік придбання державного підприємства на аукціоні
    ТОВ на загальній системі придбало держпідприємство через аукціон з умовою погашення всіх боргів ДП. Підприємство отримало майно та зобов'язання ДП за передавальними актами з балансовими сумами. Як ТОВ має відобразити в бухобліку отримані активи та зобов'язання ДП? Яку кореспонденцію рахунків слід застосувати при оприбуткуванні майна та зобов'язань? Як відобразити в обліку погашення частини боргів, що вже сплачені, та непогашені зобов'язання?
    31.03.202517
  • Прискорена амортизація автомобіля, отриманого у фінлізинг
    Підприємство, платник податку на прибуток, що коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці з розділу ІІІ ПКУ, отримало у фінансовий лізинг на 5 років автомобіль (за програмою кредитування 5-7-9). Чи можна застосувати до такого автомобіля прискорену амортизацію, як в податковому обліку, так і в бухгалтерському (2 роки)?
    31.03.202579
  • Облік витрат на відрядження працівника-експерта у слідчих діях
    Працівник підприємства був залучений як спеціаліст (експерт) до проведення слідчих дій у межах кримінального провадження. Як обліковувати витрати на відшкодування витрат на відрядження: як прямі витрати, інші операційні витрати чи інші витрати?
    28.03.202549